• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Bebben84
    Sigrid skrev 2012-01-03 11:24:22 följande:

Jag är lite nyfiken på vilka positiva och negativa erfarenheter ni har av LCHF? Och hur länge har ni ätit LCHF? Äter ni för att gå ner i vikt eller av annan anledning?

Jag kan börja.

Jag har ätit LCHF i 5 månader. Äter inte för att gå ner i vikt utan för att må bra och för att jag tror att det är den här kosten som våra kroppar är gjorda för.

POSITIVT FÖR MIG MED LCHF
    * Jag har slutat småäta (gör det ibland men betydligt mer sällan än tidigare och småäter jag idag så är det LCHF-vänliga saker jag stoppar i mig).
    * Jag håller mig mätt längre.
    * Jag äter godare mat än tidigare.
    * Sen tycker jag att det otroligt spännande med nya recept som jag troligtvis inte skulle ha testat om jag inte ätit LCHF.
    * Min rosacea (röda utslag i ansiktet) har blivit mycket bättre - så lycklig!

NEGATIVT FÖR MIG MED LCHF
    * Vadkramper på nätterna - Jag blir galen... Jag äter magnesium men det går inte över. Läste en kommentar tidigare om att kolla saltintaget samt mjölkprodukter.
    * Sover väldigt dåligt... men jag är osäker på om det har med LCHF att göra, för det har hänt en del andra saker under samma tid som jag ätit LCHF så jag tror att det har mer med det att göra. Men vadkramperna kan i och för sig hålla mig vaken också.
    * Får lite spydiga kommentarer ibland från folk som tycker LCHF är hokus pokus men eftersom jag är så säker på mitt kostval så tar jag inte illa upp.

Visst blir jag tokig på vadkramperna men det positiva  överväger.

Kom igen! Berätta hur det är för er?

Har ätit LCHF i snart 3 månader ( litet uppehåll under jul)

Positivt:

Jag får ingen matkoma på jobbet efter lunchen. Somnade ju nästan förut.
    Min kroniska huvudvärk/migrän är borta. Får bara huvudvärk nu om jag dricker för dåligt med vatten, men det räknas inte Glad

Känner mig piggare och har absolut inga sovproblem

Negativt:   

Även jag får ständigt försvara varför jag äter denna kost, fast jag bryr mig egentligen inte om vad alla andra säger.

Matkontot har blivit lite dyrare.      

Har kanske inte gått ner så mycket i vikt, bara nåt ynka kilo. Men vad gör det när man mår bättre? Hoppas ändå dock på att bli av med några kilon till sommaren   

• Allrona

Började med LCHF 3:e august förra året så 5 månader har jag ätit såhär nu! Började framförallt för att jag hade ledsnat på att ha migrän 6-8 ggr i månaden och ville testa något som inte ger de biverkningar som alla mediciner ger!

Positivt:
    Har "endast" migrän ca 2 ggr i månaden nu.

Min "ibs" har försvunnit. Hade väldiga problem med värk i magen, gaser, svullen mage och svårt att gå på toa. Allt detta är helt bortblåst.

Jag slipper blodsockerfall på eftermiddagen. Hade problem med mitt blodsocker och var alltid tvungen att ha med mig nått att äta ifall blodsockret skulle dippa annars blev jag sur, yr och fick huvudvärk.

Har tappat 5 kilo!

Piggare.

Har inte varit sjuk sedan jag började. Inte ens förkyld!

Negativt

Eh, kommer inte på nått. Möjligen då att man kan känna sig lite krånglig i sociala sammanhang. Men det brukar lösa sig ganska smidigt så det är väl inte något stort problem...

• Loreena

Jag har ätit sedan i juli med en paus på 10 veckor när jag var nygravid...

Positivt
    *Jag har ingen halsbränna längre
    *Inga gaser, ingen magknip, ingen ballongmage (eller jo.. nu har jag bebismage..;) )
    *Jämt blodsocker och ett jämnare humör
    *Jag är piggare och gladare
    *Maten smakar godare! Jag tror smaklökarna blir bättre efter ett tag med LCHF!
    *Jag är inspirerad till att laga mat.
    *Jag gick ner 7 kg med LCHF, men det gick jag upp igen efter kolhydratsfrossan som nygravid. Nu har dock vikten stabiliserat sig och minskat något sedan jag började med LCHF igen. Jag märker det på att fingrarna är mindre svullna.
    *Mindre mensvärk
    *Finare hud, färre finnar och utslagen jag haft i åratal på överarmarna har försvunnit.
    *Jag behöver inte småäta hela tiden
    *Jag slipper vara hungrig hela tiden

Negativt
    *Omgivningens kritik och oförståelse. Och att man känner sig lite socialt utanför eller nåt när man inte fikar och frossar i bullar som de andra. (Samtidigt som de tittar kritiskt när jag häller grädde i kaffet - för det kan ju inte vara nyttigt!)

*Att man alltid måste planera vad man äter. Det blir i stort sett omöjligt att hitta något snabbt och LCHF-vänligt att äta om man är på Liseberg tex.

• Bedhead

Jag ska ha en snackskväll för mig själv ikväll. Vad ska jag äta?

It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • josefiina

Hej alla!
    Sökte mig till familjeliv för att hitta lchf-vänner :)

Jag kan bara hålla med om det negativa med att behöva försvara sig. Jag pratar ogärna om lchf för att slippa ta diskussioner. Men ibland får man frågan och blir tvungen att berätta och därefter argumentera för sig tyvärr.  Jag brukar försöka att slippa men som sagt det är ibland omöjligt. Man får antingen ett spydigt eller ett luftigt - man ska äta mindre av allt och röra på sig.

Jag älskar lchf hade uppehåll i december för att jag inte kan vara utan lussebullar och tunnbröd men jag saknade lchf och nu har jag kickstartat med ett par äggdagar.

- 5kg till sommaren, vi får vell se :)

• Bebben84

Jag har btw ätit som en gris idag och varit konstant hungrig..ingen aning varför. Har ju fått i min massor av fett ..skumt..

• Mandel
    Sigrid skrev 2012-01-03 11:24:22 följande:

Jag är lite nyfiken på vilka positiva och negativa erfarenheter ni har av LCHF? Och hur länge har ni ätit LCHF? Äter ni för att gå ner i vikt eller av annan anledning?

Positivt:
    - gick ned i vikt och har behållit vikten i flera månader. Har aldrig hänt förut...
    - inte varit förkyld sedan starten för drygt 10 månader sedan. Mina köttbullestora halsmandlar syns knappt längre.
    - Är mätt och glad istället för hungrig och arg som jag varit av andra dieter.
    - Lugnare mage och slut på detta eviga smygfisande!
    - Piggare kvällstid - om jag vill.
    - sover bättre och känner mig mer utvilad när jag vaknar.
    - slipper tänka på mattider och passa dem.
    - Får inte dessa magknip/hungerkänslor så jag mår illa om jag inte får mat nu! som jag hade förr.
    - roligt med utmaningen att hitta på nya bakverk då jag är bakmissbrukare. Inte stjärtar nu utan kakor osv.
    även roligt med vanliga maträtter.
    - mer medveten om vad maten jag köper verkligen innehåller då jag lusläser alla innehållsförteckningar och näringsvärden på allt.

Negativt:
    - är väl lite väl hård i magen för det mesta fast samtidigt skönt att slippa springa på toa flera gånger om dagen. Och jag får inte längre dessa "skithugg" då jag förr var tvungen att gå på toa direkt. Nu känner jag redan på kvällen att jag ska nog gå på toa på förmiddagen...
    - folks eviga tjatande när de inte har en susning. Jag har inte förstått det viktiga med potatis, bröd, pasta och ris och vad det finns i det som jag behöver för att överleva. Ingen har heller förklarat för mig, men äta av det måste man...
    - är väl fortfarande delvis kvar i de fettskrämdas skara så mitt höga blodtryck och kolesterolvärde får mig ibland att tvivla om jag verkligen gör rätt. Fast för det mesta är jag övertygad om att jag gör rätt och att det är ärftliga faktorer som påverkar trycket och kolesterolet. Och efter att ha läst "Forskningsfusket" är jag ännu mer övertygad om att jag gör rätt, men ändå poppar tvivlaren fram ibland...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • latlisa

Hej, är också ny på det här, men kör någon blandning mellan gi och lchf, har svårt att för ägg på morgonen, tänker därför dricka smootihe på morgonen med bär, en skvätt vispgrädde, en skvätt mjölk och lite vanilyoggi, det är säkert inte helt bra men bättre än mackor och flingor resonerar jag, eller vad tror ni?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**