• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Mandel
    josefiina skrev 2012-01-03 16:50:57 följande:
    = Jag får inte i mig mer fett än om jag skulle ätit kolhydrater.
    Det är precis det jag försöker få fram i många trådar, men ingen vill låtsas om det. Ingen skeptiker alltså.
    Eftersom jag inte äter McD m pommes, pizza, choklad, chips, kakor osv så får jag inte i mig "skräpfettet" som så många andra får. De tänker inte på det själva och sedan äter de ändå "vardagsfettet" som de får i sig via sin mat.

Vanligt folk kan utan problem trycka i sig en påse chips på 200g vilket ger ca 64g fett, men om jag tar en klick majonäs så rynkas det på näsan.
    Vanligt folk har gärna kryddsmör på sin grillade köttbit på sommaren, men om jag tar en klick till min stekta köttbit en lördagskväll så är det helt plötsligt äckligt fett.
    Folk käkar grillade majskolvar med smör, salt och peppar på och det är smaskens, men om jag steker mina grönsaker i äkta smör så är det en hälsofara.
    En chokladkaka hit och en dammsugare eller mazarin dit. Några nävar jordnötter och så några öl på det.
    Ja, ja kasta sten i  glashus går tydligen alldeles utmärkt.
    Varför är folk inte medvetna om vad de stoppar i sig?
    För det är inte de riktigt hälso- och kostmedvetna som har åsikter om LCHF utan vanliga lönnfeta medelsvenssons.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • josefiina
    Jag kanske har fel för jag har dålig koll på GI. Men vid Gi äter man kolhydrater i form av långsamma sådana (fullkornsprodukter m.m.) Medan LCHF innebär low carb d.v.s nå nollan så långt det går. Har någonstans hört att du inte ska äta mer än 20g kolhydrater om dagen för att få en bra viktnedgång.  En del har tumregeln att de absolut aldrig köper hem någon matvara som innehåller mer än 5g kolhydrater/ 100g.
  • Mina småtroll
    Mandel skrev 2012-01-03 18:31:00 följande:
    Det är precis det jag försöker få fram i många trådar, men ingen vill låtsas om det. Ingen skeptiker alltså.
    Eftersom jag inte äter McD m pommes, pizza, choklad, chips, kakor osv så får jag inte i mig "skräpfettet" som så många andra får. De tänker inte på det själva och sedan äter de ändå "vardagsfettet" som de får i sig via sin mat.

Vanligt folk kan utan problem trycka i sig en påse chips på 200g vilket ger ca 64g fett, men om jag tar en klick majonäs så rynkas det på näsan.
    Vanligt folk har gärna kryddsmör på sin grillade köttbit på sommaren, men om jag tar en klick till min stekta köttbit en lördagskväll så är det helt plötsligt äckligt fett.
    Folk käkar grillade majskolvar med smör, salt och peppar på och det är smaskens, men om jag steker mina grönsaker i äkta smör så är det en hälsofara.
    En chokladkaka hit och en dammsugare eller mazarin dit. Några nävar jordnötter och så några öl på det.
    Ja, ja kasta sten i  glashus går tydligen alldeles utmärkt.
    Varför är folk inte medvetna om vad de stoppar i sig?
    För det är inte de riktigt hälso- och kostmedvetna som har åsikter om LCHF utan vanliga lönnfeta medelsvenssons.
    Bra sagt! Exakt så är det. Folk tror sig ha rätt att kritisera detta bara för att det kallas för en "metod" skulle jag tro. Fast egentligen äter vi lika som andra, bara minus en massa onödiga kolisar o e-nummer-skit
  • Mina småtroll

För en vecka sedan tänkte jag öka på mitt kolis-intag en del (har börjat träna rätt mycket). Tänkte att jag ska unna mig morötter för jag älskar det, samt nåt äpple ibland. Kanske smaksätta mat med typ chilisås eller liknande, som jag hittills har avstått.
    Vi bodde på hotell o jag "passade" på att testa ett ökat kolis-intag. Smakade lite potatis på kvällen, plus att jag o maken delade på en marabou mjölkchokladrulle, samt åt en fralla till frukosten (blev mycket mer kolisar än jag hade tänkt mig, men vi bodde på hotell ). Saken var den att jag blev så uppblåst, fick tillbaka magkatarren, såg ut till o va gravid i 20:e veckan! Hade ont i magen... Så dagen efter det var jag så fruktansvärt osugen på kolisar o längtade bara efter vanlig lchf
    Så nu är ordningen återställd, o jag äter som vanligt igen!

Har 12 kg kvar att gå ner (har gått ner ca 7,5 kg på 8 veckor). Kanske ökar kolisarna snart igen, men då får det blir med morötter o andra rotfrukter.  

Är det någon som har blivit medlem på lchfklubben.se ?
    Dom ska ju tydligen ha både kh-räknare, matdagbok, recept, "fråga experten" m.m 

• stolla

Har hängt här tidigare och tappade 10 kg i fjol våras med lchf. Efter en katastrofal sommar och en personlig kris så gick jag upp allt igen. Men nu är jag tillbaka, starkare än nånsin och är redo att tänka på mig själv och min hälsa igen!

• Loreena
    kokos skrev 2012-01-03 17:05:23 följande:
    Jag är också ny på detta och undrar därför hur det ses på keso? Är det helt fel?
    Keso är toppen! Men lite väl magert kanske. Jag brukar blanda den med lite turkisk yoghurt eller lite vispgrädde. Kanel på är gott!
  • Havanna82

Om det inte tipsas om det tidigare vill jag tipsa om matdagboken.se.
    Där kan du logga dagens matintag och få se fördelningen mellan fett, kolhydrater och protein. Jag brukar göra det när jag behöver skärpa till mig lite, för att se hur mycket kolhydrater jag egentligen får i mig.

• Loreena
    latlisa skrev 2012-01-03 17:16:31 följande:
    Kan någon förklara skillnaden på gi och lchf på ett enkelt sätt?'
    Väger och mäter ni maten eller ni bara käkar på? Skrattande
    Är det ok att äta tex lök och morötter?

Varför turkisk yoggi, är det för att den är fetare?

Många frågor men hoppas på svar.         
    Med GI väljer man långsamma kolhydrater för att få en långsam blodsockerhöjning. Då äter man även mindre fett.

Med LCHF undviker man kolhydrater eftersom att man inte vill höja blodsockret alls utan hålla det på en jämn, låg nivå. (omkring 5) Med LCHF äter man mer fett än med GI eftersom att fettet behövs för att ersätta energin man annars skulle fått från kolhydraterna.

En jämförelse är en portion pasta (fullkorn om du så vill) som ger omkring 350 kcal. 1 dl creme fraiche i maten  innehåller också omkring 350 kcal, men höjer inte blodsockret och gör att du håller dig mätt länge!

Jag har aldrig vägt maten, utan jag uppskattar på ett ungefär hur mycket det är. Det står ju på paketen och så. Jag brukar kolla hur mycket kolhydrater jag får i mig någon gång ibland med matdagboken.se. När jag åt LCHF innan jag blev gravid åt jag mellan 30-50g kolhydrater/dag, nu när jag är gravid strävar jag efter att ligga runt 50 men tycker att det är helt ok så länge jag ligger under 100 g kolhydrater/dag.

Om man har provat att äta fritt av tillåtna livsmedel en tid och inte märker någon skillnad på vågen så kan man prova att minska på mjölkprodukter, grädde, ost, creme fraiche och nötter... och se över så att man inte fuskar i sig för mycket frukt eller så. För de allra flesta funkar det att äta tillåtna livsmedel, äta sig mätt och lyssna på sin kropp. Man får prova sig fram helt enkelt! www.kostdoktorn.se/lchf/ är en bra sida med info för nybörjare.
  • latlisa

Läste nu att röda grönsaker inte är bra, varför då? Och hur var det med morötterna, tänkte lite dippa till, är det ok med gräddfil och typ estrellas dipmix?

• Martina 76
    mamman i skogen skrev 2012-01-02 11:34:03 följande:
    Berätta hur det går med kasienkuren. Funderar ibland på att vara mjölkfri en period ;-D
    Will do! Ska nog köra igång på lördag när jag har "dumpat" ungarna hos sin pappa. Såna här kurer ska man nog inte göra när man är ensam hemma med två småbarn - det tär för mycket på tålamodet!

Funkar bra att vara mjölkfri. Hemma byter jag ut till kokosmjölk när jag gör soppor, äggmjölk till kaffe/te och när jag är borta så gör jag avsteg och tar det som bjuds - man får ju inte bli rabiat!!! Är sällan över 20g kolisar sen jag tog bort mjölken.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**