Inlägg från: Teskedsmamman |Visa alla inlägg
  • Teskedsmamman

Alltså, nu gör ni så där igen Jag HINNER inte läsa ikapp

Men jag har skummat lite granna och världens jättekram till Nallebjörnis (var det va?) som lider av effekterna av ryggmärgsprovet...

Idag har varit en bra dag, trots godissug... jag hoppade chailatten på stickcaféet idag och tog en cola light istället. När jag kom hem så tog jag resten av bountyfyllningen ochtror faktiskt att jag ska skippa chokladen hädanefter och bara käka fyllningen när jag får godisgravings, yttepytte med kolhydrater....

Nu ska jag ta en dusch och så ska jag gå och lägga mig i mitt sovrum där det är 23 grader varmt *äcklitt*

Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Teskedsmamman

Jag såg någongång på tv hur någon gjorde ostsnacks... man skär kuber av ost, lägger dem på en tallrik, på med favoritkryddan typ timjan, mejram, basilika osv alltså gröna kryddor, in i micron tills osten har smält och så har man ostchips typ...

• Teskedsmamman

Idag har jag ÄNTLIGEN kommit ut och gått!! Första gången på säkert 3 veckor som jag har kunnat gå ordentligt, och på nåt sätt har konditionen blivit bättre fast jag bara suttit och stickat Idag klarade jag tom jogga någon kilometer, men det är inte att rekommendera i amningsbh  Skrikandes

Idag hade vi avslutning på kyrkis och alla grillade korv och bara mölade in kolhydrater, ja, mina barn också så klart, men jag höll mig till skagenröra, tonfiskröra och skinka dessutom festade jag loss på en Naturdiet caramel, 16 gram kolhydrater som knappt var goda ens så den hade jag kunnat skippa...

Jag älskar också att baka och har väl tur i oturen att jag har en son som är glutenintolerant så jag måste baka till honom för att han ska få bröd som är gott och som inte behövs tigersåg till för att han ska kunna äta.... så här bakas i massor ändå

• Teskedsmamman
    Joddan skrev 2011-05-14 22:29:14 följande:
    Jaha är det mjölkproteinet. Så då är det rätt kört mao.
    Ska prova sempersmagdroppar också och hoppas de fungerar bättre än minifomdroppar
    Det finns massa mjölkfritt också....
  • Teskedsmamman
    Joddan skrev 2011-05-14 22:33:42 följande:
    Denebola

Ok. Jag bara antog att det var laktos. För jag har varit känslig mot laktos under mina graviditeter nämnligen.
    Ska ringa och kolla närmare.
    Men då är det kokosfett jag får köra på i så fall?
    Laktos bryter du själv ner i magen och den kommer aldrig över i bröstmjölken, laktos är mjölksocker och har INGEN som helst inverkan på bebis, om bebisar reagerar på mjölk som du äter så är det ALLTID mjölkproteinet.

Så du behöver inte ringa och kolla, finns inte en chans att din bebis kan reagera på mjölksocker som du äter.

Att du blir tillfälligt laktostolerant är en helt annan sak, det blir man oftast efter en magsjuka också till exempel.

Jag är expert på laktosintolerans Jag och min man är det samt iaf 3 av våra 4 barn, den minste är bara 8½ mån än och har inte börjat påvisa laktosintolerans men det skulle vara ett under om han inte blir det...
  • Teskedsmamman
    Ellen Botilda skrev 2011-05-15 10:44:22 följande:
    Ibland är jag glad att jag inte äger en våg.. ni VET att det inte är nån mening med att väga sig varje dag va? Det gör en bara olycklig ! ;)
    Max en gång i veckan brudar, samma dag , samma tid, det minskar stressen och ger ett lite mer rättvist resultat.
    Beror på hur mycket kontrollmänniska man är, jag pallar inte väga mig en gång i veckan, jag måste väga mig varje dag och går jag upp lite vet jag att jag slarvat antingen med kolhydraterna eller vätskan... Så jag är väl undantaget (vet att vi är fler) som bekräftar regeln.
    mamman i skogen skrev 2011-05-15 11:17:38 följande:
    Tacokryddan innehåller massor med socker men man kan ju inte kräva allt när man är bortbjuden... Tycker det låter styrålande att hålla sig från de mest kolisrika sakerna..man får ju välja själv när det är "fest och fusk" och just när man är bortbjuden bryr jag mig inte om att det kanske är kryddor med socker eller såsen är redd på mjöl..
    Fast jag räknade på det där, med 1 kg blandfärs, 1 påse fajitakryddor och 1 förp med milda fraiche (hade ingen CF hemma) så hamnade den på 2,5 gr kh/100 gram... fast nu fullkryddar vi inte eftersom barnen inte gillar superkryddat...

Här trillade jag av spåret igår, har hamnat i en svacka eller nåt, känns meningslöst att hålla på med LCHF men på det igen idag! Blev nåt hekto godis och en stor skål popcorn med smör till ESC igår.... Ska försöka hålla hög vätskeintag idag så får vi se på tisdag vad groffandet gav för resultat....
  • Teskedsmamman
    Bonanza skrev 2011-05-15 14:18:49 följande:
    Det känns som att jag har missat något här. Är det viktigt att dricka mycket för viktnedgången? Varför?
    Inom all viktminskning är det viktigt att vätska upp kroppen då man sköljer ut slaggprodukter ur kroppen, när jag gick på GI drack jag dåligt och viktminskningen stannade i princip upp helt, jag började sedan dricka ordentligt och vips började kilona trilla igen...
  • Teskedsmamman
    Bonanza skrev 2011-05-15 20:03:26 följande:
    Okej! Då ska jag se till att dricka mer nu framöver, för jag vet med mig att jag har slarvat något enormt med det.
    Du behöver ju inte dricka så där jättemycket, ett stort glas på morgonen (3-4 dl), ett glas mitt på dagen och ett på kvällen. Max 1,5 l extra om dagen, mer behövs inte.

Jag drack ett tag en halvliter på morgonen och en på kvällen, utöver det jag drack på dagen och det gav resultat. Helst ska man sprida ut det på dagen men är det lättare att komma ihåg vid 3-4 tillfällen på dagen är det bättre än inget.
  • Teskedsmamman
    yena89 skrev 2011-05-15 20:30:57 följande:
    Jag hade i kakao nu och lite kaffe och det smakar som chokladbollar. Orkade inte rulla bollar så äter med sked. Det är gott. Men är inget chokladfan så det ska inte göras om.

tror inte du hinner med bounty ikväll. det ska ju typ kokas och sen ställas kallt och bli så fast att du kan rulla bollar och sen in i frysen så :/ Men låter du det svalna lite och ställer det i kylen eller frysen gåre nog snababre. och dom behöver itne va i frysen en timme. jag hade i mina typ 20-30 min bara :)
    Jag sket fullständigt i chokladen och käkade de, ihopkramade till bollar, jag tror det landade på ca 1 gr kh/100 gr då

Men jag ska absolut testa att blanda i chokladen i smeten, eller ja, som ovan, lite kakao och kaffe kommer man nog långt på *suger på en ischoklad*
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**