luspudel skrev 2012-01-24 20:43:48 följande:
Jag har läst ungefär hälften och ännu är det inga recept, den boken gör mig så sjukt förvirrad. Han skriver om ratio och andra räknesätt hit och dit men förkastar samtidigt att man ska räkna... Sedan är det ju en bok om viktmiskning och det står inget om hur man behåller vikten, alltså står still. Ja, hittills isllafall

Ska låna Matrevolutionen nästa gång jag är på biblioteket också, då kanske det klarnar mer! Dock finns ju många recept på nätet, men ja...
Tack för lite pepp iallafall! Har mölat i mig brieost och ett par paranötter, känns lite bättre

Jag har läst "ät dig ner i vikt" av skaldeman,, och jag kan hålla med om att han blandar in lite som kanske inte är så lätt att ta till sig i början.. jag rekomenderar dig att läsa martrevolutionen och så tycker jag att Annika Dalkvist förklarar väldigt bra och enkelt i sina böcker,, jag har en med husmanskost, tror det är en av hennes tidigaste böcker och den är jätte bra med enkla recept.
jag tror att det viktigaste är att du lär dig vad du inte ska äta (socker, stärkelse, bröd etc) ja det har du säkert koll på.. och sen så provar du dig fram ett tag på vad som är ok.. kan du äta mejerier och endån gå ner? kan du äta typ lchf chokladmousse en gång i v utan att stanna upp viktminskningen? kan du äta mycket grönsaker? hur mycket kött behöver du för att bli mätt och så fettet ,, hur mycket fett behöver du för att mata fettbrasan? jag och min man har gått mer ca 50 kg tillsammans (jag är åxå gravid i v 36) sedan i mars,, och vi har inte behövt räkna något alls. vi har bara koll på vad som är ok och vad som inte är det och håller oss där innom. Vill man rasa i vikt stryper man så mycket kolhydrater som möjligt.. vill man gå ner i lagom takt och leva på den här maten längte tid (jag behöver i alla fall grönsaker för variationen) så äter man tillbehör i form av mejerier och grönsaker.. man märker väldigt fort vad som är ok och vad som stannar upp viktminskningen (jag äter tex bär och grädde ibland på kvällen men då vet jag åxå att jag inte går ner.. men inte upp i heller.. Försök att hålla det enkelt i början och så kan man fördjupa sig lite senare när man fått lite kläm på det.. vill man inte gå ner utan bara må bra så tror jag att det just är viktigt att ta bort dom där första sakerna jag skrev,, bröd, pasta ris stärkelse, och socker i alla former,, sen kan man nog äta fritt av mejerier, grönsaker nötter etc.. man märker såå fort skillnad tex i magen,, huvudvärk som försvinner, inga pruttar;o) etc etc.. lycka till..