• Glass

**Den stora feta LCHF-tråden**

Spana skrev 2012-05-22 18:57:22 följande:
    Tack för hjälpen!!

Det här med ketos eller vad det heter...

Jag vill äta lchf, men som tex i helgen ska jag ut med en kompis då blir det sushi, vin och godis. 
    Nästa helg är samma sak. Fusk.

Är det " farligt" för kroppen att äta lchf i veckorna och fuska ibland? Förstår ni hur jag menar?            
    Det är inte farligt, men jag tror att man kanske bryter ner mer muskler när man gör så. När man är i ketos så bryts det inte ner muskler för att användas som energi, men i övergången från kolhydrater i kroppen och tills man hamnat i ketos så vet inte kroppen riktigt vad den ska ta energi ifrån, så den använder lite alltmöjligt till att göra energi. 

Jag personligen föredrar att stanna i ketos i en längre period, dvs månader och om jag sedan tänker falla ur ketosen så ja då gör jag det i några dagar eller så. Inte hatta hit och dit, för jag tror att kroppen mår sämre av det.

• Glass
    stjierna skrev 2012-05-22 20:33:06 följande:
    Glass: skåpet ovanför kylen :)
    inte kall alltså. 
    Är det flytande nu när det är så varmt då?

Jag skulle ta en sked kokosfett i mitt te och fick ösa upp det  
  • Glass

Jag håller med om att det fuskas en hel del i den här tråden och att det ett tag pratades om allt ni var sugna på. 
    Det gör det inte lättare för oss andra, det vet ni va?

Fusk.
    Varför fuska?
    Varför ens kalla det att fuska?

Vad man än äter, vad man en väljer att följa för diet, regler, metod eller vad man kallar det, så väljer man alltid vad man äter.  
    Man väljer varenda bit mat man stoppar i munnen, man väljer varenda bit godis man stoppar in. Det är inte alltid ett helt medvetet val, men det ska vara det och det är alltid, ALLTID  just DU som är ansvarig för det.

Du fuskar inte lite grann, du väljer medvetet att äta det.

Jag tror att det är rätt dumt att leva sitt liv med att fuska, oavsett vad det är. Man fuskar inte i skolan, man fuskar inte på jobbet, så varför låta det vara okej att fuska när det gäller maten?
    Jag tror att det gör det mer legitimt att äta något som man kanske inte tycker att man borde äta, istället för att aktivt fundera på om det är just den här biten som man ska stoppa in i munnen. 

Så är vad ni vill, men det är inte fusk, det är ett aktivt val.

Så där ja, inte så peppande kanske, mer en tillsägelse på skarpen.
    Ta inte för illa upp, men tänk gärna lite på det  

• Glass

Stjerna

använder du en matdagbok?

Jag skulle nog föreslå att du gör det och att du samtidigt kollar över din träning, sömn och stress för allting hänger ju ihop.

Kör en liten dagbok hemma. Räkna ut maten på nätet (eller nåt) och skriv upp varje dag, vad du åt, när du åt, hur du mår och hur du sov, så ska vi se om vi kan hitta något mönster.

Jag tror verkligen inte att det bara är kolhydraterna som ställer till det för dig, det måste vara något mer 

• Glass
    mammelie1891 skrev 2012-05-24 09:22:57 följande:
    Hej underbara ni!

Jag vill tacka för den här tiden, ni har varit stöttande och hjälpsamma, mer än jag kunde ana!
    Men nu har gravidhormonerna gjort sig påminda så nu lämnar jag lchf till efter förlossningen och går över på GI istället. Jag kan inte äta nåt alls som det är just nu, fett är det sista jag vill ha! Kräks Så nu ska jag läsa på om GI, eller köra en egen variant.. tänker börja med lite långsam kolhydrater och se om det funkar.

Jag kikar självklart in då och då för att se hur det går för er!

Ta hand om er och era kroppar, mår kroppen bra, mår knoppen bra!

Kram{#emotions_dlg.flower}
    Det gör du helt rätt i. Är det någon gång i livet som man ska må bra, äta bra mat och trivas med sig själv och sin mat så är det när man är gravid. 
    Ta hand om dig och kom tillbaka sen, om du vill
  • Glass
    stjierna skrev 2012-05-24 09:45:03 följande:
    första månaden använde jag mig av ShapeUp - jag skrev in allting jag åt och jag hamnade på runt 100 gr fett (+-10), 70-80 gr protein och 5-15 KH/dag beroende på vad jag hade ätit. alltså, inga helt åt helsikes-siffror! Idag äter jag i princip samma som jag gjorde då, med undantag för min vecka med fakir.

I ärlighetens namn måste jag säga att jag inte toktränar, men jag är ute och promenerar minst en gång om dagen i raskt tempo i iallafall 60 minuter. Visst, någon lördag eller söndag kanske jag skippar promenaden, men annars är det till/från dagis-promenaden ;) Av allt det du räknat upp kan jag ju säga att min sömn inte är vad den borde - jag har ju en fyramånaders hemma som INTE sover hela nätter ;) Senaste två nätterna har hon - ta i trä - sovit 7 timmar i sträck (från 23-06), men enda fram tills dess har det varit mat var 2-3 timma dygnet runt. Så jag är ju inte direkt en utvilad typ.
    Innan jag fick barn hade jag ett extremt stort sovbehov - jag kunde lägga mig vid 20 och sova till 08 och ändå känna att jag behövde sova mer. Jag är otroligt lättväckt och har svårt att somna om när jag väl vaknat. Så det kanske är det som stoppar mig då??

Angående pratet om fusk, så håller jag med även om jag inte är oskyldig! För mig så har iaf den här tråden inneburit pepp och att känna att någon annan sitter i "samma sits" när det kommer till sug efter något har hjälpt mig massor! MED DET SAGT, så håller jag verkligen med om allt snack om alla godsaker här får en att bli sååå sugen. Så sugen så att jag tillochmed igår köpte en glass - för att det hade pratats om det här. Ja, jag är en svag person  som faller lätt ;) 
    Vi är alla svaga personer som faller lätt, ibland. Alla har vi våra svaga punkter

Sömnen är jätteviktig för att kunna gå ner i vikt. När man inte får sova så blir ju hela kroppen sönderstressad.
    Ammar du? Isåfall så bildar man prolaktiv som är ett mycket fettbevarande hormon. DVs svårt att gå ner för en del.

Jag har själv en unge som inte ens sover i sin egna säng och de första 2 åren så sov hon kanske 5 hela nätter....  Så, ja jag vet hur skitjobbigt det är och hur trött man blir. Jag behöver också sova mycket för att ens fungera.

Om du äter vanlig lchf, alltså så som du skrev att du åt och du äter tillräckligt mycket, och bara fokuserar på att må bra ett tag? Du äter det du vill äta och släpper vågen och kraven på dig, för de är ju också stressande.
    Du kanske inte kommer att vara i ditt livs toppform denna sommaren, men du kommer att ha kraft och ork att bara må bra, vara glad och trivas med ditt liv.  Det är en sommar, en kost sommar, där det förmodligen mest regnar ändå och du har en underbar liten bebis att tänka på och visa världen för. 
    Är det något som skulle fundera för dig?  
  • Glass
    Boost skrev 2012-05-24 14:03:51 följande:
    Nu börjar jag klia mig lite i huvudet... Blodgrupper?
    Men varför ska ni krångla till det så :)!? 
    haha, ja, jag tror inte alls på det där med blodgrupper, jag tror att någon har fått för sig en sak och kommit på att man kan tjäna pengar på att skriva lite böcker om det och så sprids idén. 
    Boost skrev 2012-05-24 14:18:45 följande:
    Har man en sköldkörtel som underproducerar så kan det vara väldigt svårt att gå ner i vikt. I USA är detta ett väldigt vanligt och stort problem.
    Detta kan ni lätt ta reda på genom ett blodprov på vårdcentralen.
    Finns då möjlighet att äta Levaxin som hjälper till med ämnesomsättningen. 
     Ja det är supervanligt här i sverige också faktiskt, men jag tror att de brukar kolla det när man är gravid och framförallt så är det väldigt svårt att bli gravid om inte värdena liggger rätt. Så de som nyligen varit gravida har säkert inte såna problem.

Jag har haft underfunktion i sköldkörteln i många år, men inte "orkat" äta tabletter, så jag la ner det. Nu har jag iallafall tagit upp det igen, så vi får se när det börjar att fungera som det ska  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**