skånetös78 skrev 2012-05-20 21:44:20 följande:
Hur vet man skillnaden på om cellerna bara är "slöa", eller om man verkligen har dålig produktion? Det enda jag vet är att min blodsocker skjuter i höjden av kh (har en blsr apparat hemma eftersom jag hade graviditetsdiabetes). Jag vill jättegärna lära mig mer om detta men fattar lite trögt ibland så förklara gärna på ett barns nivå. Tycker att du förklarar jättebra redan så fortsätt så!

Jag ska försöka förklara så tydligt som möjligt.
Bukspottskörteln producerar ett hormon som heter insulin.
Den producerar det när man man äter kolhydrater och protein och mjölkprotein.
Anledningen till att man behöver insulin är att det sitter små receptorer på muskelcellerna. Det är små "nyckelhål" där insulinet fungerar som en "nyckel" och låser upp cellen så att cellen tar in sockret och proteinet.
När man är insulinresistent så fungerar inte "nyckelhålen" ordentligt. Insulinet kan inte öppna cellerna och bukspottskörteln gör med och mer insulin tills "nyckelhålen" äntligen fungerar och öppnas. Vips så åker det in en massa energi i muskelcellerna och blodsockret kan äntligen sjunka.
Den här stora mängden insulin gör att det dels sliter på bukspottskörteln att producera så mycket och samtidigt så släpper inte fettcellerna ifrån sig sitt fett när det är så mycket insulin i kroppen. Det betyder att man inte kan använda fett som bränsle när det är så mycket insulin i kroppen.
Det är bara muskelceller som behöver insulin, fettcellerna tar med glädje emot all energi utan att de behöver några "nycklar" eller har några "nyckelhål", så när energin inte kommer in i cellerna så kan den åka in i fettcellerna istället (enkelt förklarat) och vips så har man lite extra fett lagrat...
Man kan höja känsligheten hos sina muskelceller genom att undvika saker som gör att man bildar insulin och det sägs att kanel, gurkmeja, grönt te och en massa andra saker kan göra att känsligheten ökar. Motion är såklart väldigt bra, med det är det ju alltid.
Bukspottskörteln producerar ganska mycket insulin när man äter kolhydrater, eftersom det är lite farligt för kroppen att ha högt blodsocker.
Den producerar ganska lite när man äter protein, ungefär exakt så mycket som behövs för att proteinet ska tar upp av cellerna.
Den producerar lite för mycket när man äter mjölkprotein (menar inte laktos, för det är mjölksocker och det räknas som vanligt socker)
Det är därför som en del drar ner på mjölkprodukter, de vill helt enkelt inte ha den extra höjningen av insulin som mjölkproteinet ger. Det är förmodligen smartast att, om man ska äta mjölkprodukter, äta det vid ett fåtal tillfällen på dagen och inte i varje kopp kaffe osv, för då håller man ju insulinnivåerna uppe och då var det ju svårt för kroppen att använda fett som energi.
Så, en jäkla massa text, men förstod du eller missade jag något?