• Sagalin

**Den stora feta LCHF-tråden**

Familjeliivsfinastenick skrev 2011-12-27 10:23:37 följande:
    Tja! Jag har en fråga till er angående LCHF och mens brukar eran cykel rubbas i början av LCHF eller förändras helt eller är den rent utav som innan?

Jag märker med LCHF att det blir knas, cykeln blir oregelbunden. Minns inte hur det har varit med saken när jag gått på LCHF i längre perioder. Har nog inte brytt mig så mycket mer än noterat att det blir viss oregelbundenhet. Nu är det av större intresse då vi har lite tankar på att försöka få till en liten igen. Hade gärna gått ner några kilon först men eftersom vi gör det via IVF så är det viktigt att ha koll på menstruationcykeln. :-/

Tacksam för svar.  
    Jag har  fått tillbaka mens tack vare LCHF. Mina två barn är Pergobarn men idag hade jag inte behövt hormoner för att få ÄL. Jag har regelbunden mens med 27-28 dagars cyklar. 
  • Sagalin
    rednose skrev 2011-12-30 20:20:35 följande:
    Nån som har ett bra tillbehör till oxfilén imorgon?
    Verkar bli bea i alla fall men vad mer? 
    Jag ska göra en sås med ädelost.
    Sen har jag färsk persilja hemma så jag gör lite kryddsmör också.....

De som äter kolhydrater får någon form av potatis till.
    Jag kommer göra en matig sallad med bacon och fetaost som jag äter av till.
  • Sagalin
    FasterK skrev 2012-01-12 18:20:56 följande:
    Sitter här och med ett glas rött och äter krispiga fläsksvålar...

Under kvällen har jag funderat på att jag nu, som lchf.are (i alla några månader till innan utvärdering), mer och mer märker av det faktiskt massiva motstånd det finns mot denna kosthållning.

Nu undrar jag om någon i tråden varit lchf:are längre än ett år och om då också tagit prover som visar på förbättrning/försämring. Detsamma med hälsoeffekter?

Läste ikväll denna artikel
    www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=...
    (läs kommentarer)

...som kommenteras av kostdoktorn.
    www.kostdoktorn.se/vilda-pastaenden-i-lakarti.../

Någon kanske redan har tagit upp detta? Ursäkta i så fall.
    Jag har ätit LCHF sen januari 2008, och mår alldeles förträffligt, MEN jag har aldrig tagit några prover, så jag kanske inte mår så bra som jag tror

Jag vet inte ens vilka prover jag skulle behöva ta förrutom kolesterolet  men eftersom jag inte tagit några innan jag började med LCHF är det svårt att se förbättring/försämring.

Däremot har jag knappt varit sjuk under denna tid, visst lite förkylningar men inget allvarligt. Någon febertopp på en dag några gånger, men sen har jag varit frisk dagen därpå, sånt hände aldrig förrut. Utan då hade jag feber i flera dagar. När övriga familjen hade magsjuka  förra året klarade jag mig. 
    Men när jag åt kolhydrater och dottern fick VKS våren 2006 fick jag magsjukan och även maken. 
  • Sagalin
    Husali skrev 2012-01-16 17:26:20 följande:
    Alltså... Jag har ju kastat ut vågen, så jag har ju inte exakt koll. Men på Onsdag ska jag skrivas in på gymmet, och då räknar jag med vägning.

Shit, det händer grejer. Det är så jävla skönt!

Vet inte hur det blev så, men av någon anledning så orkade jag inte riktigt äta turkiska yoghurten till frulle längre. Var nog förra veckan. Det va i samma veva som jag testade oopsies första gången. Yoghurtfrukostarna försvann... Nöjer mig med två ägg, eller en oopsie med något gott på.

Har haft ett par jeans liggandes i skåpet, som måttstock, liksom. Har inte kunnat ha dom sen före min sista graviditet. Testade dom senast förra veckan. Det fattades fortfarande centimetrar i midjan för att få ihop dom.

Idag testade jag igen. Och dom bara gled upp! Så sjukt. En vecka!!! Och jag gissar att det är bojkotten av yoghurten som gjort susen!
    Grattis vad kul, att kunna få på sig kläder som tidigare varit för små är ett bättre "kvitto" än en siffra på vågen, för när allt kommer omkring är vikten bara en siffra på vågen det är omfånget som räknas.
  • Sagalin

Jag har ätit LCHF i fyra år och mår jättebra.
    När jag började med LCHF läste jag mycket om kost men nu var det ett tag sedan och jag behöver "friska" upp mitt minne lite för att kunna svara på argument på "om du tränar är det väldigt viktigt att fylla på med kolhydrater efteråt"  "Du kan aldrig prestera lika bra utan kolhydrater"  "O´boy är jättebra efter ett träningspass, då får du både snabba kolhydrater och proteiner."

Vi var bortbjudna igår och då får jag dessa påstående kastade i ansiktet och jag har lite svårt att säga rent konkrekt varför man inte behöver kolhydrater efter ett träningspass.

Förresten har ni några bra länkar att läsa om vad man ska äta för/efter ett träningspass? 

• Sagalin

Jag testade microbrödet och blev glatt överraskad, det ska jag göra fler gånger. Jag höll mig mätt jättelänge. Jag åt frukost vid 08.30 och nu vid 14.30 åt jag lunch.

Jag modifierade receptet lite.

25g smält smöt
    1ägg
    Knappt 1dl mandelmjöl 
    Ungerfär 1msk vardera av skalade semsamfrön och krossat linfrön
    Lite salt.

Mums!
    Åt detta med skivad ägg, och blev som sagt var proppmätt. Jag hade klarat mig på ett halvt men eftersom jag visste det skulle dröja till lunch åt jag upp allt. 

• Sagalin
    rödnos skrev 2012-01-28 22:14:35 följande:
    Jag undrar om jag gör fel...
    Får så många olika tips och uppmaningar att jag tycker det känns svårt att veta vad som är "korrekt".
    Jag tror jag äter för mycket fett och att jag därför inte går ner. Sista vecka ficka jag UPP 7 hekto?!? Började träna igen och vart skithungrig så jag ökade på med smör för att bli mättare men gick alltså upp?! Hur gör jag? Nån som vet och inte bara svamlar för att skriva?
    Jag har för mig att musklerna binder vätska, så det kan vara det som hänt eller du kanske har  ÄL/mens?
    Jag går upp 1-1,5kg när jag har ÄL. 
  • Sagalin

Ni som gör microbrödet, kan det stämma att ett helt bröd innehåller ca 500 kcal  (5g kolisar, 15 g protein och 46g fett?)
    Jag testade att lägga in i minmat, är lite osäker på mandelmjöj, fanns bara sötmandel så jag valde samma mängd mjöl som hela mandlar - rätt eller fel?

• Sagalin
    standby skrev 2012-01-29 09:20:28 följande:
    Sagalin jag har inte räknat men det borde iaf bli mindre g kh än fem.
    Mandelmjöl har ca 4g kh/100g och 1 dl mjöl väger mindre än 100 g.
    Hoppas jag tänker rätt nu :)
    1dl vägde 35g
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**