• Sagalin

**Den stora feta LCHF-tråden**

Vi ska gäster ikväll, jag hade tänkt att göra en citron och-vaniljpannacotta. Jag klurar lite på om man skulle göra lite crunch av kokosmjöl och lägga i botten på glasen och strö lite över på hallon och blåbären som jag ska dekorera med. Tror ni det kan bli gott?? Eller ska jag skippa crunchen? En av gästerna tål inte mandel så därför tänkte jag testa kokosmjöl som jag hittade på ICA igår. Tyvärr hade de bara ICAs Stevia och inte sukrin så det enda "sötningsmedel" jag har hemma är vaniljpulver.

• Sagalin
    millifjor skrev 2012-10-18 20:21:29 följande:
    Hejsan!

Har kört LCHF nu denna vecka för första gången, tycker det går kanon! det jobbigaste är nu att i helgen ska vi åka till svärmor och bo där hela helgen. Och nu kom mannen hem och berättade att imorgon ska alla samlas och då ska vi beställa hem mat från pizzerian, vad gör jag då!? vad kan man äta liksom?
    Kan inte komma och säga att vi ska laga annat, de tycker redan att jag är jobbig pga att jag tjatar om att man ska röra sig och äta bra - de är sådana som äter helfel med halvfabrikat och aldrig går en meter
    Funderade på om man kan äta typ kebabsallad utan såsen? och fylla på med nån ost eller nåt...inte vet jag!
    Vill ju inte trycka en pizza nu när jag klarat av de värsta dagarna liksom
    Beställ någon sallad, och se till att det inte är någon majs/ris/pasta med så fungerar det kanon. Be att få såsen jämte som kan vara lite lurig, ofta socker i såserna. Köp en burk fet cream fraiche och rör ihop istället till.
  • Sagalin
    TomMon skrev 2012-10-18 23:02:29 följande:
    Hur är det med majs egentligen? Äter det inte så ofta så det är först nu jag börjat fundera på om det är ok?
    Majs innehåller en hel del kolhydrater, dessutom snabba sådana.
  • Sagalin
    My name is Luca skrev 2012-10-20 22:10:33 följande:
    Hur räknar ni kolhydrater?

Jag har hållit på med lchf i snart tre veckor och kan egentligen inte så mkt.

Det är nog ett väldigt vanligt fel många som gör som börjar med LCHF, de läser inte på vad LCHF innebär.

Att räkna kolhydrater genom att skriva in i en app eller matdagbok kanske inte är helt nödvändigt i början men att läsa på innehållsförpackningar och lite vad olika livsmedel innehåller tycker jag man måste! Sen kan man tänka att äter jag 100gram av detta har jag fått i mig tex 2gram kolhydrater, det går ju bra för jag har bara fått i mig ca 5gram tidigare. Då har jag ätit 7gram och kan äta 3gram till om jag ska hålla mig runt 10gram.
  • Sagalin
    Ninis skrev 2012-11-04 17:58:14 följande:
    I morgon börjar jag med mejerifritt. Har precis lagat lunch för tre dagar denna vecka. Det blir ugnsbakad lax med blomkålsmos.

I dag har det blivit lite fusk. Var på bio med barnen och smakade lite popcorn. Ikväll blir det en smarrig saffransmuffins med kokos och päron o en klick vispgrädde. Sen är det slut på sånt ett tag framöver.  
    Kommer du att äta smör ?  
  • Sagalin
    Ninis skrev 2012-11-04 18:29:46 följande:

Japp. Smör, kokosfett, majo, bea, aioli får bli mina fettkällor tillsammans med lax, avocado och nötter.
    Jag är med sugen på att köra mejerifritt för att bli av med några envisa kilon.

Sen misstänker jag att jag blivit ännu mer känslig mot laktos än vad jag varit tidigare. Blev det när jag började med LCHF 
  • Sagalin
    Ninis skrev 2012-11-06 06:49:30 följande:

Kan rekommendera Rydbergs klassiska majonäs som står i kyldisken, den har jag. Inga konstiga tillsatser eller E-nummer. Vet att Marianne använder den. mariannslchf.se/

Däremot finns det en liten gnutta socker i, men inget som varken jag eller Marianne bryr sig om eftersom det är så yttepytteliten mängd man får i sig varje gång man tar lite majonäs.

Innehåller 1 g kolhydrat/100 g.

Tack för tipset! Tror att jag missat den, men hur som helst gjorde jag egen majonnäs och det var inte det minsta komplicerat och blev jättegott.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**