Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hallojsan tråden...

Ni skriver så jag ite hinner med..;-D

Till alla nya som kommit in så säger jag återigen välkommen. Det kanske verkar rörigt med lchf i början men håll ut det är inte så svårt att väga och mäta maten är ett strålande sätt att få koll på kolhydratsinnehåll och lära sig vart sin gräns går. Kanske känns lite tråkigt men ett par dagars stenkoll gör det mycket lättare att fortsättningsvis veta vad och hur mycket man kan stoppa i sig.

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Mitka79 skrev 2011-06-29 22:53:38 följande:
    Ok nu är jag här igen, har ätit lchf i 2 dagar. hoppas jag iaf ;) inte det lättaste i början att veta om man gör rätt.
    Har lite mer frågor till er som kan;)

¤ Efter hur lång tid märkte ni att ni inte va hungriga som innan med kolhydrater?
    Väger o räknar ni ihop Bara kolhydraterna, eller proteinet o fettet med?

¤ Tyckte det verkade lite bökit men kom ju på att jag skrivit dagbok på nätet innan med lågkalorikost o då gick det jättebra så kommer nog funka för mig att skriva. MEN vilken dagbok på nätet tycker ni är bäst??

¤ Och det här med att man ska kolla att kolhydr är under 5gr per 100gr...
    men om ngt är 8gr... kan man då tex ta 50gr av det livsmedlet så blir det ju bara 4? haha lurar mej själv lite nu va.....

¤ tycker just det e lite svårt. vill ju iaf kunna äta lite jordgubbar nu på säsong.. när ni komponerar ihop en lunch räknar ni varje ingrediens hur mkt kalorier den har då o sen lägger ihop under dagen?

¤ Som nybörjare är 40 kolhydrater per dag ok? det har jag väl kört nu, men har ingen som helst aning hur jag ligger med fettet. Känner mej iaf hyffsat mätt;)

Ursäkta om vissa frågor verkar dumma, men är som sagt Nybörjare.

Efter ngn vecka så försvinner suget för mig och efter ytterligare några veckor är jag mätt och belåten hela tiden och minskar aoutomatiskt portionsstorlekarna och plockar i stort sett bort mellanmål.. 2 eller tre mål mat om dagen och enbart ngn kopp kaffe emelan.

Jag tycker inte det är krångligt med matdagboken som jag använder ngn gång emellanåt, minmat är också ok.

Finns en bra riktlinje an kan utgå från 20g kolhydrater och 1-1,5 g protein per kilo önskad målvikt. (vill du väga tex 60 kilo ska du äta minst 60g rent protein per dag för att få fram kött, fisk fågel eller ägg vikt så tar du 60*5= 300 mao minst 300 g råvara per dag)

5g/100 är en riktlinje ingenting annat..men desto mer kolhydrater ett livsmedel innehåller desto mer triggar det igång suget "hungern" för mig.

Klart du kan äta jordgubbar eller andra bär men kanske inte en liter om dagen utan lite mer sällan och givetvis med grädde till

Jag personligen har nått målvikt och kan äta 40g per dag jag har hittat min gräns för vart jag inte blir hungrig och sugen du måste hitta din. Ett bra riktmärke om man lägger om till lchf är att ligga runt 20g kolhydrater per dag. Detta kan låta oerhört lite men efter ngn vecka eller två kommer du nog se att det inte är svårt. Det kan vara svårt för många attgå ner med ett intag över 20g per dag men alla är vi olika

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Mamma Tes skrev 2011-06-29 23:46:53 följande:
    Protein "ska" ligga på 0,5-1 g/kilo på ens målvikt. En vars målvikt/optimala vikt är 60 kg, bör ligga på 30-60 g protein/dag.

0,5 är väl lite lågt i proteinintag då riskerar man att börja tappa muskelmassa... Har för migf att annica D har sagt 1g protein men detta ligger lite i underklass.

• mamman i skogen
    Mamma Tes skrev 2011-06-30 00:58:57 följande:
    adams family: Den infon är plockad från kostdoktorn men så extremt som 0,5 g/kilo önskad kroppsvikt är mer om man har svårt för att minska i vikt tror jag.

Ahh I see ...;-D

• mamman i skogen
    rednose skrev 2011-06-30 00:04:19 följande:
    Jag fattar inte det där med att inte räkna kalorier.

Man kan ju inte stoppa i sig mer än man gör av med utan att gå upp i vikt?!? Så är det ju alltid så NÅN form av koll på kalorierna måste man väl ändå ha?

Är här nån dom tränar som kan övertyga mig?

Har förkastat kalorier in och ut med lchf kan du ofta äta mer kalorier än med en kolhydratsrik kost, däremot så äter du ofta midre kalorier med lchf med undantag från första tiden då du måste kompensera för ditt sug efter kolhydrater men det jämnar ut sig efter en period.

Blodsocker och insulin är en stor faktor. Med kolhydrater höjer du ditt blodsocker och behöver ha koll på kalorierna när blodsockret höjs så får du ett insulinpåslag och insulin är fettinlagrande med lågkolhydratskost så har du inga blodsockertoppar och dalar. Om du inte har ett insulinpåslag utan håller blodsockret i schack med lågkolhydratskost så ökar du din fettförbränning medans om du tvärtom har högt insulinpåslag lagrar mer fett..

Så enkelt sagt med normalkost behöver du ha koll på kalorier in och ut men med lågkolhydratskost så kan du ofta äta mer kalorier utan att lägga på dig...

• mamman i skogen
    Tezzan1981 skrev 2011-06-30 08:03:58 följande:
    appropå kalorier, det var väl någon här inne som gått på VV och ätit 1200 kalorer om dagen och inte gått ned, sedan ätit lchf med 3000 kalorier om dagen och rasat i vikt??
    så kalorier in-ut är komplicerat!

Och förlegat

Jag tillhör de som inte kan äta "tallriksmodellen" eller räkna kalorier kolhydrater gör att jag får en snygg bilring runt magen trots minus på kalorier sen blir jag hungrig sur och tvär om jag inte får äta mig mätt och kolisarna gör mig sugen på MER!!!

• mamman i skogen
    yena89 skrev 2011-06-30 08:25:24 följande:
    Ge det några månader..man vet aldrig hur man reagerar..först lär du ju tappa vattenkg men dom sista kg brukar sitta som berget, kroppen lär tycka att det passar bra nu liksom.
    DÅ gäller det att antingen träna eller att vara jätte strikt eller hålla koll på kalorierna :)
    mamman i skogen skrev 2011-06-30 08:17:38 följande:

Och förlegat

Jag tillhör de som inte kan äta "tallriksmodellen" eller räkna kalorier kolhydrater gör att jag får en snygg bilring runt magen trots minus på kalorier sen blir jag hungrig sur och tvär om jag inte får äta mig mätt och kolisarna gör mig sugen på MER!!!

Ja men herregud har du ingen självdispciplin elleeeer Alla aaaandra kan ju äta kolhydrater utan att vara hungriga och sugnaaa Hihih tack, blev jätte nöjd ja :D

Krya på dig och ett tips om chefen tvivlar gå till VC och få intyg och stick iupp under näsan..

Och ja fattar inte hur alla människor kan äta kolhydrater och må såååå bra och inte bli sugna på ngt...

Havregrynsgröt i all ära jag är uppvuxen på det men det enda som det gör för mig är att jag är vrålhungrig efter en halvtimma igen..Tacka vetja ägg och en rejäl klick med kokosfett eller ägglatte till frukost...

• mamman i skogen
    rednose skrev 2011-06-30 09:19:55 följande:
    Haha! Ja det hade faktiskt inte varit så jättesvårt. Egentligen blir jag nog väldigt glad om jag kan väga 70 till mina 178cm. :)

Hur länge har du ätit så här och hur går det för dig?

Nu var det inte ämnat till mig men jag svarar ändå..Jag har käkat i två år med ett litet fallback..Jag rasar i vikt på lchf och första månaden tog jag 10 cm i midjan på en vecka. fick samma resltat nu när jag omstartade efter att ha haft ett uppehåll som gjorde att alla kilon kom tillbaks.

Sedan omstart ca 4 månader sedan har jag tappat 11 kilo och 24 cm i midjan första veckorna går det otroligt fort sen har jag lagt till lite mer liberalt och äter ibland mer kolisar men aldrig över 40-50g jag räknar sällan bara för att kontrollera vissa livsmedel..

Det bästa med lchf för mig som verkligen itne kan räkna kalorier in och ut är mätt och belåten aldrig ngt sug mer än efter ost emellanåt så för mig är det lchf för livet eller iallafall lågkolhydratskost, Har ju gjort det i två år och mår fantastiskt och har blivit frisk på köpet..Att äta kolhydrater igen känns oerhört främmande..

• mamman i skogen

Ser gott ut..bacon är ju en kanonfrukost..

Här är en som mår strålande av värmen...redan 24grader och vi har 23 grader i vattnet ska ner efter frukost med ungarna och ta ett morgondopp...

Vågen pekar stadigt ned trots jordgubbsfrosseri 61,9 idag..tror allty stoj i badet och trädgårdsarbete hjälper till..

Idag blir det jordgubbar med grädde till frukost Ska frossa i bär och järnrika livsmedel för jag har fått långdragna blåmärken på benen så jag tror jaghar legat lite väl lågt på detta...Blir lite mer kolisar men jag har ju redan nått målvikt så varenda kilo nu är bonus och närmare drömvikten...

• mamman i skogen
    Denebola skrev 2011-07-03 21:03:15 följande:
    Jo, men i och med att de är små innehåller de inte så mycket per skiva. Tror det är 4 g kh/skiva så det är fortfarande inget man kan vräka i sig. En, kanske två per dag beroende på vad man har som dagsranson för kolhydrater.
    Och om man ska ta ett finnscrisp så är det med MYCKET pålägg...brukar ta ett ngn gång ibland men dagsransonen av kolisar ryker snabbt om man smaskar på "karelska nödbröd" som de går under benämningen här hemma..
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**