Mitka79 skrev 2011-06-29 22:53:38 följande:
Ok nu är jag här igen, har ätit lchf i 2 dagar. hoppas jag iaf ;) inte det lättaste i början att veta om man gör rätt.
Har lite mer frågor till er som kan;)
¤ Efter hur lång tid märkte ni att ni inte va hungriga som innan med kolhydrater?
Väger o räknar ni ihop Bara kolhydraterna, eller proteinet o fettet med?
¤ Tyckte det verkade lite bökit men kom ju på att jag skrivit dagbok på nätet innan med lågkalorikost o då gick det jättebra så kommer nog funka för mig att skriva. MEN vilken dagbok på nätet tycker ni är bäst??
¤ Och det här med att man ska kolla att kolhydr är under 5gr per 100gr...
men om ngt är 8gr... kan man då tex ta 50gr av det livsmedlet så blir det ju bara 4? haha lurar mej själv lite nu va.....
¤ tycker just det e lite svårt. vill ju iaf kunna äta lite jordgubbar nu på säsong.. när ni komponerar ihop en lunch räknar ni varje ingrediens hur mkt kalorier den har då o sen lägger ihop under dagen?
¤ Som nybörjare är 40 kolhydrater per dag ok? det har jag väl kört nu, men har ingen som helst aning hur jag ligger med fettet. Känner mej iaf hyffsat mätt;)
Ursäkta om vissa frågor verkar dumma, men är som sagt Nybörjare.
Efter ngn vecka så försvinner suget för mig och efter ytterligare några veckor är jag mätt och belåten hela tiden och minskar aoutomatiskt portionsstorlekarna och plockar i stort sett bort mellanmål.. 2 eller tre mål mat om dagen och enbart ngn kopp kaffe emelan.
Jag tycker inte det är krångligt med matdagboken som jag använder ngn gång emellanåt, minmat är också ok.
Finns en bra riktlinje an kan utgå från 20g kolhydrater och 1-1,5 g protein per kilo önskad målvikt. (vill du väga tex 60 kilo ska du äta minst 60g rent protein per dag för att få fram kött, fisk fågel eller ägg vikt så tar du 60*5= 300 mao minst 300 g råvara per dag)
5g/100 är en riktlinje ingenting annat..men desto mer kolhydrater ett livsmedel innehåller desto mer triggar det igång suget "hungern" för mig.
Klart du kan äta jordgubbar eller andra bär men kanske inte en liter om dagen utan lite mer sällan och givetvis med grädde till 
Jag personligen har nått målvikt och kan äta 40g per dag jag har hittat min gräns för vart jag inte blir hungrig och sugen du måste hitta din. Ett bra riktmärke om man lägger om till lchf är att ligga runt 20g kolhydrater per dag. Detta kan låta oerhört lite men efter ngn vecka eller två kommer du nog se att det inte är svårt. Det kan vara svårt för många attgå ner med ett intag över 20g per dag men alla är vi olika