Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Nileta skrev 2011-07-04 15:32:04 följande:
    Hej! Tänker testa LCHF men är lite av en novis. Är en gammal vikt-väktare som är van att räkna kcal ( eller points). Har svårt att släppa det. Ska jag släppa det eller är det tvärtom vettigt att hålla koll på båda kcal och kolhydrater? I så fall hur många kcal ska man äta när man äter LCHF-diet (om man vill gå ner ca 7-8 kg).

Läs på ordentligt en bra sida är kostdoktorn...Sen är det ganska enkelt för de flesta men inte alla. En bra tumregel är under 20g kolhydrater per dag och 1-1,5g rent protein per önskat kilo målvikt (ta proteinet gånger fem så får du kött fisk eller ägg vikt mm)

Du kan ofta äta mer kalorier om du äter LCHF det handlar inte om kalorier in och ut utan att hålla ett jämt blodsocker utan insulinpåslag detta gör du utan kolhydrater.. Insulin är ett fettinlagrande hormon och vid varje blodsockertop du får vid kolhydratsrik mat så får du ett ordentligt insulinpåslag..

Vissa behöver räkna kalorier och det är bra att initialt om man äter för viktnedgång ha koll på hur mycket kolhydrater man stoppar i sig...En naturlig omställning är att efter ett par veckor med lchf så äter du mindre kalorier än du skulle gjort med en kolhydratsrik kost men du blir inte hungrig eller sugen trots detta.

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Shaun the sheep skrev 2011-07-05 21:05:08 följande:
    Hej allihop!

Jag saknar verkligen bröd Att kunna slänga ihop en ostmacka när man blir hungrig framåt kvällen..

Jag åt precis två stycken, och ångesten är ofattbar. Speceillt när jag nu i efterhand kommer på att jag kunde ha gjort hårdkokta ägg eller nåt.

Jag har tittat lite på olika bröd, har provat sesambröd som var OK men smakade illa bara efter två dagar och lembas som gav mig kväljningar. Men på baksidan av Fiberhuskpaketet hittade jag ett recept på vitt formbröd och jag läste igenom receptet. 
    25 g jäst
    2½ dl vatten eller mjölk
    1 msk olja
    ½ tsk salt
    5 dl fin glutenfri mjölblandning.

Är det mjölblandningen som ställer till det? 84 g kolhydrater, varav 4 g är sockerarter.

Om ni har något annat tips välkomnar jag det med öppna armar, vill inte göra såna här dumheter fler gånger. Jag såg att det fanns något som hette Bakerix som skulle bete sig som vanligt mjöl, men 90 spänn för inte ens ett halvkilo kändes magstarkt..               
    Jag gillar inte heller lembas oopsies är mer ok men jag har svårt för äggsmakande bröd...
    Nu saknar jag iofs inte bröd har ätit lchf lite för länge för det men det bakas absolut här hemma emellanåt. Googla kolla på lchfrecept.com finns massor med brödalternativ. Finns ett vitt bröd gjort på kokosmjöl som funkar att rosta som är helt ok, lite mörkare bröd gjort på nötter tycker jag är suveränt gott, pones gjort på pofiber är ett mycket bra alternativ (jag gör det med betydligt mycket mindre ägg än i orginalrecept) LCHFbutiken har en bakmix som ger "vitt bröd" Man får experimentera ditt alternativ med glutenfri bakmix får du nog skippa. Tänk 5g kolisar per 100g då ligger 84 på tok för högt.
    Min personliga favorit som jag äter i stort sett varje dag är frökex som jag bakar på sesamfrön, linfrön, mandelmjöl, ägg och vatten (finns även som bakmix hos lchfbutiken) de är fantastiskt goda och innehåller endast 0,35g kolisar per kex och gör en ordentligt mätt....
    Så summan av kardemumman är hitta ett bra brödalternativ om du saknar bröd..ät med mycket pålägg men skippa den glutenfria bakmixen..  
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Mitka79 skrev 2011-07-05 23:40:39 följande:

när ni äter, tänker ni på det här med mättat, fler- enkelmättat fett? eller äter ni bara fettet för att man ska få i sej fett?

Tror man tänker mer på fettet i början (och äter mer fett) så småningom går det på rutin...man äter inte så mycket mer fett på lchf än i en normalkost skillnaden är att man väljer andra fetter. En msk cf, kryddsmör eller ngn fet sås till maten dressing på majjo eller kokosfett i kaffet. En hög fettprocent i maten blir det men ofta ligger man med lchf efter en tid på ett betydligt lägre kaloriintag än vad man skulle göra på en "normalkost" med mer kolisar.

Är sällan jag är hungrig och äter två lite större mål mat om dagen oftast frukost och middag och en liten lätt lunch i stort sett aldrig några mellanmål men däremot så blir det ofta en "fettinjektion" i form av en ägglatte med kokosfett och en skvätt grädde i under dagen.

Skriver emellanåt in mitt dagliga intag på matdagboken för att kolla hur jag ligger till och oftast är det runt 1500 kalorier borde enl dem ligga på ca 2000 men skulle få kämpa för att få i mig så mycket mat...     
  • mamman i skogen
    Gotlänning skrev 2011-07-06 00:23:07 följande:
    Jamen sedär, -1,4kg är ju strongt jobbat så det är bara att köra på.

Klart det blir enformigt men det är iaf till en början att försöka hitta recept som du sen kan vinkla till det, kolla i böcker, på nätet osv för det finns en massa goa recept och hittepå istället för annat.

Jag var ett pastafreak innan, zucchini och fram med osthyveln och gör tagliatelle av den, koka upp vatten med salt, durkslag, bara doppa i en 20 sekunder... voila, tagliatelle.

Jag räknar inte mål utan äter när jag är hungrig, frukust kan ske vid åtta på morgonen eller vid tolv men försöker alltid att äta vid kvällen.

Kör på så länge du mår bra, ett visst illamående kommer och går men det går över (gjorde det för mig).

Zuccinitagliatelle smaskens och ett perfekt substitut för pasta som jag inte saknar alls längre köper förvisso nudlar från lchfbutiken emellanåt de är suveräna när man vill ha ngt snabbt. Zuccinin smörsteker jag med salt och peppar istället för att blanchera den blir supergott och sås är nästan överflödigt Lasagne på Zuccini är suveränt brukar varva med bechamel gjord på grädde redd med äggula, chevreost,köttfärssås och lite riven ost på toppen att gratinera med...yam ..
  • mamman i skogen
    Labolinas skrev 2011-07-06 07:00:49 följande:
    Varför ska man inte äta keso/bär först på dagen?
    Bättre att lägga det kolhydratrika på kvällen..kolhydrater triggar för mpnga av oss igång suget..Bär innehåller ju en del kolisar..
  • mamman i skogen
    Labolinas skrev 2011-07-06 07:12:18 följande:
    Men är det inte så att det är bättre att äta kolisar på morgonen ändå, för då är kroppen "tömd" på energi och hanterar eventuella kolhydrater bättre? Om man äter på kvällen, borde man ju lägga på sig det eftersom kroppen inte hinner göra av med all den extra energin?

Men energin tar du ju ur fettet när du äter LCHF så det är ju ovesäntligt. får man inget sug av kolisarna spelar det ju ingen roll när man äter dem men jag med många blir hungriga och sugna av det och då är det bättre att förlägga dem på kvällen när man ändå ska i säng.

Sen apropå extra energi så är kalorier in och ut ngt man får försöka förbise om man äter lchf eftersom det är hormonstyrt höjer du ditt blodsocker får du ett insulinpåslag och överskott av kolhydrater oavsett vilken tid på dygnet det är försvårar viktminskningen om man äter för att gå ner... 

• mamman i skogen

Apropå kokosfett så en lite rolig anekdot..en av sonens assistenter som har magsår och varit sjukskriven ganska ofta för han har så förbannat ont har senaste dagarna provat kokosfett..en tsk morgon och kväll och gissa vad han har inte ont har kunnat äta normalt och för första gången på flera månader druckit kaffe en liten kopp med kokosfett i efter maten..Han är ganska överlycklig kan vi minst säga..

Kokosfett är mao ett litet mirakelmedel och det kanske är sant som det skrivs att det är bra för magsår..

Apropå mängd kokosfett som ngn frågade om så tar jag en rejäl tsk i varje kopp kaffe och gör jag ägglatte blir det lite mer i..inga som helst känningar av illamående eller ngt.

Sonen som har reflux får kokosfett i sina smothisar sedan nästan två månader tillbaks och har sedan dess inte haft mer än ett par uppstötningar och har desstuom gått upp nästan ett kilo på en månad vilket är ett mirakel för en kille som stått still i nästan två år och hans dietist har försökt trycka på oss föräldrar att han måste operera in knapp för att kunna sondmata honom framförallt nattetid. Ngt som vi tycker är helt förbannat jävla galet för en kille som äter som en häst. Dessutom har han svårbehandlad epilepsi och vår vardag brukar vara ganska begränsad då han har många anfall per vecka men nu sedan vi började emd kokosfett så har han enbart haft en kramp sedan 11 maj, vet iofs inte om vi kan tillskriva äran till nästan krampfri åt kokosfettet men vi tänker och vågar inte sluta med det..
    Så kokosfett är här hemma heligt inge mer kräk och sura uppstötningar, inge mer mediciner mot ovannämnda och framförallt om det minskar ep-kramper så är det fantastiskt. Vi ska efter sommaren om det håller i sig tom försöka backa på en av hans tre ep-mediciner om krampfriheten håller i sig.      

• mamman i skogen
    Denebola skrev 2011-07-07 01:24:10 följande:
    Vad häftigt att det har blivit sådan skillnad!

Ja sen vet vi ju inte om vi kan tillskriva kokosfettet äran men det är den enda förändring vi gjort i maten hos unge herrn i huset...Jo förresten har vi helt slutat med näringsdrycker som vi fått utskrivna till honom han får istället för detta smothies på naturell yoghurt, grädde lite bär, avocado, banan äggula och givetvis kokosfett..En betydande skillnad i innehåll i näringsdryckerna är det massor med tillsatser och de är gjorda på palmolja och diverse andra fetter och fullspäckade med kolhydrater för energi..Dessa använder vi numer enbart i nödfall om vi är ute på ngt dör vi inte har möjlighet att göra en smothie till mellis då blodsockerfall triggar igång kramperna så är det absolut nödvändigt att han inte dippar..

Gansak skönt faktiskt att slippa ge stesolid flera gånger i veckan för att häva kramper.. 
  • mamman i skogen
    astro skrev 2011-07-07 01:34:36 följande:
    Man vågar ju knappt säga sådana här saker (det är så tröttsamt att det oftast dyker upp någon som piper "LCHF-sekterist!") men jag är faktiskt helt säker på att det var kokosfettet som botade min astma. Från kortison två gånger om dagen (för resten av mitt liv, sa läkaren) och lik förbaskat tvungen att se upp med  t ex tobaksrök till i princip helt besvärsfri.

Det trollar bort eksem också.  

Japp dottern har haft "böjveckseksem" och ödleskinn sedan hon var bebis vi smörjer nu med kokosfett när det blommar upp och då dämpas det på bara några timmar...eksemen blossar fortfarande upp när det blir varmt med är nu under kontroll utan kortison mer än vid enstaka tillfällen

För övrigt så har jag lagt alla mina krämer på hyllan och använder nu kokosfett att smörja med tom ansiktet och vilken effekt fantastiskt...Har aldrig stram hud efter jag duschat kan nu glömma att smörja mig när jag tvättat mig detta var helt omöjligt innan för då kändes det som om huden var två strlk för liten efter så fort jag varit i kontakt med vatten...
  • mamman i skogen
    Labolinas skrev 2011-07-07 16:30:00 följande:
    Adams familj: Jag har ett par goda vänner med en son som har en i princip icke-behandlingsbar epilepsiform. Efter att de uteslutit kolhydrater i kosten under noggrann läkarövervakning, har anfallen försvunnit sen ca en månad tillbaka. Ep aktivitet registreras förvisso, men han har inga synbara anfall nu.

Ja ketogen kost är ganska vanlig för barn med svårbehandlad EPoch framgångsrikt... inget för min kille dock men vi väljer istället riktigt fett och bra kolhydrater tillhonom.. Sen får han givetvis fika och glass mm men han är tack och lov ingen gottegris så det är inga stora mängder.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**