Shaun the sheep skrev 2011-07-05 21:05:08 följande:
Hej allihop!
Jag saknar verkligen bröd

Att kunna slänga ihop en ostmacka när man blir hungrig framåt kvällen..
Jag åt precis två stycken, och ångesten är ofattbar. Speceillt när jag nu i efterhand kommer på att jag kunde ha gjort hårdkokta ägg eller nåt.
Jag har tittat lite på olika bröd, har provat sesambröd som var OK men smakade illa bara efter två dagar och lembas som gav mig kväljningar. Men på baksidan av Fiberhuskpaketet hittade jag ett recept på vitt formbröd och jag läste igenom receptet.
25 g jäst
2½ dl vatten eller mjölk
1 msk olja
½ tsk salt
5 dl fin glutenfri mjölblandning.
Är det mjölblandningen som ställer till det? 84 g kolhydrater, varav 4 g är sockerarter.
Om ni har något annat tips välkomnar jag det med öppna armar, vill inte göra såna här dumheter fler gånger. Jag såg att det fanns något som hette Bakerix som skulle bete sig som vanligt mjöl, men 90 spänn för inte ens ett halvkilo kändes magstarkt..
Jag gillar inte heller lembas oopsies är mer ok men jag har svårt för äggsmakande bröd...
Nu saknar jag iofs inte bröd har ätit lchf lite för länge för det men det bakas absolut här hemma emellanåt. Googla kolla på
lchfrecept.com finns massor med brödalternativ. Finns ett vitt bröd gjort på kokosmjöl som funkar att rosta som är helt ok, lite mörkare bröd gjort på nötter tycker jag är suveränt gott, pones gjort på pofiber är ett mycket bra alternativ (jag gör det med betydligt mycket mindre ägg än i orginalrecept) LCHFbutiken har en bakmix som ger "vitt bröd" Man får experimentera ditt alternativ med glutenfri bakmix får du nog skippa. Tänk 5g kolisar per 100g då ligger 84 på tok för högt.
Min personliga favorit som jag äter i stort sett varje dag är frökex som jag bakar på sesamfrön, linfrön, mandelmjöl, ägg och vatten (finns även som bakmix hos lchfbutiken) de är fantastiskt goda och innehåller endast 0,35g kolisar per kex och gör en ordentligt mätt....
Så summan av kardemumman är hitta ett bra brödalternativ om du saknar bröd..ät med mycket pålägg men skippa den glutenfria bakmixen..