Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

astro skrev 2011-07-16 08:41:43 följande:
    Knepigt är det men här är några av mina tips:

Nötter är lätta att ta med och finns att köpa nästan överallt. Mandlar också. I nödfall får väl dåliga nötter duga.
    Hårdost i bitar är förstås bra mat.
    Fyllda bröd är ofta rätt ok förutsatt förstås att man ger brödet till en hungrig fågel (eller slänger det, om man inte gillar att dela med sig).
    Räksallad brukar också vara relativt ok, så om det säljs korv kan man köpa en portion räksallad eller två.
     Är man inte superkänslig kan man också äta innehållet i en pizza eller pirog.
    På krog finns det ofta ölkorv.

Jag avskyr att vara hungrig så själv kompromissar jag hellre än jag väntar med maten. 

Mat tycker jg altid funkar att hitta men "vardagslyxen" att få ta en fika är det värre med men iofs har jag inget sug efter det längre...värre är det att hitta "mellis" om man behöver det..nötter funkar men för mig mättar de inte nämnvärt utan är jag hungrig vill jag äta ngt mer rejält

Brukar när vi beställer pizza köra på en calzone med gorgonzola och alltid be om en klick CF till i värsta fall får det bli bea den brular alltid göras på såsbas på vanliga krogar så äggula, såsbas som innehåller smörarom och rapsolja plus lite tillsatser känner jag inte är så farligt fusk..

Hamburgare på burgerking eller mcdonalds så ber man om extra "ost" om man nu får kalla den det och ngn fet dipsås att smaska på...

Köttbit med grönsaker och fet sås brukar ju alltid gå att uppbringa..sibylla har en ganska god kycklingbugare som går ner med extra majjo och lite grönt till...

Inte riktigt samma sak som att ha koll på maten själv och laga den men med lite avsteg och uppfinningsrikedom brukar det gå bra...

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen

Här är en kolhydratskänslig till tusen...behöver bara titta på en pasta så lägger jag på mig ett kilo....och stoppar jag i mig ngt med lite för mycket kolisar så vaknar kolhydratsjävulen och skriker från kylskåpet...

Nu är jag glad för jag har inget sug och inget behov av att fuska längre så länge jag håller mig från olämpliga produkter

Vågen pekar dessutom neråt igen är inne i en bra period där jag äter lagom ganska mycket gröna grönsaker lagom med protein tom en hel del bär men minimalt med mjölkprodukter och vågen går stadigt neråt är trots att jag ska ha mens vilken dag som helst nere på 61,2...     

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen

Ett litet iakttagande från mig..sen jag nystartade med lchf och inroducerade kokosfett i min diet så har jag inte haft en enda herpesutblommning...Har alltid haft jobbiga herpesblåsor som kommit i tid och otid smärtsamt inte så charmerande att ha fula sår på läppar och näsan där mitt alltid sitter....Jag brukar i vanliga fall ha blåsor ungefär en gång i månaden..

Kokosfett is the shit rent ut sagt....kanske har med ökad d-vitmindos att göra med men har läst ngn stans att kokosoljan håller herpesen borta 

• mamman i skogen

apropå kokosfett så får du två burkar från bodystore för 149 oslagbart billigast....och ja vi är också storkonsumenter av kokosfett här i familjen...

• mamman i skogen
    yena89 skrev 2011-07-18 10:03:53 följande:
    Ja men sånt där tror vi inte på, du måste ju ha en studie som bevisar det, vet du itne det ;) personlig erfarenhet räknas inte. Samma gäller de som blir av med smärtor, ledvärk, sjukdomar, allergier mm ;) haha

Ja för sjutton evidence evidence...och att dagens kostråd inte har ngn evidence .hmmmm det är inte lika viktigt och snart 400 miljoner diabetiker är inte evidence nog att ngt är fel.....
  • mamman i skogen

Kolhydrater är inte essentiellt vi behöver inte kolydrater men det finn lite kolisar i nästan allt vi äter.. När man äter lchf så väljer man råvaror som inehåller minimalt med kolhydrater och då måste vi öka fettmängden för att bli mätta.

Råder dig att lusläsa påkostdoktorns sida där kan man läsa i veckor och lräa sig nya saker varje dag börja med lchf för "dummies" nybörjare så får du en inblick i lägkolhydratskosten och framförallt hur skadligt mycket kolhydrater kan vara för oss,   

finns många bra sidor men kostdoktorn tycker jag förklarar bra och enkelt      

• mamman i skogen
    Bambi07 skrev 2011-07-18 22:13:48 följande:
    Åååh är så förvirrad!
    Har kört LCHF i två, tre veckor bara, ungefär. En vanlig dag ser ut såhär för mig:
    Frukost: Två skålar med naturell yoghurt (fetthalt 3,8-4,3) och frysta hallon till som smaksättare
    Lunch: Oftast en köttbit med sallad, annars sallad med räkor, kräftstjärtar, avokado, fetaost och liknande
    Middag: Försöker göra "riktig" middag (alltså inte bara sallad..), typ köttfärsgratäng, köttfärsfyllda paprikor, kyckling, kött etc med sallad, stekta champinjoner, vitkål, zucchini m.m. som tillbehör

Gör jag något fel? Försöker leva efter under 5 kolhydrater/100 g-regeln, men får jag i mig för mycket kolhydrater ändå? Eller för lite fett? Blir det rätt, helt enkelt? Tungan ute
    Skippa yoghurten och öka på fettet alldeles förmycket kolhydrater i din frukost tycker jag och alldeles för lite fett i kött och sallad
  • mamman i skogen
    adams family skrev 2011-07-18 22:26:02 följande:
    Skippa yoghurten och öka på fettet alldeles förmycket kolhydrater i din frukost tycker jag och alldeles för lite fett i kött och sallad

Ska råda dig till att räkna kolhydrater ett par dagarn eller ngn vecka det är ganska bra för tex din yoghurt på morgonen skulle jag tippa ger dig ungefär 10g och sedan några hallon på det så hamnar du lite högre då har du förbrukat en hel del kolisar kolhydratsnålt till frukost, ägg och bacon, kokta ägg, kaffe med grädde, ägglatte, en kopp kaffe med kokosfett under dagen, gårdagens middag till frukost..tänk utanör dina vanliga vanor jag äter emellanåt fjällfil till frukost för jag har råd med det men vill man ner i vikt så är det ingen bra ide då är det bättre att välja turkisk, rysk, grekisk yoghurt. Mjölkprodukter kan göra det svårare att gå ner i vikt med..
  • mamman i skogen
    Bambi07 skrev 2011-07-18 22:27:46 följande:
    Har du något likvärdigt alternativ till yoghurten? Gillar nämligen inte ägg och har väldigt dålig frukostaptit, men just den här kombinationen har fungerat bra för mig.
    Jo, köttet och salladen har jag också listat ut. Brukar försöka väga upp det genom att slänga i lite lax och avokado i salladen.
    Dricker du kaffe? Gör i så fall en ägglatte och som jucea säger ett frökex de är underbara...måste du äta frukost eller räcker det med en kopp kaffemed grädde och senarelägg frukosten tills du är hungrig... avocado och lax... testa med majjo, smör en fet dressing att komplettera med..
  • mamman i skogen
    Bambi07 skrev 2011-07-18 22:35:53 följande:
    Så turkisk yoghurt är bättre än vanlig "svensk"?

Titta på fettprocenten så ser du att den är bättre Jag gillar den ryska bäst mest fett och minst kolisar...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**