Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Sitter i stugan med en dödligt långsam uppkoppling men njuter av sommaren. Ofrivilig fakir har det blivit i värmen två mål mat om dagen för att fåi mig tlräckligt med protein framförallt och en ägglatte till frukost...i stort inga kolisar alls och vågen har tagit ett skutt igen är nu nere på 61,8 så 13,5 kilo minus sen nystart. Har roat mig med att safta och sylta senaste dagarna vi har så förbannat mycket bär vinbär blåbär smultron mm ska testa att göra lchf gele och sylt som kan användas till vintern...ngn som testat? Borde ju i princip bara vara att byta ut mot sukrin funderingen var väl snarara om man kanske måste tillsätta ngt för att det ska bli hållbart eller om det räcker med att tillsätta pektinet och sen lägga paraffin över... Vi äter mycket stek och grytor under vintern och känner att det är synd att slösa naturtillgångar.. och vad är bättre ä en stek med egengjord gele eller köttbullar med hemgjord lingon... förvisso kan man ju frysa bären och sylta senare men det är ju lite charm att få safta och sylta själv när man precis plockat bären.... Frökex med lite vinbärsmarmelad och en god mögelost tror jag kan bli en riktigt ostbrickehit.... Har inte läst bakåt i tråden det får bli en kvällssysselsättning men grattis till alla som får resultat och står emot och kämpa på ni andra....

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    LinneaEleonora skrev 2011-07-09 14:01:06 följande:
    Är LCHF-bröd från carbzone nåt att ha? :P

Kolla på kostdoktorn han har skrivit om lowcarb bröd, kommer inte ihåg vilket märke ska leta fram länken. Smman av kardemumman var att blodsockret steg lika högt so  emd vanligt bröd mao lurendrejeri ett dyrt sådant
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    adams family skrev 2011-07-10 07:05:37 följande:

Kolla på kostdoktorn han har skrivit om lowcarb bröd, kommer inte ihåg vilket märke ska leta fram länken. Smman av kardemumman var att blodsockret steg lika högt so  emd vanligt bröd mao lurendrejeri ett dyrt sådant
    http://www.kostdoktorn.se/low-carb-brod-annu-en-bluff-avslojas   

Här kommer länken till inlägget på kostdoktorn...     
  • mamman i skogen
    Teskedsmamman skrev 2011-07-13 00:49:55 följande:
    En sak är klar i alla fall...

Maskindiskmedel.... är INTE bra att äta... vilket min 1-åring fick erfara och vi har ikväll åkt ambulans, blivit snudd på inlagda för att sedan bli hemskickade pigga och krya....

Så nu kan jag det....
    ajaj skönt att det gick bra..de är snabba de där små...
  • mamman i skogen

Gokväll första gången jag var svag idag på hela mina två år med LCHF...var och jobbade hos en kund där jag är arbetsledare och hade personalmöte, det bjöds på lunch och det var fläskfile och grönsallad med lite halloumi och lite jordgubbar med glass till fikat Tillsaken hör att jag hade jobbat natt innan och var ganska trött då brukar kroppen vilja ha en ordentlig laddning fett. Kände på en gång att det var för lite fett och lyckades smyga ner en rejäl klick smör i kaffet efterssom det bara fanns mellanmjölk..

Mager fläskfile med enbart grönsallad några jordgubbar och lite smör tack och lov i kaffet efter men när sambon kom och hämtade mig för han hade vägarna förbi var jag så skithungrig och hade ett riktigt blodsockerfall....en nödtur till Mc donalds och där fick det bli nödproviant tre cheeseburgare utan bröd och en ramlösa innan jag var människa igen..ingen kullinarisk höjdare dock kan inte riktigt se längre hur jag faktiskt en gång i tiden kunde sitta och stoppa trynet fullt med pommes och hamburgare..örk.......Kräks

Nu är det nattjobb igen och jag känner sviterna från dagens "fettbrist" som jag hoppas att min enorma ägglatte kan råda bot på..

Bara att konstatera att det är farligt att glömma fettet och bli bjuden på lunch hos icke lchf:are får börja ta med en tub Hellmans majjo eller likande när jag ska på jobb..  

• mamman i skogen
    jeng skrev 2011-07-13 21:03:24 följande:
    Har ni det så jobbigt, så öka upp till ca 50 gram per dag poch kör det i ett par veckor innan ni trappar ner mot 20 gram igen! Är kroppen van vid mycket kolhydrater så kan den ha jättesvårt att förstå, speciellt om man ätit fettsnål kost tidigare! Orkar ni så håll ut i ett par dagar till för då bör det ha vänt! Funkar det inte så öka ett tag som sagt!

Tänk dig att det är samma sak för dig som när någon tar droger från en drogberoende eller alkoholen från en alkoholist! När du tänker på hur dåligt du mår av att byta till naturlig mat, så tänk positivt och fundera över hur mycket skit man har stoppat i kroppen alltför länge...

Och det är ganska orättvist hur somliga får mycket övergångsbesvär medans andra som mg själv inte får några alls. Säger som Jucea öka lite på kolhydraterna och trappa sedan ner det är en övergående fas som är värd att vänta ut.
  • mamman i skogen
    Louella skrev 2011-07-15 11:38:34 följande:
    Det undrar jag också, har aldrig provat. Förstår att en del har den i kaffe eller te, men blir inte konsistensen annorlunda då?

Kokosfett är fantastiskt konsistensen är inte så annorlunda men det blir lite oljigt i kaffet.

Jag gör ägglatte med kokosfett och det blir ofta min frukost.. 
  • mamman i skogen
    yena89 skrev 2011-07-15 14:37:13 följande:
    Och så får man supermjuka läppar efter :D

Japp jag använder ju tom kokosfett till att smörja hela familjen....inga dyra krämer här inte
  • mamman i skogen

Ja lite pyssligt att hitta alternativ tyvärr...och cafeägarna är nog inte så glada om man äter medhavt

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**