• Glass

**Den stora feta LCHF-tråden**

banantelefon skrev 2012-06-04 19:43:52 följande:
    Idag köpte jag magnesium tabletter på Apoteket och jag måste säga att värken i kroppen genast blivit bättre :)
    Ser fram emot en natt där jag kanske får sova ordentligt...

Har precis läst om äggmjölkslatte, låter ganska äckligt men jag blev nyfiken.
    Någon som dricker detta?
    Är det gott?
    Vad bra!!! :)
  • Glass
    byggd av bomull skrev 2012-06-05 08:44:45 följande:
    Men eftersom jag inte är överviktig enligt BMI så inbillar jag mig att jag måste hålla lite bättre koll? Så att jag inte hamnar på en platå direkt för att man äter för mycket? Men jag vet inte, lite svårt är det, även om jag efter många års krånglande med kost (fettsnål) och träning har väldigt bra koll på vad saker innehåller. Min middag igår hamnade på nästan 800 kcal, en "gammal" bantare som jag sätter ju kaffet i halsen!!!
    Ja du kanske måste ha bättre koll, men det vet du inte utan att testa. Ge det några veckor så att du kommer in i hur du fungerar
  • Glass
    solrosen81 skrev 2012-06-05 09:21:51 följande:
    Jag behöver stöttning och peppning!! Jag är i en riktig svacka  känner jag. Mitt sug har kommit tillbaka och det blev att jag gjorde egen glass OCH supergoda lchf snickers i helgen. Jag FÅR inte baka mer för jag slutar inte äta det förän det är slut.
    Jag hade ju lovat mig själv att skippa mejerier förra veckan för att sätta igång viktminkningen igen men jag misslyckades kapitalt kan jag lova.
    Hur ska jag komma ur den onda spiralen??? Jag tror att jag har blivit lite deppig för att jag inte går ner något längre och då kommer det dåliga ätbeteendet på köpet.
    Jag har inte vägt mig på säkert fyra veckor för att jag är så rädd för att gå upp i vikt.

Men idag är det dags för nya tag. Jag ska nå mitt mål på ca 60-65kg detta året.

När jag tappar motivationen så klarar jag inte av att läsa denna tråden för då får jag mer skuldkänslor. Så det var många sidor att läsa ikapp idag.
    Klart att du kommer att nå det målet i år, det är 4-9 kilo som du vill gå ner. Det är alltså  0,13- 0,3 kilo i veckan för att nå det målet. 
    Såklart att du kommer att nå det, men eftersom du har så lite kvar så kommer det att komma perioder där du står still i vikt.
    Lev som vanligt med lchf och så stramar du åt lite extra i någon vecka eller två då och då.  Glöm inte att förändra din träning.
    Kroppen vänjer sig vid allt, så man måste byta träning och energiintag lite då och då för att kroppen ska komma igång.  
  • Glass
    HokusPokus skrev 2012-06-05 09:31:26 följande:
    Usch vi har haft magsjuka här och nu är det galet svårt att hitta tillbaka till lchf. Inte psykiskt utan fysiskt. Allt får mig att må illa och magen låter som ja jag vet inte vad. Har försökt vara snäll mot den och fuska med lite filmjölk men jag vill ju egentligen inte det. Nu har jag precis tvingat i mig ägg och majonäs men det gjorde mig mest bara illamående,....
    Nån som har nåt tips?
    äh, ät du lite filmjölk och annats som inte är "så farligt". Din kropp har varit jättesjuk, den behöver vila lite till.  Det handlar bara om någon dag eller så
  • Glass

Jag ligger hemma och är sjuk, rätt mycket sjuk med hög feber, ont i alla ledserna och en jävlig hosta. Nu har det kommit till lite halsont. 
    Detta gör att jag tycker himla synd om mig själv och att nästan ingenting är gott...

Jag åt 300g. vanlig glass med kolasmak och en jäkla massa kyckling. Kunde liksom inte stå emot, för det var ju så gott och det var ju så synd om mig och vi hade det hemma...
    Idag hade jag gått ner 4 hekto, så jag är inte så himla ledsen över det

Jag kanske bara ska äta glass och kyckling i fortsättningen  

• Glass
    stjierna skrev 2012-06-06 09:23:08 följande:
    Glass: är det inte vida känt att margarin innehåller plastkulor? Eller har jag drömt detta??
    Det är bara en myt, det var någon som tittade på margarin i ett mikroskåp och såg något som liknande små kulor. Det var vatten. 

Gör en snabb googling på "plast i margarin" så får du många träffar som dementerar det 
  • Glass

Nämen, här tittar jag in efter att ha varit sjuk i några dagar, eller ja varit och varit, jag är fortfarande sjuk och det är ju väldigt bra ur viktsynpunkt, för jag går ner i vikt eftersom jag inte äter. 

Nu till saken.

Stijerna!
    Inte sjutton ska du må så dåligt! 
    Andra skriver att du ska hålla ut, jag håller inte med, faktiskt.
    Jag tycker att du måste hitta ett sätt som fungerar för dig och som du mår bra av. Inte sjutton ska du leva torftigt och må dåligt för att kunna gå ner något hekto då och då.
    Jag läste att du har problem med ett knä, men du kanske kan träna en massa andra saker på gymmet? Hela överkroppen kan du ju träna igenom ordentligt, och som andra skrev så är ju simning och vattengympa ett bra alternativ.

Varför har du ont i knäet?  Ofta har man ont för att man är otränad, om man nu inte vet exakt vad det är för fel på det alltså.

Jag tycker att du ska börja träna, ganska mycket, iallfall 2-3 gånger i veckan, för då tror jag att du kan börja äta lite roligare mat. Jag tror inte att du behöver vara så himla strikt då, eftersom träningen gör att insuligkänsligheten ökar. Alltså att cellerna reagerar fortare på insulinet och man producerar mycket mindre. Dessutom tar de få kolhydrater man äter snabbt upp i muskler och nervsystem när man tränat.

Börja här och nu, lägg dig på rygg och cykla med benen i luften, så länge du orkar, sedan gör du det igen och igen och när du tror att du inte orkar mer, ja då gör du 6 sekunder till!
    Stå upp, boxa ut i luften med varannan höger och varannan vänster arm. Boxa hårt, så att du behöver vrida hela kroppen. Boxa, boxa, boxa och boxa ännu mer. 

Du måste komma igång, din kropp har gått ner på svältläge och vi måste få den att börja arbeta igen, att börja använda energin som finns lagrad och få den att känna att det finns energi att använda!

• Glass
    stjierna skrev 2012-06-07 12:11:21 följande:
    Glass: jag har singelgrus (2 stenar) innanför knäskålen till följd av en cykelolycka när jag var liten. En operation gör mer skada än nytta, och de stör mig inte i vanliga livet, men jag kan ex inte köra spinning, springa, göra motionsmaskiner på gymmet, gå i en stillastående rulltrappa osv. Order från sjukvården är att inte belasta knäet i inödan, om jag inte verkligen måste.
    Simmar jag för "hårt" - alltså i syfte att träna så får jag ont, ska jag bara "guppa" är det inga problem, men guppa bränner inga kalorier.
    I mitt fall är promenader i normal takt typ det mesta jag kan "träna" utan att få obt. De gånger jag springer eller power walkar får jag ont i flera dagar efteråt. Detta gör ju att det enda jag kan "hjälpa" till att gå ner är via kosten, men jag tror som du att min kropp är inställd på svältläge o vägrar släppa något. Och då vet jag inte längre vad jag ska göra...
    Du ska inte belasta ett knä, men du har en överkropp som kan förbränna massor med energi och när du får mer muskler så förbränner de mer energi hela tiden, dygnet runt. 

Guppa förbränner visst energi, kanske inte lika mycket som att simma helt, men om du guppar med benen och simmar rejält med överkroppen så får du en grymt bra träning ändå.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**