Kaya skrev 2011-04-03 14:04:07 följande:
Du ser redan hård och fit ut - wow männska.
Det lustiga är ju - och detta säger nog något om den idealbild vi har där FÖR SMAL är = SNYGG - att jag tycker du är JÄTTEFIN både "före" och "efter"... men lyckligtvis är jag tillräckligt mogen nu för att ändå föredra "efter" och inse att det är sundare...
.... har vid flera tillfällen fått säga till mig själv på skarpen när jag har upptäckt att jag föredrar bilder på folk som ska visa hur sjuka eller deprimerade de har varit (och rasat i vikt) framför bilder på dem som friska, pigga, och normalviktiga!!!
...helt enkelt därför att synliga kindben och nyckelben, magrutor och deffade armar betyder SNYGG i vår skeva världsbild.
Det är bl a därför jag är lite kluven till min egen vikt. Är ju inte överviktig så det är farligt för min hälsa (speciellt eftersom jag är "päron" och inte "äpple") men definitivt några kilo för mjuk i förhållande till det jag vill se i spegeln och de resultat jag vill ha av träningen.
Hur tänker ni? Sätter ni som väger er en målvikt efter BMI och hälsoaspekter eller efter den där hårda lite för smala men snygga kroppen?
K
*rodnar lite*

Tack!
Ja, det är väldigt intressant hur man blir påverkad. Men jag försöker också vara medveten om det. Jag har alltid varit lång och smal och vill väl ha lite "substans", dvs muskler så att jag slipper känna mig som en penna med tandpetare utstickandes

Har visserligen mer muskler än för några år sedan, men vill gärna ha lite mer. Inte biffig på något sätt, men lite mer tränad. Om inte annat för att det är en skön känsla när man känner att man orkar saker man inte orkade tidigare.
Jag satte ingen målvikt mer än att jag ville upp till det jag vägde förut (tappade några kilo i vikt, då satte jag i gång med LCHF). Nu har jag gått upp totalt ca 6 kg och känner mig nöjd. Kan fortfarande ha samma kläder även om vissa blivit lite tajtare (typ stuprörsjeans, så det är inte så konstigt om de känns tajtare

), men går jag upp en storlek är den fortfarande för stor. Jag trivs ändå med att vara smal, om det är påverkan av idealen vet jag inte. Nu har jag en mer hälsosam vikt och kropp, och mår så mycket bättre. Ett par andra mål jag hade förutom viktökning var mindre gasig mage och stabilare blodsocker och båda har jag uppnått - med mera.