Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Anbe skrev 2011-08-07 07:25:48 följande:
    Jobb imorgon!
    Ska bli lite skönt att komma in i vanliga rutiner igen fast jag egentligen inte ville börja jobba än.
    Ska bli lite roligt att se hur lchf fungerar i verkliga livet. Jag började typ första semester dagen med detta och det har ju blivit en och annan synd under semestern men trots detta har jag ändå gått ner lite jag, som annars Alltid går upp på semestern.Så jag e nöjd!

LCHF fungerar strålande i vanliga livet det blir så mycket enklare när man inte längre har ngt sug efter fruktfatet på jobbet eller fredagsfikat etc..bara man lär sig at planera så är man "home safe". Dessutom så äter man ofta betydligt mycket mindre som lchf:are så frukost och ett lagat mål mat om dagen räcker gott för många och däremellan kanske ngt mellis som en ägglatte lite ost etc...

Kommer gå strålande och grattis till att semestern gett gett lite negativt resultat på vågen..   
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen

Grillade tjocka revben igår. Måste vara en lchf:ares dröm ingenting annat nödvändigt mört så det smälter i munnen ordentligt med fett och smakar underbart...Hade några symboliska salladsblad till som jag kunde ha klarat mig utan...Dessutom är ju revben billig mat kostar ofta runt 40 kr kilot förvisso betalar man för benen med men mycket kött på de tjocka varianterna.. 

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    rednose skrev 2011-08-07 13:55:02 följande:
    Baaaakis till förbannelse här.

Vet inte vad jag ska äta för inget lockar men jag mår så jäkla dåligt att jag misstänker det är matbrist oxå.

Tips?!

Äggmjölkslatte känns riktigt vidrigt att ens tänka på o jag som gillar't annars. :( ägg, näe. Ost, usch nej. Vafan gör man o varför är man så pantad att man dricker 7 glas vin?!? Aldrig mer. Faktiskt. Yuck!

Magen är dock galet platt?? Lol

Beställ en calzone och gröp ur den och lämna brödet till bättre behövande Det är min dagen efter när jag druckit för mycket vin!!
     En stor klick CF och dessutom gorgonzola i calzonen det gifter sig fint och sen mår man som en prinsessa igen.. 
  • mamman i skogen
    jagäraf skrev 2011-08-07 11:17:31 följande:
    Jag har ingen specialare men vill bara ge rådet att om du använder smör så se till att du har osaltat annars smakar det apa
    Och jag säger tvärtom Saltat smör gärna extrasalat även i kaffet...är lite galen men har släkten från norr och de dricker kaffe med en speciell kaffeost som är salt och god så salt och kaffe funkar fint ihop för mig..
  • mamman i skogen
    yena89 skrev 2011-08-07 20:16:26 följande:
    Förstår mig inte på dom som beställer en pizza och skrapar av den...så sjukt ovärt pengarna...kan man likaväl strunta i det...som nödlösning på stan kanske ja, men då tar jag hellre en salllad för ställer nån en saftig pizza framför mig är det kört!

På tal om pizza blev jag sugen på det nu...skyller på mensen...får se om jag kan hålla mig haha.,

Men så gott som bakismat Vad kan bli fel smält ost, skinka och lite tomatsås inbakad i en härlig blandning, ungefär lika ovärdigt som att beställa en burgare utan bröd i mina ögon eller äta köttfärssås utan spaghetti Värre vore att köpa en pizza och äta upp hela rent självmord i mitt fall skulle skulle defenitivt ge mig en lång date med porslinsguden..
  • mamman i skogen
    Allrona skrev 2011-08-07 21:56:04 följande:
    Ja man vänjer sig lätt vid semester även jag börjar jobba imorgon efter fem veckor semester! Hade lätt kunnat ha några fler veckor

Det känns som det går FÖR enkelt för mig att äta såhär. Iof kör jag inte strikt och räknar kalisar men jag trodde absolut att det skulle vara svårare. Var ju grymt beroende av godis och cola eftersom jag verkligen har frossat under semestern, men efter 5 dgr utan kolhydrater har jag än inte känt minsta sug efter det! Pessimisten i mig räknar med motgångar snart Och än så länge inte minsta tecken på migrän! En vecka är nog max det gått utan anfall senaste månaderna så jag väntar några dagar till innan jag litar på att det är kosten som har gett resultat
    Alla har inte svårt att lägga om till lchf och ser frestelser överallt.Sedan jag startade så har jag inte haft ngt sug mycket lite övergångsbesvär hade en period då jag i min enfald trodde att jag skulle fixa att äta normalkost men gick snabbt upp alla mina kilo och gjorde en omstart så nu har jag ätit lchf i två år och har aldrig varit sugen eller frestad. Ngn gång ibland tar jag ett chips som ramlat ur skålen eller slickar av fingret efter jag brett en rostmacka till ungarna (deras söndagsfrukost ala lyx) och ofta slår det mig hur annorlunda det smakar mot när man äter kolhydratskost. Slibbigt, mjöligt inte alls behagligt men skulle jag sadla om och äta kolhydrater igen skulle jag vänja mig snabbt.
  • mamman i skogen
    Dissan skrev 2011-08-07 23:12:38 följande:
    Ok, i morgon börjar jag:) Graviditetskilona ska bort!!! Har ni ngt tips för mig som nybörjare?

Säger som de andra läs på och läs på och läs på...

Frågor kan dryftas i tråden men om man frågar om vitt bröd med marmelad är ok enl lchf har man missat en del

Matrevolutionen är en mycket bra tankeställare, skaldeman är toppen och sen gillar jag kostdoktorns sida där man kan läsa om vetenskapen bakom lchf hur det påverkar våra kroppar. Han ger svar på de mesta fundringarna tex varför duINTE blir åderförkalkad av fett får högt kolesterol och varför du kan äta alla ägg i världen utan dåligt samvete. Ofta är det det sistnämnda som folk opponerar sig mot och kan kännas jobbigt att ta efterssom vi sedan barnsben fått veta att fet mat är farligt...Ju mer man läser och lär sig desto mindre fettskrämd blir man..   
  • mamman i skogen

Sitter och kollar på 4fakta fatdoctors medans jag väntar på att sonen ska vakna...visst är det tragiskt att männikor som är gravt överviktiga och har fått dödsdom från läkarna om de inte ändrar sin livsstil sitter och kallar sig själva dumma misslyckade etc för att de itne fixar att leva på svält...Det är så att man vill skaka läkarna vända dem upp och ner och få dem att inse att fettsnålt och kolhydratsrikt aldrig kommer fungera för matmissbrukande kolhydratstorskar som väger över 200 kilo. Ät mindre och gå ner....är det bara jag som är övertygad om att det inte fungerar när man hela tiden matar kolhydratsdjävulen och ökar suget...

• mamman i skogen
    Strö lite socker skrev 2011-08-08 08:23:10 följande:
    Vad händer om man får i sig för lite fett? Jag har ätit lchf under en vecka men jag har svårt att få i mig fett. Går man inte ner eller tar det längre tid? Jag äter mest protein och grönsaker nu känns det som.

Lägg till fett lite i taget tills du hittar en bra nivå..man behöver inte alls äta mängder med fett men en msk fet sås en klick smör etc i maten.Kokosfett är fantastiskt en tsk i the eller kaffe kanske lite ischoklad som tilltugg till kaffet. 

Kan vara svårt att ändra sin kost och äta fett men ju längre man äter lchf desto lättare tror jag det är för de flesta..

Jag äter itne mängder med fett utan lägger till lite här och där så att jag håller mig mätt...ibland blir det vad många skulle kalla obscena mängder och ibland blir det knappt ngt alls utan då får det naturliga fettet i tex kött stå för procenten..     
  • mamman i skogen
    Tezzan1981 skrev 2011-08-08 14:00:23 följande:
    har någon testat bakerix?

Har precis idag fått hem en påse så ska testa inom kort...tänkte göra pizza åt hela familjen
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**