Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

Av den här tråden kan jag dra slutsatsen att i många fall är vår kropp i "jämvikt" 5 kg innan vi själva är nöjda. Kroppen vill väl ha lite nödlager av fett antar jag, medan vi vill vara slimmade och vältränade. Nåja, det är bara att visa vem som bestämmer!

• Martina 76
    HokusPokus skrev 2012-03-19 13:18:26 följande:
    Jo jag har läst det där och det låter ju ganska vettigt men samtidigt går det ju emot allt man läst tidigare, om att man borde äta när man är hungrig och inte svälta sig som i alla andra viktminskningsdieter....

Den biten om att man ska fasta när man inte är hungrig låter helt klart vettigt men hur stor är chansen att man inte blir hungrig alls på 36 timmar?  
    Men hjälper det att tappa extrakilon så är det helt klart värt ett försök.

Har ni mått bra när ni fastat, ingen som blivit illamående och svimfärdig?
    Man blir faktiskt inte sådär galet hungrig som man blev när man åt kolhydrater. Visst, jag känner att magen är tom (har fastat sen igår kväll), men jag mår inte dåligt, känner mig svimfärdig eller så. Då har jag ändå varit till gymmet på lunchen och kört styrketräning. Blodsockret är ju alltid lågt nuförtiden så "svälten" påverkar ju inte det.  

När det väl är dags att äta efter 36h är hungerkänslorna borta - iaf för mig. Mysko... 
  • Martina 76
    HokusPokus skrev 2012-03-19 13:50:14 följande:
    Ska bli spännande att se hur jag kommer må ikväll.
    Men äter du ändå efter 36 timmar eller fastar du ett tag till tills du blir hungrig?  
    Även om jag inte är hungrig när jag vaknar på morgonen efter 36h så är jag fasligt sugen på att äta, men det är nog mest psykologiskt. Att sätta tänderna i en pones med bregott och ost. Mums!!!
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-03-19 14:33:12 följande:
    Jag har mjölk i mitt te. Det är skitäckligt med grädde i!
    Grädde i te funkar inte för mig heller. Måste ha mjölk. I kaffe däremot kan jag både ha grädde och äggmjölk.
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-03-19 14:39:26 följande:
    Ikväll ska jag ut och käka på restaurang. Har redan spanat in menyn. Det blir oxfilé, grillade grönsaker och sen bea eller majo till det. Vinet hoppar jag över i dag, eftersom jag inte vill förstöra förbränningen igen.
    Fast rödvinet sabbar ju inte förbränningen mer än under den tiden det förbränns. När det väl är borta så funkar kroppen som vanligt igen. Det är ju såååååå gott!!!

I helgen ska jag till Paris och då lär det nog gå några glas rödvin!  
  • Martina 76
    Mandel skrev 2012-03-19 17:19:42 följande:
    Skit i vinet! Deras chokladmousse är ljuvlig.
    Så gjorde jag i alla fall när vi var i Paris. De andra drack vin och jag åt mousse 
    Jag tror inte att deras chokladmousse är LCHF - det är däremot vinet. Jag kommer inte att carba under resan utan hålla mig till LCHF.
  • Martina 76
    HokusPokus skrev 2012-03-19 20:45:05 följande:
    Tjoho! Nu har jag inte ätit sen halv 9 imorse och det har hitills gått oförskämt bra. Precis som nån av er skrev blev jag hungrig vid lunchtid och middagstid men inte däremellan. Nu är det ju mest sova kvar så inga problem att inte bryta innan 24 timmar. Nästa gång ska jag prova en 36timmars men då lär jag planera det så det blir två nätter och en dag och inte tvärtom.
    Heja heja!

Jag har inte ätit sen kl19 igår kväll. Just nu är jag helt överjordiskt jäkla hungrig, men det är antagligen för att jag triggade hungern genom att käka tuggummi. Dumma mig!!!

Nu blir det en varm dusch och sova. Jag är så hungrig att det känns som att magen ska implodera så sova är nog enda sättet att klara det här! :-s 
  • Martina 76
    HokusPokus skrev 2012-03-19 21:40:33 följande:
    Martina 76,
    Tack! Och heja heja till dig oxå
    Kan tänka mig att magen protesterar en hel del om man fastar 36 timmar..
    Jag är inte helt övertygad om att det här med fastande verkligen är bra och passar ihop med lchf men om jag lyckas och går ner så är det helt klart värt det

Hur ofta kan/bör man fasta? Vad blir för ofta? Nån som har koll? Kör man varannan dag kan det väl inte ge lika bra resultat så länge? Som det känns nu vill jag testa 36h på onsdag (tisdagkväll till torsdagmorgon) men vi får se hur jag känner efter inatt
    Jag tror inte det finns några direkta regler. Googlar man på periodisk fasta finns det en mängd varianter. 
  • Martina 76
    Nikhita skrev 2012-03-19 22:57:24 följande:
    Samtidigt så sägs det väl att förbränningen avstannar om kroppen går in i svältläge?
    Men det verkar ju fungera för er att gå ner. Ska nog också testa det framöver Flört
    Fast läser man om fasta så står det också att det tar länge tid än ett par dygn för kroppen att gå ner i svältläge. Jag tror att våra kroppar är designade för ett oregelbundet energiintag - inte att äta var 3e timme så att fasta någon gång i veckan/varannan vecka borde ligga mer i linje med hur vi "borde" äta. Grottmänniskan hade ju inte tillgång på det sätt som vi har.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**