• rödnos

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ja jag hittade Matdagboken men deras app funkar bara för androidtelefoner. Tydligen kommer en iPhone version "i början av 2013". Torde ju vara snart då. Den verkar bra? Är det värt ett medlemskap?

• rödnos
    stjierna skrev 2013-02-22 05:58:35 följande:
    Rödnos: nej, man ska inte äta mer om man är mätt, helt rätt. Jag bara funderar på hur du får i dig alla vitaminer o mineraler när du 'bara' har grönsaker till ett mål mat. ;)

Kaffe m grädde mellan målen kan sakta ner viktminskningen. Nu vet jag ju inte hur du äter i övrigt men om jag utgår från bara det lilla du skrev så hade jag gett rådet att minska portionerna och slå ut på 3 mål mat/dag istället, minska på kaffekoppar med grädde mellan målen och glöm inte att variera grönsaker till alla målen.
    Kroppen är inte gjord för att ta upp ALLA vitaminer på en enda måltid, så jag är rädd att din kropp missar några (speciellt med bara en grönsak/dag ;))... Vilket kommer leda till brister, vilket kommer leda till att du inte mår så tip top som du kan göra :)
    Som sagt, nu utgår jag endast från den faktan du har gett mig :)
    Såg inte detta inlägget i telefonen. ber om ursäkt Stjierna (iof vart du lite snäsig i ett senare inlägg men det är ok! )

Alltså, jag dricker en kopp kaffe till frukost (ammar en 3 veckor bebis så jag MÅSTE ha mitt kaffe! )
    käkar frukosten som nu består av tre äggs äggröra med ca 20 ml grädde i och 30 g smör
    3 skivor bacon

dricker ca 2 liter vatten och en kopp kaffe till och sen är klockan ca 17.30 då sambon och dottern kommer hem från dagis och vi äter middag tillsammans.

Den dagen som jag gav som exempel åt jag alltså ca 200 g smörstekt torsk med äggsås på kanske 2 ägg och 30 ml grädde och gröna ärtor till.

2 liter vatten till innan valsen börjar om nästa morgon.

Annars brukar middagarna bestå av tex lax, kyckling, kött med vitkål, blomkål, grekisk sallad med feta, zucchinipasta eller liknande till.

• rödnos
    Paulas mamma skrev 2013-02-22 07:34:57 följande:

Jag tycker då rakt inte hon är en stingslig typ.Men alla uppfattar ju saker olika och det är svårt att uppfatta ett tonläge i en text och allt kan bli helt fel och missförstått. :)
    självklart men :
    "Men man äter självklart som man vill, du frågade efter kommentarer och tips; ville du inte höra det, så be inte om det." tyckte inte jag kändes speciellt trevligt iaf. call me crazy... 
  • rödnos

kan ju tillägga att jag själv tycker det är lite konstigt att jag inte verkar ha ett större energibehov nu som helammandes mamma men det kanske blir så på lchf?

en glad nyhet är iaf att sonen blir mycket nöjdare på mjölken sen jag började! Amningsmottagningen på Mölndals BB vart inte förvånade utan sa till och med att de kommer börja rekommendera mammorna att äta LCHF.
    Jag ser även på den mjölk jag pumpar ur att mjölken är fetare nu! inte så märkligt kanske men jag är jätteglad att kunna äta LCHF igen. mår tusen ggr bättre! 

• rödnos
    Paulas mamma skrev 2013-02-22 07:41:00 följande:

Ja det blir väl som vanligt. Tänkte bara om det fanns bra tips på hur jag kommer orka mer. Min coach/pt :) vill att jag ska få i mig liiite mer kh innan passen nämligen. Ska jag strunta i honom? :) har funderat lite på det å kanske hade mjölk i kaffet ist för grädde/smör varit bättre ur hans synpunkt? Blir tokig. Har sätt ett mål nu. Och det kommer krävas hårt arbete. Ska ner till 60 innan sommaren. 1a feb vägde jag
    68.
    jag tränade hårt innan min graviditet. Crossfit som du kanske känner till?
    åt strikt LCHF och fick personbästa hela tiden. vart som en oxe så det där med kolhydrater är ren BS.
    Vi är många i gänget som tränar på elitnivå eller nästintill och som äter strikt lchf. funkar kanon för alla. 
  • rödnos
    stjierna skrev 2013-02-22 07:53:47 följande:
    Rödnos: jag försökte verkligen inte vara snorkug och jag är absolut inte stingslig!

Du bad om kommentarer, jag svarade som kostrådgivare MEN belyste att det ENDAST var på den pyttelilla information jag hade. Det är toppen om ni äter fler grönsaker, men som jag skrev kan jag inte utgå från det när du från början ville ha kommentarer på den menyn du skrev här. Och hade den menyn varit ett exepel för hur varje dag ser ut så HADE jag gett rådet att ändra om. Men som jag skrev, och det var också menat väl, alla äter som de själva vill. Ninis här tillexempel äter inte alls samma 'sorts' LCHF som jag gör - DET ÄR HELT OKEJ! Jag bara flaggade för att några fler olika grönsaker inte hade varit fel, utifrån informationen jag fick. :)

Och ang energibehovet, så äter du energitätare mat när du äter LCHF, det kan vara ett svar på varför du inte upplever ett större behov :)
    ok, men hur ser den dagen ut ur kolhydratssynpunkt tycker du? håller jag mig under 20g? måste ju bli det eller?
    sen äter jag ju mina multivitaminer, extra d vitamin och omega 3 så jag borde väl få i mig allt? 
  • rödnos
    stjierna skrev 2013-02-22 08:09:51 följande:
    Rödnos: ditt mål var att gå ner i vikt, men långsamt eftersom du ammar, stämmer det?

Eftersom du ammar så tycker jag att du borde ligga närmre 20 gr kh/dag, det är ju även viktigt för din son att han får i sig vad han ska. Vitaminer i tablettform KAN vara bra, men kroppen tar upp de sämre än 'äkta vara', därmed inte sagt att de är oätliga eller onödiga - i vissa fall kan dom vara avgörande. Multivitaminer innehåller ofta sötningsmedel - kolla din burk. :)
    Ägg innehåller alla vitaminer o mineraler som du behöver (-C), så komplettera gärna med ex nypon eller paprika.

Nu vet jag ju inte mängden på all maten, men du hamnade nog runt 15-20 gr kh den dagen (ärtor ger 10 gr/100 gr, 1/2 dl grädde ger 1,5-2 gr och sen hade du ju grädde i kaffet under dagen :) (jag minnsinte helamenyn nu o kan inte bläddra tillbaka från mobilen när jag skriver ;)
    jo, jag skulle nog dock säga att det viktigaste är att han får det han ska. han har dock ökat 600 g i vikt på 2 veckor så det verkar ju kalas enligt bvc och migsjälv. klapp på axeln där. hehe!
    det måste ju ändå vara extremt lite sötningsmedel i en vitamintablett eller? kan förstå den hetsen om man tänkt rasa stenhårt i vikt men jag har ju som du säger inte bråttom.
    vet bara att ja mådde bäst på under 20g kolisar om dagen innan.
    skiter i ärtor i fortsättningen. verkar ju vara en ordentlig bov. tusan med, det som är så gott till torsk!
    hur är det med pepparrot? växer ju under jord tänker jag... 
  • rödnos

Jisses! 3 barn under 4 år!!! Bara det går man väl ner i vikt av?
    Grymt jobbat med 1.6!

• rödnos

Jag har en karréstek i ugnen som kommer serveras med vitlökssmör och feta-sallad.
    Slår på stort och dricker bubbelvatten till! Whoho! 

• rödnos

Jag verkar inte tappa så fort.
    Kan det vara hormoner efter förlossningen kanske?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**