• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Teskedsmamman skrev 2011-07-07 17:16:50 följande:
    Idag har jag lagt in gurka, både vanlig och lchf och den smakar precis som den jag har gjort med socker! Nu gjorde jag med hemköps sötningsmedel *enda hemma*
    Åh, inlagd gurka! Mums! Hur gör du lchf-lag? Funkar det med samma till typ pressgurka?

Ni som gör egen majjo: hur gör ni? Jag har testat egen majjo två gånger men fått klök-äckel-känslor båda gångerna.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Beckaa skrev 2011-07-07 17:45:40 följande:
    Åt mer fett i början, men eftersom det inte hände något förutom första veckan och sedan ökade jag i vikt igen så drog jag ner på det efterhand. Jag har 4 kilon att bli av med, men kan nöja mig med 2.
    yena89 skrev 2011-07-07 17:14:01 följande:
    förbränningen styrs hormonell och LCHF gör att förbränningen ökar då det är en hormonell diet.
    Med kolhyrdater var jag tvungen att äta jätte lite för att gå ner i vikt (typ1000kcal) men då var jag tvungen att motionera mycket också, dömd att misslyckas med andra ord och inte en jävel ska komma och säga att jag inte hade nå disciplin :P
    Med LCHF kunde jag äta upp till 3000 kcal i början och ändå gå ner. Sen sjönk jag ju till runt 1500 när hungerkänslorna hade ställt om sig.

Du har inget att förlora på att öka på fettet egentligen, går du upp i vikt lär du märka det snabbt så du hinner ju inte gå upp 5kg precis.

Jag tycker du ska öka på fettet! Men håll dig under 20g kolhydrtaer om dagen då.
    Fast jag har redan gått upp drygt 0,5 kg sedan viktnedgången första veckan och eftersom det är omöjligt att bli av med det så är jag inte jättesugen på att prova, men jag hör vad ni säger, jag ska lägga till mer fett och se, men jag misstänker att det kommer resultera i ytterligare viktuppgång :(
    Tänk även på att det kan ta TID! Det är ingen mirakelkur. Jag har gått ner och gått upp hela tiden sen jag började om förra sommaren. Stått still därimellan. Jag äter knappt mejeri, äter mest kött och fett, ibland lite grönsaker. Har fett i kaffet men jag står still. Hoppar vågen ner så rör den sig upp ganska omgående. Du har levt kalorisnålt och din kropp svarar med att gå ner för att sen gå upp. Det är inget ovanligt och får den inte fett är det klart att den sparar på sina reserver.
    Du har dessutom inte många kilon att gå ner, då kan det gå trögt. Har du funderat på fakir? Även om du kör enligt kalori, se till att få i dig genom fettet, det är det som mättar.
  • helene306
    yena89 skrev 2011-07-07 17:18:52 följande:
    Och här i Sundsvall är det gatufest :D Igår var det gratis så vi passade på att gå och eftersom jag hade druckit en del blev det massa korv :D fransk hotdog såklart, med pommes till (a) GOTT säger jag men ack så onyttigt, oavsett vilken kost man äter.
    Blev en runda i nån läskig karusell också, typ som SpinRock på liseberg.
    Tur jag äter så lite säger jag bara...eller tur o tur...vill så gärna gå tillbaka till LCHF men har helt enkelt inte råd just nu...eller ja...jag väljer att lägga pengar på andra saker...så mina dagar brukar bestå av en hel del kaffe, cigg, några finncrisp, en knäckemacka på jobbet, en liten portion mat om det är nåt gott på jobbet....hemma gör jag ibland ett paket nudlar eller kokar ris och har på buljong...ligger väl på mellan 500-700 kcal om dagen :(
    Men hördödu. Du äter ju typ ingenting. Ät bra annars kommer jag och jagar dig med blåslampa Hjärta
    Beckaa skrev 2011-07-07 18:58:40 följande:
    helene306 skrev 2011-07-07 18:24:24 följande:
    Tänk även på att det kan ta TID! Det är ingen mirakelkur. Jag har gått ner och gått upp hela tiden sen jag började om förra sommaren. Stått still därimellan. Jag äter knappt mejeri, äter mest kött och fett, ibland lite grönsaker. Har fett i kaffet men jag står still. Hoppar vågen ner så rör den sig upp ganska omgående. Du har levt kalorisnålt och din kropp svarar med att gå ner för att sen gå upp. Det är inget ovanligt och får den inte fett är det klart att den sparar på sina reserver.
    Du har dessutom inte många kilon att gå ner, då kan det gå trögt. Har du funderat på fakir? Även om du kör enligt kalori, se till att få i dig genom fettet, det är det som mättar.
    Ja, det är väl kanske så. Jag ska öka på med fettet och se vad det gör. Men det känns så hopplöst när ingenting händer då jag inte riktigt märker av några andra hälsovinster av att äta som jag gör.
    Som yena skriver så kan det vara så att din kropp vill väga det här. Då är det dumt att kämpa emot och stirra sig blind på vågen. Vill du ändå ner då är det att dra åt svångremmen som yena skriver. Personligen tycker jag det verkar dötrist. Jag hatar att behöva räkna och ha superduperkoll och bara fokusera på vikten. Jag har nu kommit till att jag äter gott, jag fuskar ingenting (med modifikation ) och jag slipper ett sötsug och sug efter mer. Ingen hunger. Det är så ljuvligt. Visst, vågen visar inte ner men äh. Det får vara så. Jag känner mig smalare i kroppen fast jag väger mer än det lägsta (65,9 kg) jag kom ner till innan jag gick upp. Märker du inget på kläder t.ex.?
  • helene306
    yena89 skrev 2011-07-07 20:50:35 följande:
    helene306 skrev 2011-07-07 20:10:04 följande:
    Men hördödu. Du äter ju typ ingenting. Ät bra annars kommer jag och jagar dig med blåslampa Hjärta
    Jag vet Skäms men på jobbet tänker jag itne på det. jag tar en cig gpå morgonen, sen e vi upptagna med alla patienter, sen e de fika o då tar jag nåt grovt knäcke med nåt pålägg....sen hinner jag inte tänka på mat då heller tills man ska hem. och hemma nästan v'grar jag äta mat förutom då ris o nudlar...har börjat falla tillbaka lite smått i anorexia-beteendet :(
    Men du ... Kan du skippa ciggen på morgonen? Äta mat istället? Varför vägrar du äta mat? Kan du inte åtminstonde slänga ner lite smör i ris/nudlarna? Om du nu ska vägra äta menar jag? Hur ska vi få dig på spår igen? Något anorexia-skit vill jag inte veta av!
  • helene306
    yena89 skrev 2011-07-07 22:34:08 följande:
    jag får inte i mig nån mat på morgonen :/
    för jag ser att jag går ner i vikt av detta så vill jag ju inte äta mer :(
    Men när jag fått mer pengar ska jag köta LCHF igen, det går ju att få det billigt! bara man inte är så kräsen.
    Köer tex bara extragula ägg när jag kan få dubbelt så mkt för halva priset om jag tar vanliga ägg :P
    Ok, men skippa ciggen åtminstonde då. Den gör inga underverk för din kropp. Förstår att du blir glad av att gå ner när du inte äter men du vet ju själv hur fel det är på många olika sätt. Du svälter dig och får en otrygg kropp. Jag ska inte klanka på dig, du kan det här. Vill du inte skriva här finns det inboxar Bra att du ska tillbaka till lchf när du har pengar! Lovar du det?
  • helene306
    Beckaa skrev 2011-07-07 22:49:11 följande:
    helene306 skrev 2011-07-07 20:10:04 följande:
    Som yena skriver så kan det vara så att din kropp vill väga det här. Då är det dumt att kämpa emot och stirra sig blind på vågen. Vill du ändå ner då är det att dra åt svångremmen som yena skriver. Personligen tycker jag det verkar dötrist. Jag hatar att behöva räkna och ha superduperkoll och bara fokusera på vikten. Jag har nu kommit till att jag äter gott, jag fuskar ingenting (med modifikation ) och jag slipper ett sötsug och sug efter mer. Ingen hunger. Det är så ljuvligt. Visst, vågen visar inte ner men äh. Det får vara så. Jag känner mig smalare i kroppen fast jag väger mer än det lägsta (65,9 kg) jag kom ner till innan jag gick upp. Märker du inget på kläder t.ex.?
    Jo, det är väl kanske så.. Vill dock väga mindre ändå, men det sitter nog mycket i huvudet. Jag ska försöka ge det tid och se vad som händer, det är ju trots allt ingen brådska, men jag vill helst se resultat direkt! Jag hoppas att träningen ger resultat.

Vissa dagar kan jag känna att det är inte hela världen om jag inte lyckas gå ner mer, medan vissa stunder är det jätteviktigt.. Jag har inte ett helt sunt förhållande till mat eller min kropp, men jag försöker jobba på det..
    Jag vill också se resultat direkt. Helst innan jag börjar Jag hade tänkt vara i mål nu, eller i mars när jag fyllde år. Jag skulle nått min målvikt.  När det sket sig satsade jag på att nå min ogravidvikt innan jag fyllde. Det sket sig också och jag är inte där än. Men jag mår bra. Allt sitter i huvudet och det är först nu jag kan resonera med mig själv och sluta intala mig att jag klarar fusk när jag inte gör det. Jag började om för 3 veckor sen och nu känns det bra i kroppen! Allt är en process och det tar tid. Knoppen är svårast att omvända. Jag började 2009 och är inte på långa vägar där jag ska. Jag har tagit en jäkla massa omvägar
  • helene306
    Neisti skrev 2011-07-08 00:20:17 följande:
    tänkte fråga om det här med äggmjölk?? vad är det och varför funkar inte laktosfrimjölk? bara 2,5 i ju?

Äggmjölk kan man dricka som det är eller ha istället för mjölk i kaffe/te. Laktosfritt kan väl funka men det är inte direkt fettrikt och tar man större mängd drar det iväg med onödiga kolhydrater. Äggmjölk mättar riktigt bra.

Så här gör jag:

Äggmjölk

3 äggulor, 50-60 g smör, 2 dl vatten, ev. smaksättning vaniljpulver, kanel, kardemumma osv.

ÄM-latte

2 äggulor, 2 dl kaffe, 30-50 g smör

• helene306
    Louella skrev 2011-07-08 06:45:03 följande:
    Jo, men det är ju så att man är van vid en viss vikt, och gärna vill tillbaka till den. Längtar efter att kunna ha alla mina gamla kläder igen som jag hade innan graviditeten.
    Ibland blir man inte riktigt sig själv i kroppen efter graviditet. Jag har blivit bredare om höfterna och smalare upptill, och ökat en skostorlek . Bara så du vet så du inte blir grymt besviken om du kommer ner till din önskevikt
    Fast jag måste säga att jag gillar min kropp mer nu efter barn än innan. Brösten är tunnare och tommare, magen mjukare och sladdrigare men nu vet jag vad magen har burit och jag vet vad min kropp klarar av. Det gillar jag
  • helene306
    Louella skrev 2011-07-08 09:43:12 följande:
    Visst är det så! Detta är andra barnet, och efter första graviditeten blev mina fötter också en storlek större! Tack och lov blev de inte ännu större andra gången, då skulle jag haft enorma fötter :)

Däremot gick jag ner alla 25 kilon jag gick upp under första graviditeten på cirka ett halvår, så ser ingen anledning varför jag inte kan göra det igen. Får helt enkelt hoppas att lchf funkar för mig!
    Min erfarenhet denna gång är att det tar mycket längre tid.Nu behöver det självklart inte vara så för dig men ha det i åtanke om det går trögt och du blir frustrerad. Vi har diskuterat det här i tråden att alla dessa hormoner kan ställa till det. Nu ammar jag förvisso inte längre men det gick trögt även under amning. Med första barnet hade jag gått ner alla 28 kg på 3 månader. Jag trodde det skulle gå lika lätt denna gång. Jag räknar från inskrivningsvikten och alla gravkilon har jag tappat (18 kg) men jag har än inte kommit ner till min ogravidvikt. Dottern är idag 15 månader. (skit, vart tar tiden vägen!!??) Fast jag har ingen brådska Jag uppskattar att slippa suget. Med första barnet var jag konstant hungrig och sugen och jag åt som en häst! 1-2 timmar efter mat var jag hungrig igen. Inte lite hungrig utan vrålhungrig. Hela tillvaron kretsade kring mat och fika. När jag tänker efter är det helt otroligt att jag gick ner alla kilon så som jag åt. Denna gång har jag "skött" mig om jag jämför mot första gången men ändå går det segt. Jag har varit både sur, ilsk och förbannad över detta, gett upp och vräkt i mig men jag kommer aldrig ifrån att jag mår så mycket bättre med att äta så här. Nu låter jag det vara. Det är ingen mening med att kämpa emot kroppen. Jag äter för att må bra och för att slippa sug. Tänk, för 3 veckor sen gav jag mig fan på att lägga av med alla dumheter. Jag har inte ens tänkt på godis eller smakat godis under dessa veckor. Det är rätt otroligt för att vara mig
  • helene306
    Louella skrev 2011-07-08 13:20:54 följande:
    Oj då, verkar vararätt vanligt att det är svårare att gå ner efter andra graviditeten alltså... Typiskt! Men jag ska som sagt göra mitt bästa för att lyckas och se till att inte fuska utan hålla mig på max 15 g kolhydrater om dagen. Har köpt två kokböcker om lchf men måste sga att de bästa tipsen och recepten har jag fått här i tråden!
    Det behöver ju inte bli så för dig Jag tycker det har varit så att ju mer jag försöker, ju ordentligare och striktare jag är dessto mer står jag still så nu skiter jag i det. Jag vill absolut inte räkna kalorier eller annat. Det tröttnade jag på när jag åt VV. Men jag gillar inte heller tanken att allt kretsade kring mat. Jag blir liksom manisk "får inte äta det, inte det, inte det osv" och sen blir jag trotsig när det inte händer något så då släpper jag allt och frossr i godis.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**