• standby

**Den stora feta LCHF-tråden**

The Kittycats - tack!
    Vet ej vad du har för tabletter men Omeprazol eller Lanzoprazol en gång per dag i en vecka brukar göra susen för magen. Finns receptfritt.
    *råd från en luttrad apoteksmänniska :)*

• standby

Jag skulle behöva smittas lite av träningslusten som finns hiss vissa i tråden :)
    Har iaf varit hundvakt på heltid ett tag nu så då har det blivit mellan 8 och 13 km promenerande per dag iaf. Plus fuego på måndagar.

• standby
    The Kittycats skrev 2012-03-02 19:25:18 följande:
    Låter intressant. Vet du om det går att köpa på nätet?

Tack för tipset Just nu har jag Reni-Q som är en billigare variant av det som jag blev rekommenderad.

Ja Rani-Q och liknande KAN hjälpa men det har på recept förlorat sin subvention då det inte är fastställt att det har tillräckligt bra effekt. Sen, om man har långvariga problem, bör man alltid kolla med dr.
    Hoppas du blir bra snart.
    Glass skrev 2012-03-02 19:53:23 följande:
    håller på att sammanställa lite tips och recept och så, för jag börjar nästa fredag. Då är jag nog ledig i 4 dagar, så att jag hinner komma in i det och in i ketos innan det är dags att fixa jobbet. 

Så, till frågorna.
    Vad är smart att ha hemma, som basmat. Jag inser ju att kött, köttfärs och ägg är praktiskt, och grönsaker, men jag tänke på om det fanns mer saker.

Nästafråga är om ni använder sötningsmedel?

Dricker ni lightläsk?

Är det mindre än 5g kolhydrater/100 g. eller är det 5energi%? 
    Basvaror som är bra att ha - smör!, creme fraishe, keso, bacon, skinka/salami, rostade mandlar (Nutisal kör jag, 6g kh/100g), grekisk yoghurt (jag köper på Lidl, minst kh vad jag har hittat), frysta hallon/blåbär, fryst broccoli och blomkål, parmesan, vanligt ost, dessertost. Pofiber till pones-bak också.

Jag har hittills inte använt sötningsmedle men har Sötin hemma ifall att.  

Coca Cola Zero dricker jag ibland, minder än en gång per vecka. Dricker däemot en hel del typ Loka.

Spana efter mindre än 5 g kh/ 100 g. Tänk dock på att tex standardmjölk ändå snabbt drar iväg om man dricker det rakt av, ett glas = ca 2 dl blir ju 10 g kh bara det.     

• standby

En nyfiken fråga, vad siktar ni på för vikt i förhållande till er längd, alltså BMI? Det är ju inte ett bra mått om man är mkt vältränad och har mkt muskler men för mig som tyvärr inte hör till den kategorin av personer Tungan ute så funkar det bra att hålla koll på de siffrorna.
    När jag började med LCHF så hade jag ett BMI på hela 27,8. Jag siktar på ca 22 och är nu på 24,8. 

• standby
    Ninis skrev 2012-03-05 11:25:29 följande:

BMI är tydligen inte så viktigt enligt min PT.

Jag siktar på en vikt som jag tror jag kommer trivas med. Jag är 170 cm lång och siktar på 63 kg. Vad det blir för BMI vet jag inte.  
    Det blir 21,8 Skrattande
    Nä precis min poäng, om man tränar ordentligt så har det mindre betydelse men kan vara ett bra jämförelsetal för vissa.
  • standby

Martina 76, diggar din målsättning! Jag ska ha det i tanken jag med. Har dock lite längre tid på mig, drar t Thailand först i slutet av november :D
    Hur tillförlitlig är en persontåg som mäter fett% i kroppen, ngn som vet? Jag kan iaf konstatera att siffrorna sjunker för min del och det är ju iaf bra :)

• standby

Min hud har klarat sig förvånansvärt bra trots 3 graviditeter varav en när jag var 33/34 och ngr år av övervikt. Helt lik sig lär ju magen aldrig bli någonsin men det är helt klart där som lchf gjort störst skillnad på mig hittills.
    Sen är naveln paj men det är självförvållat pga piercing...

• standby

TomMom, då är vi lika långa :) jag siktar dock på målvikt 67 eller 65 om jag orkar göra det där sista extra ansträngningarna ha ha. Har vägt 60 mellan första och andra graviditeten men den vikten för mig gör att jag känner mig (och ser) rätt utmärglad ut. Det är ju så oroligt olika från person till person hur man trivs och hur man ser ut i sina kilon!
    Duktig du är som tagit tag i de sista fem!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**