• yena89

**Den stora feta LCHF-tråden**

kristinah skrev 2011-06-13 00:24:46 följande:
    haha, ja jag hoppas innerligt att du var lätt ironisk där...

för vem mår dåligt av att äta lite potatis och en och annan portion ris då&då? Så länge fettintaget är måttligt och grönsaker/kostfiberintaget är högre än det som folk normalt äter.

Jag håller absolut med om att man inte bör äta kolhydrater om man har ett högt fettintag...men man bör helst inte ha det där höga fettintaget - då det leder till höga blodfetter.
    Så tror jag - men jag blir nöjd med mina undringar när du håller med om att det inte är en diet att hålla sig till över en längre tid...

ta hand om er och var kritiska mot nya "forskningsrön" och dieter.
    I slutändan handlar välmående om att äta en balanserad kost med mycket vitaminer och mineraler och energi och kostfibrer. Samt att motionera regelbundet - helst dagligen.

lycka till!
    Känns onödigt att ens diskutera med dig. FÖr du är en sån "jag kan äta detta och då kan alla det".
    Säg till en allergiker "men hur farligt är det att äta lite nötter då och då?"! samma jävla korkade logik.

Ja vissa mår underbart på tallriksmodelle. Men sen finns det dom som inte gör det, och kan du itne inse det kan du ge fan i att skriva här.
    Finns inga som helst bevis för att fett leder till hjärt- kärlsjukdomar.

Vi vet att det handlar om välmående, det är drf vi väljer en lågkolhydratskost.
    Vi är inga lata jävlar, de flesta här tränar regelbundet.
    'Visst det finns idioter som ser lchf som en quick fix och man kan ligga på soffan och vräka i sig mat men det funkar inte.

Förlåt att jag låter elak, jag har eventuella gravidhormoner i kroppen så jag skyller på dom! :)
  • yena89
    kristinah skrev 2011-06-13 00:38:23 följande:
    Jaså? Var har du läst det?

Det jag har fått lära mig är att man inte kan bevisa det men det finns starka indikationer på att det är så. Kanske inte just när de är fritt i blodbanan men i levern är det inget vidare och där omvandlas det till LDL som i sin tur är starkt kopplat till arteroskleros.

Just mättade fetter är inte vidare för kroppen att ha höga halter av, en viss del måste finans men inte för mycket
    Vart har du läst att det är dåligt? Ge mig en randomiserad studie som visar detta? Nån där personerna inte samtidigt åt större mängder kolhydrater och där det var bra kvalite på de mättade fetterna? Försök att hitta en sån studie. För alla studier som visar att fett är dåligt är antingen sponsrade av sockerindustrin eller så har man bara valt att tolka resultatet för att passa hyptesen.
  • yena89

Glöm det. Kostdoktorn består till det mesta av rabiata som attackerar nästan alla som har minsta lilla emot dieten. Det räcker inte med en god ton. Det räcker inte ens att säga att man är glad att dom mår bra av kosten men de själva mår bra av kolhydrater. Då e dom på den personen och undrar vad som är så bra med kolhydrater.
    Att skicka folk till kostdoktorn för att ställa frågor gör mer skada än nytta. Döremot kan det vara bra att läsa hans information.

• yena89
    kristinah skrev 2011-06-13 00:38:23 följande:
    Jaså? Var har du läst det?

Det jag har fått lära mig är att man inte kan bevisa det men det finns starka indikationer på att det är så. Kanske inte just när de är fritt i blodbanan men i levern är det inget vidare och där omvandlas det till LDL som i sin tur är starkt kopplat till arteroskleros.

Just mättade fetter är inte vidare för kroppen att ha höga halter av, en viss del måste finans men inte för mycket
    Sen vet du väl att det finns två LDL? det räcker itne att säga att man har höga blodfetter eller högt LCD. man måste se och tolka hela bilden.
  • yena89
    yena89 skrev 2011-06-13 00:59:59 följande:
    Sen vet du väl att det finns två LDL? det räcker itne att säga att man har höga blodfetter eller högt LCD. man måste se och tolka hela bilden.
    LDL ska de ju stå
  • yena89
    mamman i skogen skrev 2011-06-13 01:07:56 följande:
    Det finns ett par rabiata LCHF:are där men lika många rabiata ifrågasättare. Detta kommer alltid finnas på vilket forum man ärn går in på. Det finns många med oerhört bra kunskap som svarar på frågor så länge man inte kör med taktiken LCHF är farligt vilket ofta används när man ifrågasätter. Ofta är det viktigare för den som ifrågasätter att få göra sin röst hörd och säga sin mening än att få ett svar. Vill man inte ha ett svar utan diskutera så är det bättre att starta en egen tråd.
    Är bara rädd att de rabiata ska skrämma bort dom, då det är dom som hörs mest :)
  • yena89
    mamman i skogen skrev 2011-06-13 01:24:32 följande:

Ja och med taktiken att skriva på näsan som användes av vår frågeställare Kristinah så är chansen stor att hon triggar igång de mest debattsugna och får mothugg men om man ställer en fråga utan att försöka få rätt i sin sak så får man svar

Känns inte särskillt konstruktivt att komma in och ställa frågan och direkt efter börja predika om fettets farlighet för månniskro som ätit sig friska genom att ändra sin kost. Vi är inte rädda för vår hälsa när vi äter LCHF vi har tagit ett medvetet beslut att vi mår bra av att äta så här;-D

Det hänvisas tills tudier hit och dit och att det inte finns långtidsstudier på LCHF men å andra sidan så finns det itne några studier på lång sikt på dagens kostråd som så envist läggs fram däremot så är dagens kost som vi råds att äta ett 50 års långt experiment där många blir sjukare och sjukare..

Joooodååå veeet du inte att SLV har tuuuusentals studier som enligt dem styrker deras kostråd ;) haha
  • yena89

Nä den artikeln visar verkligen inget. Dom har inga bevis whatsoever. Några interventionsstudier men inga som verkligen visar nånting :)
    Att Professorn dessutom har sin lilla överviktsklinik där patienterna inte lyckas gå ner i vikt med hans svältmetoder glöms ju också bort.

• yena89
    mamman i skogen skrev 2011-06-13 01:54:49 följande:
    just det tänkte inte på det !!!!
    Men huuur kan du glömma det. ALLA dessa studier som verkligen bevisar att vi ska stoppa i oss mat vi inte är anpassade för att äta!
  • yena89
    mamman i skogen skrev 2011-06-13 02:20:03 följande:

Opps.....

Hörru nu har vi kapat tråden så här mitt i natten tycker det är ganska roande att så många försöker förklara för oss att det vi äter är farligt. och ingen av dessa människor som gör det har expertkunskapen och kan tolka de studier som gjorts på ett sådant sätt att de har underlag att påpeka vår kost (inte diet) Det kommer nog många fler studier som kan stötas och blötas innan lösnignen är skriven i sten (om det nu än finns ngn sådan) Tills dess får nog våra kritiker som är så rädda för att vi äter oss till döds slita sitt hår av frustration.

Konstigt att vi som människorsläkte ens har äverlevt och kunna fortplanta oss för den delen utan lightprodukter, e-nummer och becelmargarin....vi borde ha dött ut för många tiusen år sedan

Hur som jag tycker att G.Taubes jämförelse i sin föreläsnign om studier var rolig så jag håller på den... Sätt ut en banan i närmare 40graders värme och en skål med farligt mättat fett bredvid. Lämna dem en timme och titta sen till dem....Vad händer bananen är fortfarande fast medans fettet är flytande ..humor övetygar mig jag är glad att jag inte har bananer i mina blodkärl Då skulle jag vara redigt åderförkalkad.... Hur som en mycket rolig föreläsning om just svårigheten att tolka studier....Men så här i diskussioner på tex FL verkar varenda människa vara expert på att tolka dem...

Haha jag skiter seriöst fullständigt i ifall jag äter mig till döds, jag slapp vara hungrig, grinig och tjock (vilket jag iofs ännu är) på vägen

Jag gillar ju FatHead, av Tom Naughton eller vad han heter? Så otroligt bra humor. Han fokuserar ju mkt på studier och hur fel dom tolkas och presenteras :P

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**