Beckaa skrev 2011-06-12 21:17:08 följande:
Här kommer mina reflektioner efter två veckor på LCHF. Kort bakgrund är att jag har gått upp ett par kilo pga underfunktion i sköldkörteln. För att kompensera min bristande ämnesomsättning slutade jag i princip att äta. Med andra ord har jag typ svält mig själv (big time) för att hålla vikten i ett par års tid.
Bra saker:
- Min mage fungerar igen! Sen jag blev sjuk har jag tidigare gjort tvåan varannan, var tredje dag och då haft väldigt ont. Nu säger magen till att det är dags ofta strax efter maten..
- Jag vågar äta mig mätt. Jag har ägnat två år av att vara hungrig av rädsla att gå upp i vikt.
Mindre roliga saker:
- Jag orkar inte springa. Benen blir som spagetti efter bara en liten bit. Jag älskar att springa och träna så ska det här bli långvarigt måste det bli bättre.
- Det känns lite knöligt. Det funkar jättebra hemma men när man ska iväg känns det jättetråkigt att behöva avstå efterrätt. Tidigare har jag ju alltid kunnat ta en liten bit liksom...
Jag tror också att kosten har underlättat för sköldkörtelhormonerna. Tidvis har jag fått lite hjärtklappning, men inga andra tecken på överproduktion. Jag hoppas att det går över också. Jag har haft liknande vid en doshöjning tidigare och det gick över..
Och så vikten, själva orsaken till det hela:
Första veckan gick jag ner 1,5 kg och var överlycklig. Vecka två är 0,5 kg tillbaka igen (och en cm i midjan) Inte lika roligt. Jag försöker ta det lugnt och vänta ut det, men det stressar mig!
Jag är lite fundersam efter att ha läst att LCHF är viktneutraliserande, att kroppen lägger sig där kroppen tycker är lagom. Jag tror att risken är ganska stor att jag och min kropp inte har samma lagomnivå. Jag är förhållandevis smal med ett BMI på 21, men vill gärna ner i alla fall 2 kg till. Undrar om det kommer funka!?
du har bara ätit två veckor, man kan egentligen inte dra några slutsatser då. det tar nån månad innan kroppen stabiliserar sig, innan dess kan vikten strula tills kroppen fattat vad den ska hålla på med. Man orkar helt enkelt inte träna i början. Kroppen är upptagen med att byta från kolhydratsdroft till fettdrift.
Visst är det tråkigt att skippa glassen efter maten men man får ju prioritera. Äta glass och gå hungrig hela dagarna som du gjorde innan? Eller skippa glassen och vara mätt och sen göra en LCHF glass hemma istället?
Eftersom du redan har ett normalt BMI tycker jag du ska fokusera enbart på kosten i början, låta kroppen vänja sig, oavsett om du kanske går upp nån kg. Sen när kroppen är redo kan du börja springa igen och då kommer du förmodligen tappa vikten :)