• yena89

**Den stora feta LCHF-tråden**

MTG skrev 2011-06-12 18:23:14 följande:
    Min svärmor har faktiskt engagerat sig lite i vad jag äter. Vi äter där hyfsat regelbundet och hon frågar vad jag kan äta och om viss mat är okey. I fredags kokade hon två ägg år mig som mellanmål eftersom alla andra skulle fika och när jag tackade svarade hon att hon blir glad om hon kan bjuda på nått. Igår gjorde hon omelett med kalkon och ost, jättedyrt! Mina föräldrar är inte alls så. Pappa pratade förra helgen om att han ska köpa hem choklad och korv till mig från Tyskland där han är nu. När jag sa att jag inte äter det svarade han "jag hittar nog på nått". Kanske låter bra, men med tanke på hans snorkiga tonfall och att jag vet hur min pappa är så kommer han alldeles säkert upp med saker till mig jag inte får äta.

Flera av mina kompisar tycker att tänket med lchf låter bra och att de oxå är av åsikten att socker inte är bra för kroppen. De undviker största bovarna som godis ex men inte pasta etc.
    Fast korv från tyskland är bra :) Den har hög kötthalt och är inte alls fullproppad med konstigheter som socker och mjöl som här i sverige :) Så den kan du äta, det kan jag nästan garantera dig :) Chokladen får du dock skippa ;)
    Teskedsmamman skrev 2011-06-12 19:07:13 följande:
    Där är jag också, för 10 år sedan accepterade att jag blev kär i människor, inte kön... Det blev inte någon direkt utforskning av det området men jag är fullt tillfreds med att kunna bli kär i tjejer som killar...
    Skönt att jag inte är ensam här iaf :) Jag vet iaf nu att det inte är en fas eller att jag "följer trenden" :P Eller som vissa fjortisar som tror dom är bi men som aldrig skulle kunna ha ett förhållande med en tjej vilken jag kan och vill :P
  • yena89
    Beckaa skrev 2011-06-12 21:17:08 följande:
    Här kommer mina reflektioner efter två veckor på LCHF. Kort bakgrund är att jag har gått upp ett par kilo pga underfunktion i sköldkörteln. För att kompensera min bristande ämnesomsättning slutade jag i princip att äta. Med andra ord har jag typ svält mig själv (big time) för att hålla vikten i ett par års tid.

Bra saker:
    - Min mage fungerar igen! Sen jag blev sjuk har jag tidigare gjort tvåan varannan, var tredje dag och då haft väldigt ont. Nu säger magen till att det är dags ofta strax efter maten..
    - Jag vågar äta mig mätt. Jag har ägnat två år av att vara hungrig av rädsla att gå upp i vikt.

Mindre roliga saker:
    - Jag orkar inte springa. Benen blir som spagetti efter bara en liten bit. Jag älskar att springa och träna så ska det här bli långvarigt måste det bli bättre.
    - Det känns lite knöligt. Det funkar jättebra hemma men när man ska iväg känns det jättetråkigt att behöva avstå efterrätt. Tidigare har jag ju alltid kunnat ta en liten bit liksom...

Jag tror också att kosten har underlättat för sköldkörtelhormonerna. Tidvis har jag fått lite hjärtklappning, men inga andra tecken på överproduktion. Jag hoppas att det går över också. Jag har haft liknande vid en doshöjning tidigare och det gick över..

Och så vikten, själva orsaken till det hela:
    Första veckan gick jag ner 1,5 kg och var överlycklig. Vecka två är 0,5 kg tillbaka igen (och en cm i midjan) Inte lika roligt. Jag försöker ta det lugnt och vänta ut det, men det stressar mig!

Jag är lite fundersam efter att ha läst att LCHF är viktneutraliserande, att kroppen lägger sig där kroppen tycker är lagom. Jag tror att risken är ganska stor att jag och min kropp inte har samma lagomnivå. Jag är förhållandevis smal med ett BMI på 21, men vill gärna ner i alla fall 2 kg till. Undrar om det kommer funka!?
    du har bara ätit två veckor, man kan egentligen inte dra några slutsatser då. det tar nån månad innan kroppen stabiliserar sig, innan dess kan vikten strula tills kroppen fattat vad den ska hålla på med. Man orkar helt enkelt inte träna i början. Kroppen är upptagen med att byta från kolhydratsdroft till fettdrift.
    Visst är det tråkigt att skippa glassen efter maten men man får ju prioritera. Äta glass och gå hungrig hela dagarna som du gjorde innan? Eller skippa glassen och vara mätt och sen göra en LCHF glass hemma istället?

Eftersom du redan har ett normalt BMI tycker jag du ska fokusera enbart på kosten i början, låta kroppen vänja sig, oavsett om du kanske går upp nån kg. Sen när kroppen är redo kan du börja springa igen och då kommer du förmodligen tappa vikten :)
  • yena89
    Beckaa skrev 2011-06-12 21:35:04 följande:
    Fast om jag går upp i vikt mer får jag panik. Hur ska jag kunna veta att det vänder? Eftersom det visat sig vara helt omöjligt att gå ner i vikt så gör det ju bara läget värre. Jag kommer nog tyvärr inte våga lite på att det här funkar förrän jag verkligen ser det, tyvärr.. Så jag hoppas att jag slipper komma i det läget : )
    Det kan inte jag säga. Ditt problem verkar sitta i huvvet så du får ta itu med det.
    Man vet aldrig hur man reagerar på LCHF. Vissa slutar aldrig gå ner i vikt, vissa går upp i vikt. Man måste hitta sin balans mellan fett och kolhydraterna. Du kan försöka att hålla kolla på kalorierna? Håll dig till 1600kcal kanske? med fettet kommer du inte gå hungrig ändå :) Eller så fakirar du, bara kött, ägg och beasås/majonäs (helst hemmagjord, men bean kan du ta Erik Lallerstedts). jätte tråkigt men då kanske du slipper gå upp i vikt.l Nackdelen är att du kan bli trött för det blir en extrem omställning och du kommer verkligen inte kunna springa och frågan är hur länge du klarar att fakira.,
  • yena89
    Beckaa skrev 2011-06-12 21:51:12 följande:
    Mitt problem sitter definitivt i mitt huvud. Jag kan dock inte klandra mig efter 1,5 år på 1000 kcal/dag för att inte öka i vikt. Jag har fått ett väldigt osunt förhållande till mat. Så för mig är 1600 kcal ganska mycket ändå, men jag förstår hur du menar! :)
    Jag kör på ett tag till och så länge inte vikten sticker iväg hejdlöst så kämpar jag på!
    Jag kan förstå det. Har själv svält mig för att gå ner, sen hade jag ett matmissbruk och överåt. När jag började med LCHF ville jag mest slippa sötsuget och hungern. jag gick ner 10kg första månaden så jag hade tur.

Du får tänka att din kropp behöver näring. Och att en lågkalorikost med LCHF är bättre än att svälta sig med sallad och frukt :)

Om du kan, undvik våg och måttband, släng dom. ge dom till en kompis så slipper du frestas att väga dig. :) fokusera på dom positiva effekterna. Om nån månad kommer du kunna träna igen :)
    Du kan även minska på fettet och öka på kolhydraterna så kanske träningen blir enkalre. GI fas 2 typ. Jucea kommer nog komma med nåt bra svar snart, hon är liksom våran guru :D eller aa..min iaf
  • yena89
    Teskedsmamman skrev 2011-06-12 22:10:36 följande:
    Är det en fas så är det och då har du "been there, done that, bought the t-shirt"
    Det är definitivt ingen fas, en fas håller inte i sig i 10 år
  • yena89
    SJ80 skrev 2011-06-12 22:41:31 följande:
    Vad kan man ha för alternativ i mjölväg på den underbara chokladkakan?
    Mjöl? tror inte det används nån ersättning i LCHF-receptet. Bara choklad, ägg, smör och fiberhusk/pofiber tror jag :/ så det är väl fiberhusk/pofiber som ersätter men inte i mjölmängderna.
  • yena89
    SJ80 skrev 2011-06-12 23:04:54 följande:
    I receptet är det 1dl jordnötsmjöl. Hade ingen aning om att det fanns, o TS hade inte köpt det i vanlig affär heller så därför undrade jag om man kunde ha i något annat istället.
    mandelmjöl eller mjöl av hasselnöt :) bara köra i mandelkvarn om du vill ha fint mjöl. kör du i mixern blir det inte lika fint men endå gott :)
  • yena89
    kristinah skrev 2011-06-12 23:40:04 följande:
    kan någon förklara varför fettkalorier skulle vara bättre än kolhydratkalorier?

Jag tror liksom itne ritkgit på det här emd LCHF - det jag tror är att man på lång sikt gör mer skada än nytta på kroppen. Hur kommer det sig annars att Dalquist´s teorier inte välkomnas med öppna armar ?

Jag tycker att ni som kör detta strikt borde fundera lite mer på att vikt inte är allt, det är lika vitkigt att ge kroppen allt vad den behöver - och då är fetter inte alls det som bör ge den mesta energin....
    Tro mig de flesta tänker inte mkt på vikten. De tänker mest på hur mkt bättre det mår.
    Och ärligt, hellre lever jag på en  kost jag mår bra av men som visar sig vara dålig och tar kål på mig om 30 år än att jag 'ter en kost jag mår fruktansvärt dålig av men som kanske gör att jag lever 60 år till.

Varför inte bara inse att alla är olika?
    men jag håller med dgi om att jag inte tycker man bör äta strukt lchf livet ut såvida man inte är tvungen till det.
  • yena89
    kristinah skrev 2011-06-12 23:52:46 följande:
    hur det kommer sig? Ja det var väl det som fanns tillgängligt helt enekelt.
     Vet du något om hur de som levde på den dieten då för 200 år sedan mådde? Hur gamla blev dem? Vad dog de av?

Det svarar inte på min fråga på vilket sätt fett-kalorier skulle vara bättre än kolhydrat-kalorier?
    Jag tror att många får i sig alldeles för mycket animaliska fetter = mättade fetter som inte alls är bra för kroppen att ha cirkulerande i blodbanan.
    Dessutom, vilka bevis finns det för att mättade fetter är dåliga att ha i blodbanan? Juste, inga! :)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**