rednose skrev 2011-06-15 15:21:16 följande:
det är lite det jag funderar på. måste maten vara så fet? alltså, om jag käkar ett par kokta ägg på morgonen så måste jag väl inte ha majonäs på dem eller? Eller till kött och fisk, MÅSTE man verkligen ha en massa sås?
Jag tror jag missat vad själva syftet med allt detta fett är? Varför kan man inte bara ha vanlig mjölk i kaffet? Grädde är ju rent räligt för att prata skånska. :)
Hur ligger det till?
Läs på om LCHF. Du verkar inte riktigt greppa meningen med det hela. Äter du inte fettet äter du typ en "amerikansk lågkolhydratskost", dvs inga kolhydrater men inget fett heller, du svälter dig i princip. Kolhydrater ger energi. tar du bort dom måste du få energi från nåt annat. för mkt protein är inte bra så ja du MÅSTE äta fett.
Men det är inga enorma mängder vi snackar om. det räcker med en klick grädde eller kokosfett, en klick sås, en klick majonäs, steka i smör mm så håller du dig mä'tt.
Sen om du inte gillar att ha grädde i kaffet är det ju en annan sak, man ska ju itne äta nåt man inte gillar. Gillar du inte fettet överlag passar inte lchf iaf.