• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

Prinsessanz skrev 2011-03-01 20:09:50 följande:
    ja och det lilla spelar roll .....får jag fråga TS hur många gram kolhydrater du äter per dygn?
    Är man väldigt känslig så kan det absolut spela roll ja. Allt handlar om vad man vill stoppa i sig, och vet man inte så kan man ju inte ta ett aktivt beslut. Därför är det bra att känna till att färdiga kryddblandningar ofta innehåller nämnda ingredienser.

Jag försöker hålla mig mellan 15 och 20 - på fre/lö kostar jag på mig runt 25. Natriumglutamat stoppar jag aldrig i mig om jag kan undvika. Mjöl och socker likaså, det triggar igång mitt sockersug direkt, tyvärr. Jag skulle önska att jag inte behövde vara så strikt, men minsta socker utlöser det latenta sockerfrossandet, så jag måste låta bli, även i de situationer jag "vill" fuska - eftersom jag vet att det kommer surt efteråt. 
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    smalles skrev 2011-03-01 20:12:10 följande:
    Hej, jag hoppar in här och ställer en fråga. Jag har tänkt göra pannkakor på Husk, men min fråga är om min son på 1,5 år kan äta det?
    Absolut
  • Linda1976
    The Kittycats skrev 2011-03-01 20:15:40 följande:
    Linda1976:
    Blä... så jobbigt att jag inte kan citera längre......Skrikandes Fel på datorn har vi iaf...
    Nej jag har aldrig märkt att andra recept inte har fungerat i ugnen, som är 3 år gammal f.ö

Är det något jag inte fattar, ska fiberhusken svälla för sig självt först? Obestämd
    Först blandade jag ihop torrvarorna.
    Sedan hade jag i kesella (något speciellt knep?), sedan ett ägg. Jag blandade därefter i det smälta smöret och grädden. Sedan fick fiberhusken svälla i 15 minuter

Äsch jag får prova att göra en ny omgång i helgen helt enkelt
    Med torrvarorna antar jag att du menar även fiberhusken? Jag gör exakt likadant... Kanske att du glömde nåt sist du bakade... Du får testa igen! *GAH* 

Blandar allt torrt - pofiber, salt, bakpulver, och fiberhusk, och sen i med resten..... Jag öser i ägg, smör, kesella och grädde och blandar med händerna.  
  • Linda1976
    Prinsessanz skrev 2011-03-01 20:17:20 följande:
    eftersom jag är uppfödd på socker bostavligt talat (mamma drack under hela graviditeten) så r jag extremt sockerkänslig och jag är sååå glad att vi fann LCHF kosten.

25gram funkar här,men inte mer,och vi har nästan slutat äta ute,men kebabsplitt finns ju att köpa fryst på affären och 0gram kolhydrater i den Cool
    Nu vet jag inte var du bor, men här i Göteborg har vi underbara köttrestauranger som funkar.... Men på vanliga restauranger/fik är det ju inte helt lätt - tyvärr. Man får göra sig lite obekväm helt enkelt....

Kebabsplit? Är det färdiga köttbitar typ? Nu avskyr jag kebab iofs, men sambon min älskar kebabpizza, så en lchfpizza med kebabkött skulle nog göra honom glad  
  • Linda1976
    Prinsessanz skrev 2011-03-01 20:33:50 följande:
    TS har du några restauranger du kan rekomendera här i Göteborg som har bra LCHF mat?
    jag rekommenderar restaurang Globe? som ligger mellan elgiganten och coophuset på backaplan,de har buffe...
    Hereford Beefstouw (med res. för stavning!), Texas longhorn, El Corazon (tapas! perfekt), FOND (man kan be om annat tillbehör - de är superserviceminded), Vinotapas (Övre Husargatan) - också bra tapas.

Fika däremot är det värre med-  jag brukar ta en kaffe med vispgrädde och en liten chokladbit - EspressoHouse och Condeco.

SukhoThai har bra buffé för då kan man ta wokade grönsaker istället för ris (lunchbuffé) - men man kan ju göra likadant på kvällen...

MAX lowcarbburgare är ju en klassiker om man är på Allum. MAX finns ju annars bara på Ullevi och där hänger man ju inte så ofta precis... 
  • Linda1976
    Prinsessanz skrev 2011-03-01 20:21:22 följande:
    nån som har nått gott frukostalternativ?
    har gjort bärsmoothie nu ett tag,men tröttnat.

bärsmothie

1dl vispad grädde
    1dl turkisk youghurt
    1dl mineralvatten
    1dl hallon/båbär
    pones med pålägg, lchf-pannkaka eller middagsrest. Det är ffa detta jag varierar mig på. Jag föredrar att spara carbsen till senare på dan.
    The Kittycats skrev 2011-03-01 20:24:17 följande:
    Linda1976: Ja jag menar inklusive fiberhusken när jag skriver torrvarorna. Låter verkligen som att vi gör likadant.
    Hmmm.... Obestämd
    Lovar att återkomma med spännande rapport när jag har gjort omgång 2
    Jag väntar med spänning! Annars är jag beredd på att komma hem till  dig och provbaka!
    Prinsessanz skrev 2011-03-01 20:50:47 följande:
    köttsoppan jag gjorde igår:

300g kött= inga kolhydrater!
    vatten
    100g röd paprika=4,5g kolhydrat
    100g grön paprika= 3,3g kolhydrat
    100g tomat= 3,5g kolhydrat
    svartpeppar
    paprikapulver
    cayennepeppar

11,3g kolhydrater i hela soppan!!!
    Antar att du hade nåt riktigt fett tillbehör?

• Linda1976
    Denebola skrev 2011-03-01 21:46:11 följande:
    Va?! Menar du att det bara finns ett (två?) Max i Göteborg?! *gobsmacked*
    Ja - en på ALLUM och en på nya Gamla Ullevi
  • Linda1976

Eller var finns det annars?? *grubblar*

• Linda1976
    Denebola skrev 2011-03-01 21:53:15 följande:
    Trodde det skulle finnas några fler i Sveriges näst största stad... Tyst
    Icke I Götet regerar tyvärr Donken.... Och i viss mån BK. Men Donken ligger fan i varje gathörn. Jag vägrar äta deras skosulor.
    tiiitti skrev 2011-03-01 21:50:21 följande:
    Kan de bli för lite fett under en dag? samtidigt som de kan bli för mycket. Väldigt svårt veta/hitta vad som är lagom tycker jag
    Du ska byta ut kolhydratskcal mot fettkcal - tänk så så blir det lättare
  • Linda1976
    The Kittycats skrev 2011-03-01 21:47:36 följande:
    Då får du nog ta flyget hit till östkusten,  SJ kan ju ta väldigt lång tid att resa med
    Äh, jag slänger mig i räserbilen
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**