• Anonym

Pengar till utbildning?!

Jag har bara en gymnasieutbildning och ca 25.000kr i lån sendess. "Alla" tjatar på mig om att jag måste skaffa mig en utbildning och ett jobb.. det är några år sen jag gick ut gymnasiet och jag har bara haft ströjobb sendess.
    Jag har inte hittat nån utbildning som känts bra än, och jag vill inte flytta härifrån så, ja.

Nu har jag hittat en utbildning som delvis är på distans, med 3-dagars träffar varannan månad. Problemet är bara att den kostar ungefär 45 000kr. Då får man själva utbildningen med föreläsningar, kurslitteratur, lunch och fika på träffarna. Utbildningen är 1årig och en yrkesutbildning, så jag är "färdig" och har en titel efter utbildningen.

Jag är arbetslös, eller jag jobbar timmar men lönen jag får ut går knappt ihop till månaderna. Jag är inte inskriven på AF, om det har nåt med saken att göra.

Så hur sjutton löser man det?! 45 000kr är mkt pengar. Jag tror inte att allt ska betalas på en gång, man betalar nog per träff man varit med på. Tror jag.. fast träffarna är ju obligatoriska för utbildningen, så man kan inte komma undan hehe. Jag kan inte låna så mkt pengar av min familj.

Jag har inga sparade pengar och, som sagt, ingen inkomst. Utbildningen är inte CSN-berättigad.
    Är det omöjligt att lösa?!

• Svar på tråden Pengar till utbildning?!
  • violatricolor

Mitt förslag, om du vill satsa på detta, är att börja bygga upp en verksamhet INNAN utbildningen. Hundfysioterapeut är väl knappast någon skyddad titel och är det det så välj en annan titel. Fokusera på de bitar av friskvården du redan kan, lär dig lite mer på egen hand och bygg ut verksamheten i takt med att du skaffar dig nya kunskaper och erfarenheter. Genom att starta företaget innan utbildningen drar du in de pengar du behöver, får en uppfattning om efterfrågan, lär dig massor och kan försörja dig under utbildningstiden. Kanske kan du söka banklån eller starta-eget-bidrag till detta.

• Anonym
    violatricolor skrev 2011-02-23 22:08:57 följande:
    Mitt förslag, om du vill satsa på detta, är att börja bygga upp en verksamhet INNAN utbildningen. Hundfysioterapeut är väl knappast någon skyddad titel och är det det så välj en annan titel. Fokusera på de bitar av friskvården du redan kan, lär dig lite mer på egen hand och bygg ut verksamheten i takt med att du skaffar dig nya kunskaper och erfarenheter. Genom att starta företaget innan utbildningen drar du in de pengar du behöver, får en uppfattning om efterfrågan, lär dig massor och kan försörja dig under utbildningstiden. Kanske kan du söka banklån eller starta-eget-bidrag till detta.
    Jag har absolut ingen grund att starta eget på nu.
  • violatricolor
    Anonym skrev 2011-02-23 22:22:47 följande:
    Det är något man bygger upp långsamt. Registrera ett företag.
  • violatricolor
    Anonym skrev 2011-02-23 22:22:47 följande:
    Är det den ekonomiska grunden eller den kunskapsmässiga du menar? 

Många som inte kan få jobb pga diskriminering mm och som inte har någon särskild ekonomisk bas lyckas starta eget. Det är deras väg till en försörjning när ingen anställer dem. Dessutom tror jag det är framgångsrikt som hundfysioterapeut att ha eget företag. 

• Anonym
    violatricolor skrev 2011-02-23 22:24:34 följande:
    Det är något man bygger upp långsamt. Registrera ett företag.

Är det den ekonomiska grunden eller den kunskapsmässiga du menar? 

Många som inte kan få jobb pga diskriminering mm och som inte har någon särskild ekonomisk bas lyckas starta eget. Det är deras väg till en försörjning när ingen anställer dem. Dessutom tror jag det är framgångsrikt som hundfysioterapeut att ha eget företag.
    Bådeoch. Jag har ju varken pengar eller kunskap (om hundkroppen öht).

Hur ska jag då kunna "fokusera på de bitar av friskvården som jag kan"? Vad drar jag in pengar på? Hur försörjer jag mig genom detta? Berätta, jag kan inte alls såntdär.
  • violatricolor
    Anonym skrev 2011-02-23 22:38:31 följande:

Hur ska jag då kunna "fokusera på de bitar av friskvården som jag kan"? Vad drar jag in pengar på? Hur försörjer jag mig genom detta? Berätta, jag kan inte alls såntdär.
    Jag har inte startat något företag själv men jag tycker det borde gå, känner många som har eget företag och det äre säkert många som startar det efter den typ av utbildning du vill läsa. Du har väl själv funderat på att starta det så småningom. Försök ta reda på hur man gör. Hör med egenföretagare i din omgivning. Du har haft hundar? Du kanske kan någonting om hur man tränar hundar eller vad de mår bra av? Du kanske kan komma över en del kurslitteratur (låna på biblioteket). Arbetsförmedlingen kanske har tips just om hur man startar eget. Ett företag kan man alltid registrera. Verksamheten kan man bygga upp långsamt, börja med det lilla, något du kan/kan lära dig själv och somdu märkt är efterfrågat. En idé jag hade bara.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-02-23 22:38:31 följande:

Är du duktig på hundar? Kan du erbjuda dina tjänster att arbeta med problemhundar, ägare som har problem med inkallning, vardagsdressyr, hundmöten? Att öppna hunddagis kräver mycket du måste ha en godkänd lokal först och främst men man kan gå ut och gå med hundar (du går alltså hem till hunden)och starta ett företag som erbjuder den tjänsten.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-02-23 23:02:33 följande:
    Är du duktig på hundar? Kan du erbjuda dina tjänster att arbeta med problemhundar, ägare som har problem med inkallning, vardagsdressyr, hundmöten? Att öppna hunddagis kräver mycket du måste ha en godkänd lokal först och främst men man kan gå ut och gå med hundar (du går alltså hem till hunden)och starta ett företag som erbjuder den tjänsten.
    Jag kan väl en del.. men känner inte att jag är kunnig nog att kunna lära ut om det uppstår "värre" problem. Jag har inte lösningen för allt, om man säger så. Vilket en utbildad oftast har, iaf mer troligt..

Att öppna hunddagis kräver framförallt, enligt lag, att man har en hunddagisutbildning.
    Ja fast alltså, det handlar ju om att jag måste kunna försörja mig. Det finns inte en chans att jag kan både försörja mig OCH spara pengar till denan utbildning, genom att gå ut med andras hundar. Det funkar ju inte.
  • violatricolor

Finns det någon agilitybana där du bor och kan du gå dit med andras hundar?

Eller finns det något annat du skulle kunna göra med andras hundar? 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-02-23 23:06:44 följande:
    Jag kan väl en del.. men känner inte att jag är kunnig nog att kunna lära ut om det uppstår "värre" problem. Jag har inte lösningen för allt, om man säger så. Vilket en utbildad oftast har, iaf mer troligt..

Att öppna hunddagis kräver framförallt, enligt lag, att man har en hunddagisutbildning.
    Ja fast alltså, det handlar ju om att jag måste kunna försörja mig. Det finns inte en chans att jag kan både försörja mig OCH spara pengar till denan utbildning, genom att gå ut med andras hundar. Det funkar ju inte.
    Ja att vara hundinstruktör kräver ju en del men du skulle bara kunna åta dig lättare saker?

Aldrig hört talas om någon hunddagisutbildning, det som är  kravet är att lokalen ska vara godkänd enligt länsstyrelsen förordningar. Du är faktiskt extremt negativ, du behöver inte ta på dig heltidsjobb men det är klart att du måste kunna jobba extra. Andra småbarnsmammor klarar uppenbarligen av både högskolestudier, familjen och extrajobb(jaag gör det och jag är ingen övermänniska).
    Men grattis om ett år sitter du väl arbetslös och med ännu större skulder med den inställningen.
Svar på tråden Pengar till utbildning?!