• Anonym

Pengar till utbildning?!

Jag har bara en gymnasieutbildning och ca 25.000kr i lån sendess. "Alla" tjatar på mig om att jag måste skaffa mig en utbildning och ett jobb.. det är några år sen jag gick ut gymnasiet och jag har bara haft ströjobb sendess.
    Jag har inte hittat nån utbildning som känts bra än, och jag vill inte flytta härifrån så, ja.

Nu har jag hittat en utbildning som delvis är på distans, med 3-dagars träffar varannan månad. Problemet är bara att den kostar ungefär 45 000kr. Då får man själva utbildningen med föreläsningar, kurslitteratur, lunch och fika på träffarna. Utbildningen är 1årig och en yrkesutbildning, så jag är "färdig" och har en titel efter utbildningen.

Jag är arbetslös, eller jag jobbar timmar men lönen jag får ut går knappt ihop till månaderna. Jag är inte inskriven på AF, om det har nåt med saken att göra.

Så hur sjutton löser man det?! 45 000kr är mkt pengar. Jag tror inte att allt ska betalas på en gång, man betalar nog per träff man varit med på. Tror jag.. fast träffarna är ju obligatoriska för utbildningen, så man kan inte komma undan hehe. Jag kan inte låna så mkt pengar av min familj.

Jag har inga sparade pengar och, som sagt, ingen inkomst. Utbildningen är inte CSN-berättigad.
    Är det omöjligt att lösa?!

• Svar på tråden Pengar till utbildning?!
  • Anonym

Nu hittade jag info om hunddagisutbildningen men jag har aldrig pratat hunddagis för det skulle kräva att du investerade pengar utan jag pratade hundvakt i något större skala så att du i alla fall har 3-4 hundar som ska motioneras varje dag.

• Anonym
    violatricolor skrev 2011-02-23 23:16:43 följande:
    Finns det någon agilitybana där du bor och kan du gå dit med andras hundar?

Eller finns det något annat du skulle kunna göra med andras hundar? 
    Jag kan ingenting om agility.

Nja, nej inte mer än att gå ut med dom egentligen. Jag tänker inte åta mig nåt jag inte kan. Jag tycker det är viktigt att man kommer direkt till någon rätt, som vet vad dom pysslar med och som kan lösa eventuella hinder eller ytterligare problem. Som vet orsaken och har en lösning. Det tänker inte jag utge mig för att kunna, och att bara gå halva vägen funkar inte.
    Anonym skrev 2011-02-23 23:16:55 följande:
    Ja att vara hundinstruktör kräver ju en del men du skulle bara kunna åta dig lättare saker?

Aldrig hört talas om någon hunddagisutbildning, det som är  kravet är att lokalen ska vara godkänd enligt länsstyrelsen förordningar. Du är faktiskt extremt negativ, du behöver inte ta på dig heltidsjobb men det är klart att du måste kunna jobba extra. Andra småbarnsmammor klarar uppenbarligen av både högskolestudier, familjen och extrajobb(jaag gör det och jag är ingen övermänniska).
    Men grattis om ett år sitter du väl arbetslös och med ännu större skulder med den inställningen.
    Fast man vet aldrig om det kommer att vara lätt, i slutänden. Det kan verka lätt till en början men i själva verket så sitter problemet nån helt annanstans eller andra problem uppstår som jag inte alls förstår/kan. Det hade varit kul om det gick att göra så, men det känns fel att erbjuda en tjänst när jag inte kan "gå hela vägen". Läs gärna mitt tidigare svar innan detta också.

Nehepp, men så är det iallafall. Jag har koll på läget.. Bestämmelse från Länstyrelsen sedan 2008, det är bara att googla. OCH en godkänd lokal, såklart. Men först och främst måste man ha en hunddagisutbildning.

Jag är inte alls negativ, varför? Förklara.
    Jag känner att nåt måste hända. Jag kan inte forsätta göra lite här och lite där. Jag måste skaffa mig en utbildning och jag måste kunna försörja mig.
    Jag har inget jobb nu (eller jo, jag är timanställd) och jag har ingen utbildning. Klart jag kan jobba extra, men som vad? Med vad? Var?
  • Marionettdocka

Visst krävs det utbildning för att driva hunddagis.

Du gör så klart som du vill men det finns redan någon i din stad som gör det du vill? Finns det plats för fler?

Generellt sätt är det väldigt svårt att försörja sig på husdjursjobb för många tjejer har drömmar inom just det. Det finns jättemånga djurvårdare (eller blandar jag ihop det med djursjukvårdare), hundfrisörer och instruktörer som försörjer sig på helt andra sätt.

Gällande friskvård tror jag många tar hand om det själv, det finns en uppsjö av böcker och kurser om hundfriskvård. Billigare, man behöver inte ta sig någonstans och hund och ägare har en mysig stund ihop.

Sedan är det säkert inte lika bra men för mig och, tror jag, många andra hundägare överväger "hemmafördelarna".

Man kan inte skörda liljor om man sår tistlar.
  • Anonym
    violatricolor skrev 2011-02-23 23:44:38 följande:
    Du kanske kan ha hunduppfödning då?

Jag menar, en hel del borde du kunna lära dig på egen hand. 
    Hunduppfödning!? Men jösses...
  • violatricolor

Om du ska ha råd med denna utbildning måste du antingen ta ett lån, jobba eller få pengar av någon. Kan du inte tillräckligt mycket om hundar i nuläget så kan du säkert skaffa dig en hel del på egen hand. Vill du inte försörja dig med ett hundjobb så får du skaffa ett helt annat jobb för att ha råd med utbildningen. Kan du inte skrapa ihop tillräckligt mycket pengar innan utbildningen måste du dessutom jobba parallellt. Vill du inte jobba med det du redan jobbar och om du inte får något annat jobb som du vill ha så kan du fundera på att starta eget. Det måste inte ha med hundar att göra, det kan vara vad som helst som du kan, är intresserad av eller kan lära dig.

• Anonym
    violatricolor skrev 2011-02-23 23:46:38 följande:
    Ok kul svar... 
    Ja men alltså, det är ju inte bara att börja föda upp hundar?! Eller har jag missuppfattat dig?

Dessutom är det ju helt åt fanders mot vad jag är ute efter. Det är ju som att gå från bilförsäljare till bilmekaniker, eller biobiljettsförsäljare och skådespelare
  • Anonym
    violatricolor skrev 2011-02-23 23:49:50 följande:
    Om du ska ha råd med denna utbildning måste du antingen ta ett lån, jobba eller få pengar av någon.
    Korrekt.
    Kan du inte tillräckligt mycket om hundar i nuläget så kan du säkert skaffa dig en hel del på egen hand.
    Kan, ja absolut. Men hur ska jag bevisa att jag har den kunskapen? Och vilken sorts kunskap pratar vi om?
    Vill du inte försörja dig med ett hundjobb så får du skaffa ett helt annat jobb för att ha råd med utbildningen.
    Men för guds skull, det handlar inte om att jag inte VILL. Det handlar om att jag inte KAN. Jag tänker inte utge mig för att kunna nåt som jag inte kan. Det är ju helt sinnessjukt. Ungefär som en såndär polsk tandläkare som man hör om..
    Kan du inte skrapa ihop tillräckligt mycket pengar innan utbildningen måste du dessutom jobba parallellt.
    Japp, så kan det vara. Tydligen så är utbildningen rätt hård och MYCKET att lära sig om hundens kropp, så de rekommenderar inte att man jobbar parallellt, men visst - det funkar.
    Vill du inte jobba med det du redan jobbar och om du inte får något annat jobb som du vill ha så kan du fundera på att starta eget.
    Jag kan visst jobba med det jag jobbar med nu, men eftersom jag inte är utbildad inom det heller så kan jag inte få mer än en timanställning. Dessutom vet jag inte hur länge jag får vara kvar.
    Det måste inte ha med hundar att göra, det kan vara vad som helst som du kan, är intresserad av eller kan lära dig.'
    Du får det att låta det så enkelt. Det låter störtskönt!
  • Marionettdocka
    Anonym skrev 2011-02-23 23:51:11 följande:
    Ja men alltså, det är ju inte bara att börja föda upp hundar?! Eller har jag missuppfattat dig?

Dessutom är det ju helt åt fanders mot vad jag är ute efter. Det är ju som att gå från bilförsäljare till bilmekaniker, eller biobiljettsförsäljare och skådespelare
    Och dessutom är seriös hunduppfödning inte precis någgon lukrativ bransch, snarare tvärtom i många fall :) OT: Det är ofta svårt att få valpar sålda.
    Man kan inte skörda liljor om man sår tistlar.
Svar på tråden Pengar till utbildning?!