• Anonym

Pengar till utbildning?!

Jag har bara en gymnasieutbildning och ca 25.000kr i lån sendess. "Alla" tjatar på mig om att jag måste skaffa mig en utbildning och ett jobb.. det är några år sen jag gick ut gymnasiet och jag har bara haft ströjobb sendess.
    Jag har inte hittat nån utbildning som känts bra än, och jag vill inte flytta härifrån så, ja.

Nu har jag hittat en utbildning som delvis är på distans, med 3-dagars träffar varannan månad. Problemet är bara att den kostar ungefär 45 000kr. Då får man själva utbildningen med föreläsningar, kurslitteratur, lunch och fika på träffarna. Utbildningen är 1årig och en yrkesutbildning, så jag är "färdig" och har en titel efter utbildningen.

Jag är arbetslös, eller jag jobbar timmar men lönen jag får ut går knappt ihop till månaderna. Jag är inte inskriven på AF, om det har nåt med saken att göra.

Så hur sjutton löser man det?! 45 000kr är mkt pengar. Jag tror inte att allt ska betalas på en gång, man betalar nog per träff man varit med på. Tror jag.. fast träffarna är ju obligatoriska för utbildningen, så man kan inte komma undan hehe. Jag kan inte låna så mkt pengar av min familj.

Jag har inga sparade pengar och, som sagt, ingen inkomst. Utbildningen är inte CSN-berättigad.
    Är det omöjligt att lösa?!

• Svar på tråden Pengar till utbildning?!
  • Marionettdocka

Det jag funderar på är att man måste vara en doer för att kunna uppfylla sina drömmar. Det vrkar finnas få alternativ i din stad att få jobb som det du vill? Du ska dessutom konkurrera med andra som nyutbildad, tidigare mest arbetslös och med i princip ingen annan utbildning. Så antingen måste allt klaffa eller så måste du skapa ditt eget företag? När jag gick starta eget-kurs pratades det mycket om att man inte skulle starta företag för att försörja sig utan för att man brann för det, att man måste vara en entreprenör.

Du vill inte flytta, inte åka långt för din utbildning, inte utbilda dig till något annat än just detta, är du verkligen redo att kämpa om det behövs? Jag tycker du ska fundera en extra gång på om detta verkligen är rätt för dig.

Man kan inte skörda liljor om man sår tistlar.
  • Anonym

Visst kan jag skaffa mig en "grundutbildning" först.. men vad?

Nä flytta tänker jag inte göra. Jag är villig att åka en bit men då ska ju åkandet vara för enstaka träffar, inte varje dag hela veckorna. Som den här utbildningen var ju mestadels på distans med tre-dagars träffar varannan månad, jag har 15mil dit. Det är inga problem.

Jag avfärdar inte era tips föraktfullt och hånfullt...
    Det funkar inte att "bara gå och skaffa sig ett heltidsjobb", då hade jag väl gjort det för lääängesen än att leva på den struntsumma jag gör idag. Jag vill inte erbjuda några hundtjänster eftersom jag känner att jag inte har den kunskapen. Jag vill inte utbilda mig till nåt som är helt ifrån mina drömmar.

Jag tycker att du, Marionettdocka, gav ganska bra exempel där i nåt av dina första inlägg - att utbilda sig till psykolog för att man vill bli sjukgymnast eller att åta sig att, utan utbildning, mot betalning hjälpa andra hundägare är ungefär som om man skulle åta sig att vara familjeterapeut för att man har har ett lyckligt förhållande med sin sambo. (jag fick faktiskt ett gott skratt där också, det var exakt såna exempel jag var ute efter! tack!)

Jag vill inte bli hundinstruktör eller nåt sånt "vanligt". Jag är inte ute efter att lära ut för en grupp hundägare. Jag vill inte alls vara nån "lärare".

Kom gärna med tips om hundutbildningar som är en bra "grund", om man säger så. Förslagsvis så bör ju inte hellre den kosta pengar, eftersom seriösa utbildningar är gratis och jag inte har några pengar. Och sen har vi ju mina andra, orealistiska krav också, att de inte får ligga alldeles för långt borta (Göteborg är 50mil) osv. Gärna delvis på distans osv.

• Igowo

Appropå att starta eget så kan du hitta massor med info här om hur man går tillväga.

http://www.verksamt.se/

Har tyvärr ingen info om utbildningar dock.

/  Johan

• Nightmare

Ts

Börja med att kolla hur marknaden ser ut, Finns det ett behov, ring till ditt närmaste djursjukhus och prata med dem om de nyss har anställt en fysioteraput. Om de har full beläggning eller hur det ser ut. Tala om att du funderar på att utbilda dig osv. Det ger din insikt i hur marknaden just runt ditt område  ser ut.

Om du satsar på att skaffa dig en bredare grund att stå på så kanske din framtida arbetsgivare är villig att betala för en sådan utbildning för att du ska kunna få spetskompetens.

• Anonym (AF kan betala!)
    Anonym skrev 2011-02-23 14:47:40 följande:
    Jag har bara en gymnasieutbildning och ca 25.000kr i lån sendess. "Alla" tjatar på mig om att jag måste skaffa mig en utbildning och ett jobb.. det är några år sen jag gick ut gymnasiet och jag har bara haft ströjobb sendess.
    Jag har inte hittat nån utbildning som känts bra än, och jag vill inte flytta härifrån så, ja.

Nu har jag hittat en utbildning som delvis är på distans, med 3-dagars träffar varannan månad. Problemet är bara att den kostar ungefär 45 000kr. Då får man själva utbildningen med föreläsningar, kurslitteratur, lunch och fika på träffarna. Utbildningen är 1årig och en yrkesutbildning, så jag är "färdig" och har en titel efter utbildningen.

Jag är arbetslös, eller jag jobbar timmar men lönen jag får ut går knappt ihop till månaderna. Jag är inte inskriven på AF, om det har nåt med saken att göra.

Så hur sjutton löser man det?! 45 000kr är mkt pengar. Jag tror inte att allt ska betalas på en gång, man betalar nog per träff man varit med på. Tror jag.. fast träffarna är ju obligatoriska för utbildningen, så man kan inte komma undan hehe. Jag kan inte låna så mkt pengar av min familj.

Jag har inga sparade pengar och, som sagt, ingen inkomst. Utbildningen är inte CSN-berättigad.
    Är det omöjligt att lösa?!
    Vet en kompis som gick en frisörutbildning som kostade 100 000, detta betalade AF då hon var arbetslös och inskriven där. Hon fick även resorna till och från utbildningen betald...kolla med dem.
  • Lavish

jag måste säga att jag dragit åt mig öronen direkt om en utbildning kostade så mycket pengar och inte var CSN berättigad. Funderat på VARFÖR staten inte är beredd att finansiera denna utbildning? Vad har de grundat det beslutet på?

Jag tänker bara att det är någon ockrare som tjänar pengar på detta.

• riboflavin

Utbildningen är på ett år och sedan kan du jobba på djursjukhus bara så där?

Jag har svårt att tro att det är så enkelt, de som jag har mött som jobbar med friskvård på klinik har oftast en grund som djursjukskötare el. liknade och sen läst kurser för att bli "specialinriktad". 

Om du vill jobba med hundars fysik rekommenderar jag en djursjukskötarutbildning.
    vill du jobba med djurs/hundars psyke så är en utbilding inom antrozoologi en bra väg att gå.

Distansutbildningar i all ära, men du får inte samma kunskaper om du inte har en enorm självdiciplin. 

• Anonym (emmy)

En "vanlig " sjukgymnastutbildning i botten är vad som krävs för att sedan gå vidare och bli djursjukgymnast, alltså samma sak som djurfysioterapeut som tidigare nmnts i tråden. Och sjukgymnastutbildningen är CSN-berättigad.

• zanna80

Endast 1 årig utbildning som dessutom inte är csn-berättigad skulle jag avråda dig att satsa på.
    Precis som många andra skriver så finns det andra och mer seriösa utbildningar om du vill jobba med hundar, satsa istället på en utbildning med en riktig examen så slipper du ta privatlån för något som är så osäkert.

♥ Lovisa ♥
  • emmwr

Istallet for att betala 45000kr for utbildningen kommer du nog billigare undan om du plugga en gratis utbildning pa annan ort. Det framgick inte om utbildningen i gbg ocksa var "delvis distans".
    Men oavsett detta sa kostar det anda mindre att bo inneboende i tva terminer pa annan ort (eller kanske veckopendla) an att detala 45000kr. Speciellt om det skulle innebara att du far CSN for denna utbildningen.

• Anonym

Jag är veterinär på ett större djursjukhus i Sverige. De som håller på med friskvård/rehab på våran klinik är leg. sjukgymnaster med vidare utbildning på katt och hund.
    Jag avråder dig starkt till att läsa någon ett årig fysioterapuetutbildning, tänk på att du konkurrerar med människor med mkt högre kompitens!
    Sedan ser jag att du inte har någon tidigare utbildning eller erfarenhet inom hund. Det är till din nackdel, du får tänka på att många som söker även är instruktörer, har gått kurser inom alla möjliga områden och har ett socialt nätverk inom hunderiet.

Själv är jag aktiv tävlingsförare inom både agility och bruks, och de flesta av mina klubbkompisar är otroligt noga med friskvård av våra små elitidrottare, men det kostar många tusenlappar och då kollar man även upp personalen grundligt och en ett årig utbildning utan egna kunskaper imponerar inte på någon.

Jag funderar på om det finns någon sjukgymnastik eller arbetsterapututbildning på distans som ger dig mer, och som även kan vara ett skyddsnät för dig om du inte får någon plats på ett djursjukhus.

• Anonym (emmy)
    Anonym skrev 2011-02-25 14:00:57 följande:
    Jag är veterinär på ett större djursjukhus i Sverige. De som håller på med friskvård/rehab på våran klinik är leg. sjukgymnaster med vidare utbildning på katt och hund.
    Jag avråder dig starkt till att läsa någon ett årig fysioterapuetutbildning, tänk på att du konkurrerar med människor med mkt högre kompitens!
    Sedan ser jag att du inte har någon tidigare utbildning eller erfarenhet inom hund. Det är till din nackdel, du får tänka på att många som söker även är instruktörer, har gått kurser inom alla möjliga områden och har ett socialt nätverk inom hunderiet.

Själv är jag aktiv tävlingsförare inom både agility och bruks, och de flesta av mina klubbkompisar är otroligt noga med friskvård av våra små elitidrottare, men det kostar många tusenlappar och då kollar man även upp personalen grundligt och en ett årig utbildning utan egna kunskaper imponerar inte på någon.

Jag funderar på om det finns någon sjukgymnastik eller arbetsterapututbildning på distans som ger dig mer, och som även kan vara ett skyddsnät för dig om du inte får någon plats på ett djursjukhus.
    Inget påhopp mot dig Anonym men jag vill bara återigen förtydliga att en sjukgymnast och en fysioterapeut är samma sak. I många länder heter det fysioterapeut, i engelsktalande till exempel physiotherapist. Nu har jag inte läst precis hela tråden men det kan alltså inte vara fysioterapeut TS ska läsa till om det är en 1-årig icke CSN-berättigad utbildning.
  • Anonym
    Anonym (emmy) skrev 2011-02-25 16:31:14 följande:
    Inget påhopp mot dig Anonym men jag vill bara återigen förtydliga att en sjukgymnast och en fysioterapeut är samma sak. I många länder heter det fysioterapeut, i engelsktalande till exempel physiotherapist. Nu har jag inte läst precis hela tråden men det kan alltså inte vara fysioterapeut TS ska läsa till om det är en 1-årig icke CSN-berättigad utbildning.
    Sjukgymnast är ett legitimerat yrke i sverige medan fysioterapuet inte är en skyddad yrkestitel.
    Däremot är fysioterapi och sjukgymnastik samma sak.. (om vi ska vara så galet petnoga)
  • Anonym
    Anonym (emmy) skrev 2011-02-25 17:13:19 följande:
    Det har funnit diskussioner att byta namn från sjukgymnast till fysioterapeut även i Sverige

www.dagensmedicin.se/nyheter/2008/11/05/sjukg...
    Artikeln är inaktuell, den är från 2008 och de höll sin omröstning 15 november 2008 och bestämde då att inte byta namn.
    Källa: www.sjukgymnastforbundet.se/press/pressmeddelanden/Documents/08-11-17_pressmeddelande.pdf

Dock inte sagt att de inte kommer att byta, men idag är en fysioterapeut inte legitimerad/skyddad yrkestitel och vem som helst får kalla sig för det.
Svar på tråden Pengar till utbildning?!