• Anonym

Pengar till utbildning?!

Jag har bara en gymnasieutbildning och ca 25.000kr i lån sendess. "Alla" tjatar på mig om att jag måste skaffa mig en utbildning och ett jobb.. det är några år sen jag gick ut gymnasiet och jag har bara haft ströjobb sendess.
    Jag har inte hittat nån utbildning som känts bra än, och jag vill inte flytta härifrån så, ja.

Nu har jag hittat en utbildning som delvis är på distans, med 3-dagars träffar varannan månad. Problemet är bara att den kostar ungefär 45 000kr. Då får man själva utbildningen med föreläsningar, kurslitteratur, lunch och fika på träffarna. Utbildningen är 1årig och en yrkesutbildning, så jag är "färdig" och har en titel efter utbildningen.

Jag är arbetslös, eller jag jobbar timmar men lönen jag får ut går knappt ihop till månaderna. Jag är inte inskriven på AF, om det har nåt med saken att göra.

Så hur sjutton löser man det?! 45 000kr är mkt pengar. Jag tror inte att allt ska betalas på en gång, man betalar nog per träff man varit med på. Tror jag.. fast träffarna är ju obligatoriska för utbildningen, så man kan inte komma undan hehe. Jag kan inte låna så mkt pengar av min familj.

Jag har inga sparade pengar och, som sagt, ingen inkomst. Utbildningen är inte CSN-berättigad.
    Är det omöjligt att lösa?!

• Svar på tråden Pengar till utbildning?!
  • Anonym (Molly)

Jag antar att du redan gjort det här: Har du kollat så på likvärdiga, CSN-berättigade, utbildningar? Är du säker på att den leder till jobb?

• Anonym
    Anonym (Molly) skrev 2011-02-23 14:51:21 följande:
    Jag antar att du redan gjort det här: Har du kollat så på likvärdiga, CSN-berättigade, utbildningar? Är du säker på att den leder till jobb?
    Finns inga... dessutom är det här den bästa man kan gå, om det är det här man vill jobba med.

Säker kan man aldrig vara! Men det finns ett tydligt ökande intresse för just den här yrkesgruppen, eller alltså att folk behöver såna
  • Anonym (Molly)

Hm, jag hade tagit mig en ordentlig funderare om jag vore du. Om du inte har jobb, kan det vara svårt att få lån. Hur ska du försörja dig under utbildningen om du inte kan få CSN? Finns det inte ens någon utbildning som påminner om den du hittat (fast som är CSN-berättigad)?

• Kjell2

Är den inte CSN berättigad finns ingen troligtvis ingen lösning förutom att finansiera den själv, genom lån, sparade pengar eller extrajobb.

Kolla upp stipendier, med tur finns det något som passar. Kolla via Google eller på biblioteket.

• Anonym

Om du verkligen tror på att den leder till jobb tycker jag att du ska gå til banken och se om du kan få lån. Lycka till!

• Kjell2

Sen
    Det är mycket möjligt att utbildningen är jättebra och leder till jobb odyl men tyvär finns det en del bluff inom den här branchen. Oseriösa utbildningar utan kvalitet som inte acceperas av någon arbetsgivare.

Kolla upp noga och inte bara via matrial som skolan erbjder. Ring runt till eventuella arbetsgivare och fråga vad de tycker om utbildningen. Sök lite på nätet. Var mer misstänksam mot nya skolor med nya utbdildningar. Om det är en utbildning som hävdar att de ger titel och certifiering kolla branchföreing odyl om det stämmer.

Lycka till!

• Anonym

Enligt min tro är seriösa utbildningar gratis.

• Anonym

Den här utbildningen är inte bluff eller oseriöst. Det är väl känt och personen som driver det är också väl känt och känd för att vara iaf sveriges bästa. Företaget är känt inom detta (de har egen verksamhet inom detta och utbildar).

Anonym #7: Hur tänker du nu?

• Anonym (Molly)

Självklart finns det avgiftsbelagda utbildningar som är seriösa, t ex många massageutbildningar. Men, det finns oftast liknande utbildningar som är gratis.

• Kjell2
    Anonym skrev 2011-02-23 15:15:22 följande:
    Den här utbildningen är inte bluff eller oseriöst. Det är väl känt och personen som driver det är också väl känt och känd för att vara iaf sveriges bästa. Företaget är känt inom detta (de har egen verksamhet inom detta och utbildar).

Anonym #7: Hur tänker du nu?
    Bra - det var bara en liten varning som visade sig vara onödig. Kolla upp arbetsmarknade där du bor eller vill jobba. Även om t ex gruvarbetare är en eftersökt yrkesgrupp lär det vara svårt att få jobb om du vill bo i Skåne som exempel.

Finansieringe lär du få lösa själv dock.
Svar på tråden Pengar till utbildning?!