• Anonym

Pengar till utbildning?!

Jag har bara en gymnasieutbildning och ca 25.000kr i lån sendess. "Alla" tjatar på mig om att jag måste skaffa mig en utbildning och ett jobb.. det är några år sen jag gick ut gymnasiet och jag har bara haft ströjobb sendess.
    Jag har inte hittat nån utbildning som känts bra än, och jag vill inte flytta härifrån så, ja.

Nu har jag hittat en utbildning som delvis är på distans, med 3-dagars träffar varannan månad. Problemet är bara att den kostar ungefär 45 000kr. Då får man själva utbildningen med föreläsningar, kurslitteratur, lunch och fika på träffarna. Utbildningen är 1årig och en yrkesutbildning, så jag är "färdig" och har en titel efter utbildningen.

Jag är arbetslös, eller jag jobbar timmar men lönen jag får ut går knappt ihop till månaderna. Jag är inte inskriven på AF, om det har nåt med saken att göra.

Så hur sjutton löser man det?! 45 000kr är mkt pengar. Jag tror inte att allt ska betalas på en gång, man betalar nog per träff man varit med på. Tror jag.. fast träffarna är ju obligatoriska för utbildningen, så man kan inte komma undan hehe. Jag kan inte låna så mkt pengar av min familj.

Jag har inga sparade pengar och, som sagt, ingen inkomst. Utbildningen är inte CSN-berättigad.
    Är det omöjligt att lösa?!

• Svar på tråden Pengar till utbildning?!
  • Anonym

Ingen har gett dig rådet att starta ett hunddagis.

• Anonym
    Marionettdocka skrev 2011-02-23 23:59:49 följande:
    Och dessutom är seriös hunduppfödning inte precis någgon lukrativ bransch, snarare tvärtom i många fall :) OT: Det är ofta svårt att få valpar sålda.
    Exakt och precis. Ska jag pyssla med uppfödning (vilket jag inte har en tanke på att någonsin göra) så ska det ske ytterst seriöst med stamtavlor där man kan kolla långt bak i tiden. Absolut inga blandraser eller "hipp som happ" vi tar en golden där och en golden här och så sätter vi ihop dom. Nänä. Jag hoppas att folk sköter avel bättre än så. Fast det ve tjag ju att folk inte gör. Skrämmande att ens få ett sånt tips, att "börja med hunduppfödning". Vad var tanken liksom?! Kanske kan jag bli doktor i övermorgon?
  • violatricolor
    Marionettdocka skrev 2011-02-23 23:59:49 följande:
    Och dessutom är seriös hunduppfödning inte precis någgon lukrativ bransch, snarare tvärtom i många fall :) OT: Det är ofta svårt att få valpar sålda.
    Ok, det var intressant att höra. Men min poäng är att jag får man inget jobb så kan man fundera på att starta eget. Jag kom med några förslag. De kanske inte var de bästa men se denm som förslag. TS har säkert bättre idéer själv eftersom hon känner sig själv. Jag känner ju inte henne. Om man vill göra något nytt (vad det än är) så är man alltid ny och kan inte så mycket från början men man kan lära sig mycket på egen hand och erbjuda fler tjänster/produkter allteftersom man lär sig.
    Anonym skrev 2011-02-23 23:51:11 följande:
    Ja men alltså, det är ju inte bara att börja föda upp hundar?! Eller har jag missuppfattat dig?

Dessutom är det ju helt åt fanders mot vad jag är ute efter. Det är ju som att gå från bilförsäljare till bilmekaniker, eller biobiljettsförsäljare och skådespelare
    Mitt första förslag var ju att inrikta dig på något inom det område som du är intresserad av men det dög ju inte för du kunde ingenting och kunde inte lära dig någonting utan utbildningen, som jag uppfattar dig. Men du vill väldigt gärna gå denna utbildning och då måste du skaffa pengar. Du har inte råd med den i dagsläget söger du och har svårt att få jobb. Då var ett förslag att starta eget och få erfarenhet av att vara egenföretagare eftersom du kanske ändå kommer att starta eget efter utbildningen, det kan ge både inkomst och erfarenhet. Tanken med att jobba med hundar var att bland annat bygga kontakter och så tänkte jag att du nog har erfarenhet av hundar men du kan naturligtvis välja något helt annat om du hellre vill. Det var ett förslag. Jag säger inte att det är hela lösningen på din ekonomiska situation utan det var ett förslag, något du kan fundera på. Tror du inte på det utan hellre vill fortsätta leta jobb, stipendier och banklån och vänta med att starta eget tills efter utbildningen, om du ens startar något då, så är det upp till dig. Du känner dig själv bäst och vet vad du vill.

• violatricolor
    Anonym skrev 2011-02-24 00:17:21 följande:
    Exakt och precis. Ska jag pyssla med uppfödning (vilket jag inte har en tanke på att någonsin göra) så ska det ske ytterst seriöst med stamtavlor där man kan kolla långt bak i tiden. Absolut inga blandraser eller "hipp som happ" vi tar en golden där och en golden här och så sätter vi ihop dom. Nänä. Jag hoppas att folk sköter avel bättre än så. Fast det ve tjag ju att folk inte gör. Skrämmande att ens få ett sånt tips, att "börja med hunduppfödning". Vad var tanken liksom?! Kanske kan jag bli doktor i övermorgon?
    Håna alla förslag och idéer så får du säkert fler.

Jag vet naturligtvis inte vad du har för kunskap, erfarenheter och moral utan kommer bara med lite olika förslag som ett slags brainstorming. 
  • Anonym
    violatricolor skrev 2011-02-24 00:25:51 följande:
    Mitt första förslag var ju att inrikta dig på något inom det område som du är intresserad av men det dög ju inte för du kunde ingenting och kunde inte lära dig någonting utan utbildningen, som jag uppfattar dig. Men du vill väldigt gärna gå denna utbildning och då måste du skaffa pengar. Du har inte råd med den i dagsläget söger du och har svårt att få jobb. Då var ett förslag att starta eget och få erfarenhet av att vara egenföretagare eftersom du kanske ändå kommer att starta eget efter utbildningen, det kan ge både inkomst och erfarenhet. Tanken med att jobba med hundar var att bland annat bygga kontakter och så tänkte jag att du nog har erfarenhet av hundar men du kan naturligtvis välja något helt annat om du hellre vill. Det var ett förslag. Jag säger inte att det är hela lösningen på din ekonomiska situation utan det var ett förslag, något du kan fundera på. Tror du inte på det utan hellre vill fortsätta leta jobb, stipendier och banklån och vänta med att starta eget tills efter utbildningen, om du ens startar något då, så är det upp till dig. Du känner dig själv bäst och vet vad du vill.

Men hur ska jag fördjupa mig utan utbildning? Jag kan läsa böcker, absolut. Men hur ska jag kunna veta vilka böcker som är bra, vad man ska fokusera på och hur ska jag bevisa min kunskap senare?

Jag har ju ingen utbildning alls och det är ju svårt nog MED utbildning att få ett arbete. Eller ja, inte som de verkar på en del här i tråden. Då är det ju bara att skaffa sig ett jobb, heltid dessutom.
  • violatricolor

Det är inte min mening att få det att låta enkelt, att göra något nytt, lära sig nytt, gå en utbildning, skaffa, nej, det är inte så enkelt. Men jag försöker klargöra olika handlingsalternativ.

• violatricolor
    Anonym skrev 2011-02-24 00:34:46 följande:
    Men hur ska jag fördjupa mig utan utbildning? Jag kan läsa böcker, absolut. Men hur ska jag kunna veta vilka böcker som är bra, vad man ska fokusera på och hur ska jag bevisa min kunskap senare?

Jag har ju ingen utbildning alls och det är ju svårt nog MED utbildning att få ett arbete. Eller ja, inte som de verkar på en del här i tråden. Då är det ju bara att skaffa sig ett jobb, heltid dessutom.
    Jag tror man ska satsa på det man verkligen drömmer om. Det leder i alla fall någonstans, då utgår man i alla fall från sin passion och passion tycker jag är bland det viktigaste i livet, även om det kan innebära att man måste ta hårda smällar. Men du är inte jag och du kanske inte vill satsa på ett jobb med dålig arbetsmarknad, gör inte det då!
  • violatricolor
    violatricolor skrev 2011-02-24 00:35:22 följande:
    Det är inte min mening att få det att låta enkelt, att göra något nytt, lära sig nytt, gå en utbildning, skaffa, nej, det är inte så enkelt. Men jag försöker klargöra olika handlingsalternativ.
    skaffa jobb menar jag
  • Marionettdocka
    violatricolor skrev 2011-02-24 00:28:47 följande:
    Håna alla förslag och idéer så får du säkert fler.

Jag vet naturligtvis inte vad du har för kunskap, erfarenheter och moral utan kommer bara med lite olika förslag som ett slags brainstorming. 
    Jag som engagerad hundägare vill "försvara" TS:s reaktion lite här. När det gäller hundträning är det så att många känner sig manade, men få äro kallade. Det finns många hundtränare med gedigen utbildning som ändå inte har någon kundkrets. Hundägare som är beredda att betala för kurser vill ha kvalitet och de tittar bl a på utbildning och meriter. Att åta sig att utan utbildning mot betalning hjälpa andra hundägare är ungefär som om du skulle åta dig att vara familjeterapeut för att du har har ett lyckligt förhållande med din sambo.

Och TS är ju dessutom intresserad av att jobba med hundars fysiologi, deras fysiska hälsa, och inte deras mentala. Det är lite som att du skulle utbilda dig till psykolog för att du vill bli sjukgymnast.

Jag vet inte säkert hur det är med just den inriktningen som TS vill satsa på, eller hur det ser ut i framtiden, men generellt kan man säga att tillgången är mycket större än efterfrågan på sådana som vill jobba med hundar. Ett exempel är att hunddagis ofta inte har anställd personal utan tar in praktikanter som får något struntbidrag från AMS eller så och tjejerna är SÅ glada att fått den här chansen :S

Det jag vill få fram att om TS försöker sig på att jobba med något inom hund utan gedigen erfarenhet och utbildning inom området, kommer TS snart bli väldigt mager.
    Man kan inte skörda liljor om man sår tistlar.
  • Anonym
    Marionettdocka skrev 2011-02-24 00:45:57 följande:
    Jag Det jag vill få fram att om TS försöker sig på att jobba med något inom hund utan gedigen erfarenhet och utbildning inom området, kommer TS snart bli väldigt mager.
    Och det har nog dem flesta i tråden försökt få fram att sätta sig i skuld(antagligen med en saftig ränta) till en utbildning som antagligen inte kommer att leda till något jobb och säkert inte en fast heltidsanställning låter lite oklokt. Jag tycker att ts skaffar sig en basutbildning för att kunan söka många olika slags jobb med djur och sedan riktar in sig lite extra på att jobba med bassängtrännig för hundar.
Svar på tråden Pengar till utbildning?!