• Anonym

Pengar till utbildning?!

Jag har bara en gymnasieutbildning och ca 25.000kr i lån sendess. "Alla" tjatar på mig om att jag måste skaffa mig en utbildning och ett jobb.. det är några år sen jag gick ut gymnasiet och jag har bara haft ströjobb sendess.
    Jag har inte hittat nån utbildning som känts bra än, och jag vill inte flytta härifrån så, ja.

Nu har jag hittat en utbildning som delvis är på distans, med 3-dagars träffar varannan månad. Problemet är bara att den kostar ungefär 45 000kr. Då får man själva utbildningen med föreläsningar, kurslitteratur, lunch och fika på träffarna. Utbildningen är 1årig och en yrkesutbildning, så jag är "färdig" och har en titel efter utbildningen.

Jag är arbetslös, eller jag jobbar timmar men lönen jag får ut går knappt ihop till månaderna. Jag är inte inskriven på AF, om det har nåt med saken att göra.

Så hur sjutton löser man det?! 45 000kr är mkt pengar. Jag tror inte att allt ska betalas på en gång, man betalar nog per träff man varit med på. Tror jag.. fast träffarna är ju obligatoriska för utbildningen, så man kan inte komma undan hehe. Jag kan inte låna så mkt pengar av min familj.

Jag har inga sparade pengar och, som sagt, ingen inkomst. Utbildningen är inte CSN-berättigad.
    Är det omöjligt att lösa?!

• Svar på tråden Pengar till utbildning?!
  • violatricolor
    Marionettdocka skrev 2011-02-24 00:45:57 följande:
    Jag som engagerad hundägare vill "försvara" TS:s reaktion lite här. När det gäller hundträning är det så att många känner sig manade, men få äro kallade. Det finns många hundtränare med gedigen utbildning som ändå inte har någon kundkrets. Hundägare som är beredda att betala för kurser vill ha kvalitet och de tittar bl a på utbildning och meriter. Att åta sig att utan utbildning mot betalning hjälpa andra hundägare är ungefär som om du skulle åta dig att vara familjeterapeut för att du har har ett lyckligt förhållande med din sambo.

Och TS är ju dessutom intresserad av att jobba med hundars fysiologi, deras fysiska hälsa, och inte deras mentala. Det är lite som att du skulle utbilda dig till psykolog för att du vill bli sjukgymnast.

Jag vet inte säkert hur det är med just den inriktningen som TS vill satsa på, eller hur det ser ut i framtiden, men generellt kan man säga att tillgången är mycket större än efterfrågan på sådana som vill jobba med hundar. Ett exempel är att hunddagis ofta inte har anställd personal utan tar in praktikanter som får något struntbidrag från AMS eller så och tjejerna är SÅ glada att fått den här chansen :S

Det jag vill få fram att om TS försöker sig på att jobba med något inom hund utan gedigen erfarenhet och utbildning inom området, kommer TS snart bli väldigt mager.
    Jag håller med dig och jag har inte påstått att hon ska jobba med något som hon inte kan överhuvudtaget. MEN jag är övertygad om att man kan lära sig mycket på egen hand OCH att man inte kan få "gedigen erfarenhet" och kundkrets utan att jobba. Det var just därför jag föreslog att hon ska börja med det lilla och sedan bredda sig i lagom takt. TS verkar inte ett dugg intresserad av att göra det men jag måste ändp förklara mig när ni hånar mig.
  • Marionettdocka
    Anonym skrev 2011-02-24 00:51:34 följande:
    Och det har nog dem flesta i tråden försökt få fram att sätta sig i skuld(antagligen med en saftig ränta) till en utbildning som antagligen inte kommer att leda till något jobb och säkert inte en fast heltidsanställning låter lite oklokt. Jag tycker att ts skaffar sig en basutbildning för att kunan söka många olika slags jobb med djur och sedan riktar in sig lite extra på att jobba med bassängtrännig för hundar.
    Ja, det håller jag med om. Jag skulle dessutom vilja gå ännu längre och säga att det bästa kanske vore om TS kunde tänka sig fler alternativ än att jobba med djur och därefter jämföra arbetstillfällenprognoser. Men samtidigt förstår jag TS att hon vill följa sin dröm och jobba med djur.
    Man kan inte skörda liljor om man sår tistlar.
  • Marionettdocka
    violatricolor skrev 2011-02-24 00:52:53 följande:
    Jag håller med dig och jag har inte påstått att hon ska jobba med något som hon inte kan överhuvudtaget. MEN jag är övertygad om att man kan lära sig mycket på egen hand OCH att man inte kan få "gedigen erfarenhet" och kundkrets utan att jobba. Det var just därför jag föreslog att hon ska börja med det lilla och sedan bredda sig i lagom takt. TS verkar inte ett dugg intresserad av att göra det men jag måste ändp förklara mig när ni hånar mig.
    Men hur skulle hon kunna konkurrera med alla de som redan är duktiga? Kunderna kommer ju gå till de som har gott rykte, utbildning och eller meriter. Hon kan ju inte ta kunder som led i något självlärande, för då kan mycket gå fel på vägen och TS få dåigt rykte innan hon ens är i närheten av sina mål.
  • Marionettdocka
    violatricolor skrev 2011-02-24 00:54:49 följande:
    För övrigt har jag inte sagt att TS ska jobba med hundars mentala hälsa...
    Om man ska pyssla med ex hundträning är det det mentala, det psykologiska som man håller på med. "Mentala" i samma mening som hälsa var luddigt av mig.
  • Anonym (!)

Jag tycker att TS bör ta åt sig av råden som redan givits här i tråden, många av dem har varit väldigt kloka och reflekterande. Om inte TS är flyttbar efter utbildningens slut är det väl A och O att det finns möjlighet och tillfälle för henne att söka/få arbete i närområdet? Självklart skall man i största möjliga mån utbilda sig efter intresse men utbildningen måste ju även vara gångbar och leda till anställning.

• violatricolor
    Marionettdocka skrev 2011-02-24 00:58:36 följande:
    Men hur skulle hon kunna konkurrera med alla de som redan är duktiga? Kunderna kommer ju gå till de som har gott rykte, utbildning och eller meriter. Hon kan ju inte ta kunder som led i något självlärande, för då kan mycket gå fel på vägen och TS få dåigt rykte innan hon ens är i närheten av sina mål.
    Ja, det är möjligt. Det beror ju alldeles på vad hon tar sig an. Har inte sagt att hon ska göra sådant som är för svårt. Det är väl självklart. Jag vet inte hur konkurrensen ser ut där TS bor och inom olika möjliga uppdrag.
    Marionettdocka skrev 2011-02-24 01:01:53 följande:
    Om man ska pyssla med ex hundträning är det det mentala, det psykologiska som man håller på med. "Mentala" i samma mening som hälsa var luddigt av mig.
    Vad är det för hundträning du pratar om? Har inte nämnt något sådant. Du blandar ihop mig med någon, tror jag. Agility nämnde jag, om det är det du syftar på, men det var inte aktuellt, kommer int ihåg varför nu men det var väl för svårt eller så kunde hon det inte eller så ville hon inte. 

Ni tar mina förslag på ett icke ämnat sätt. Jag försöker komma på sätt för TS att tjäna pengar, inte nödvändigtvis att hon ska göra vad hon drömmer om från dag ett. Jag frågade om hunduppfödning eller agility var något för TS. Det var det inte. Jag frågade om eget företag (inom vilket område som helst) var något. Där fick jag ett mer tveksamt svar.

Jag behöver varken hånfullhet eller lektioner för att jag föreslår lite brainstorming.

• Anonym (!)

Om TS först väljer en bredare utbildning inom hundvård (vilket kan generera i en större möjlighet till försörjning) kan hon senare skaffa sig spetskompetensen. Då utbildningen "endast" är på ett år tror jag att det kan vara svårt för TS att konkurrera med endast den utbildningen i ryggen. Missförstå mig rätt!

• violatricolor
    Anonym (!) skrev 2011-02-24 01:19:47 följande:
    Om TS först väljer en bredare utbildning inom hundvård (vilket kan generera i en större möjlighet till försörjning) kan hon senare skaffa sig spetskompetensen. Då utbildningen "endast" är på ett år tror jag att det kan vara svårt för TS att konkurrera med endast den utbildningen i ryggen. Missförstå mig rätt!
    Det tror jag också och då har hon kanske ett jobb medan hon vidareutbildar sig.
  • Anonym (!)

Jag upplever dock (nu när jag läst hela tråden) att TS inte är intresserad av konkreta råd eller tips om alternativa utbildningsmöjligheter. Varenda råd som givits har föraktfullt och hånfullt avfärdardats vilket jag anser är synd. Om TS inte har pengarna finns det inte många alternativ kvar förutom att arbeta i hop dem alternativt låna dem. Kontakta banken och be om ett lån, fråga om någon släkting kan tänka sig att ställa upp som borgenär, se efter om du kan belåna något, skicka ut så många arbetsansökningar du möjligt hinner, lämna ditt cv i butiker eller affärer, nätverka bland vänner och familj. Det finns inga enkla vägar till pengar tyvärr!

Svar på tråden Pengar till utbildning?!