• Anonym

Pengar till utbildning?!

Jag har bara en gymnasieutbildning och ca 25.000kr i lån sendess. "Alla" tjatar på mig om att jag måste skaffa mig en utbildning och ett jobb.. det är några år sen jag gick ut gymnasiet och jag har bara haft ströjobb sendess.
    Jag har inte hittat nån utbildning som känts bra än, och jag vill inte flytta härifrån så, ja.

Nu har jag hittat en utbildning som delvis är på distans, med 3-dagars träffar varannan månad. Problemet är bara att den kostar ungefär 45 000kr. Då får man själva utbildningen med föreläsningar, kurslitteratur, lunch och fika på träffarna. Utbildningen är 1årig och en yrkesutbildning, så jag är "färdig" och har en titel efter utbildningen.

Jag är arbetslös, eller jag jobbar timmar men lönen jag får ut går knappt ihop till månaderna. Jag är inte inskriven på AF, om det har nåt med saken att göra.

Så hur sjutton löser man det?! 45 000kr är mkt pengar. Jag tror inte att allt ska betalas på en gång, man betalar nog per träff man varit med på. Tror jag.. fast träffarna är ju obligatoriska för utbildningen, så man kan inte komma undan hehe. Jag kan inte låna så mkt pengar av min familj.

Jag har inga sparade pengar och, som sagt, ingen inkomst. Utbildningen är inte CSN-berättigad.
    Är det omöjligt att lösa?!

• Svar på tråden Pengar till utbildning?!
  • Anonym

Det finns ett par till utbildningar som ger samma yrkestitel, men eftersom även de innebär obligatoriska träffar så måste jag tänka på var de ligger. Jag kan inte åka 50mil varannan månad.

Med den här utbildningen är det 15mil till staden där träffarna är, och då kan jag åka hem varje dag för att slippa hotellkostnaden.

• Nuts

Du kanske kan jobba ett år och spara den summan! Måste du börja plugga nu? Ta ett heltidsjobb någon stans och jobba extra på helger Så lär du kunna spara en hel del. 45000 är ju bara 3750 kr i månaden. Så mkt kan du lätt spara om du skär ner på andra omkostnader. Kanske kan du bo hemma under tiden..? Och om utbildningen är på distans borde du ha möjlighet att jobba extra även under studietiden. Innan jag började plugga utomlands sparade jag 35000 på 3 månader så att mina föräldrar skulle slippa betala allt. Men då jobbade jag säkert 60 timmar i veckan. Om det är under en begränsad tid och du har ett mål så kommer du lätt känna att det är värt det! Sen kan du ju också sälja gamla saker du har hemma..

Lycka till! Är säker på att Du klarar det om du kämpar. 45000 är inte såå mkt pengar..

• Anonym
    Nuts skrev 2011-02-23 16:31:30 följande:
    Du kanske kan jobba ett år och spara den summan! Måste du börja plugga nu? Ta ett heltidsjobb någon stans och jobba extra på helger Så lär du kunna spara en hel del. 45000 är ju bara 3750 kr i månaden. Så mkt kan du lätt spara om du skär ner på andra omkostnader. Kanske kan du bo hemma under tiden..? Och om utbildningen är på distans borde du ha möjlighet att jobba extra även under studietiden. Innan jag började plugga utomlands sparade jag 35000 på 3 månader så att mina föräldrar skulle slippa betala allt. Men då jobbade jag säkert 60 timmar i veckan. Om det är under en begränsad tid och du har ett mål så kommer du lätt känna att det är värt det! Sen kan du ju också sälja gamla saker du har hemma..

Lycka till! Är säker på att Du klarar det om du kämpar. 45000 är inte såå mkt pengar..
    "Ta ett heltidsjobb någon stans"? Ursäkta? Hur gör man det då, menar du? Du får det att låta som att det bara är att skaffa sig ett jobb, ungefä som om det vore 1970.
  • Anonym

Du får:

- Låna pengar på banken
    - Låna pengar av släktingar
    - Söka stipendier
    - Jobba ihop pengarna även om det tar tid.

Det är de alternativ du har.

Sen håller jag med om att många av dessa utbildningar inte blivit CSN-berättigade av en anledning. CSN vill gärna se att utbildningarna håller kvalitet för att man ska få låna för att gå dem. Om de inte är berättigade så finns det skäl till det och jag skulle ta mig en funderare på om jag har råd att förlora 45.000 kronor på utbildningen om jag inte lyckas få jobb efteråt.

Vad är det för utbildning förresten? OM det är massage, make-up, coach mf så är det oerhört svårt att få jobb. Kommer du att kunna ta anställning efteråt eller ska du starta eget?

• Anonym
    Anonym skrev 2011-02-23 15:07:01 följande:
    Enligt min tro är seriösa utbildningar gratis.
    Som nämnts så finns det ju en anledning till att utbildningarna inte är CSN-berättigade tex finns det en uppsjö av coachutbildningar, terapeuft, friskvårdscoacher osv men vill man ha en seriös utbildning som leder till jobb tycker jag att man ska satsa på dem utbildningar som är csn-berättigade dvs har en viss kvalitet.
  • Anonym

Det är en friskvårdsutbildning för hund.

Alla de jag har hittat kostar...

• Anonym
    Anonym skrev 2011-02-23 18:34:11 följande:
    Det är en friskvårdsutbildning för hund.

Alla de jag har hittat kostar...
    Jo, de kan ju kosta men de kan ändå vara berättigande till studiemedel. Då får du pengar av CSN för att betala avgiften + lån för att leva.

Hur ser arbetsmarknaden ut efter jobbet? Måste du starta eget? I så fall så skulle jag inte hoppa på om jag inte hade en buffert, då du inte kommer dra in några pengar i början och bara ha utgifter i företaget.
  • Kjell2
    Anonym skrev 2011-02-23 18:00:03 följande:
    "Ta ett heltidsjobb någon stans"? Ursäkta? Hur gör man det då, menar du? Du får det att låta som att det bara är att skaffa sig ett jobb, ungefä som om det vore 1970.
    Du har ingen möjlighet att dra till Norge och jobba ett år. Finns en hyfsad arbetsmarknad för outbildade och det går att tjäna en del pengar.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-02-23 18:38:03 följande:
    Jo, de kan ju kosta men de kan ändå vara berättigande till studiemedel. Då får du pengar av CSN för att betala avgiften + lån för att leva.

Hur ser arbetsmarknaden ut efter jobbet? Måste du starta eget? I så fall så skulle jag inte hoppa på om jag inte hade en buffert, då du inte kommer dra in några pengar i början och bara ha utgifter i företaget.
    Men jag vill ju inte välja en sämre utbildning bara för att få stöd från CSN... det verkar dumt.
    Kjell2 skrev 2011-02-23 18:39:55 följande:
    Du har ingen möjlighet att dra till Norge och jobba ett år. Finns en hyfsad arbetsmarknad för outbildade och det går att tjäna en del pengar.
    Nej det har jag varken möjlighet eller lust att göra
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-02-23 18:45:25 följande:
    Men jag vill ju inte välja en sämre utbildning bara för att få stöd från CSN... det verkar dumt.
    Kjell2 skrev 2011-02-23 18:39:55 följande:
    Nej det har jag varken möjlighet eller lust att göra
    Men hur vet du att den är sämre?
    Du har ju inte råd att gå den andra utbildningen så i ditt fall kanske du får välja mellan att utbilda dig eller inte. Det finns många som gått det mindre populära alternativet och ändå klarat sig bättre än dem som gick "rätt" utbildning. Det handlar ju om personlighet och driv.

Jag frågar igen, ska du starta eget när du är klar eller kan du bli anställd inom yrket du valt?
Svar på tråden Pengar till utbildning?!