• LinaTed

En unge i minuten

Nu ska det tydligen börja ett nytt förlossningsprogram - en unge i minuten, där dom kommer att filma på förlossningen i västerås. Jätte roligt tycker jag verkligen eftersom jag älskar förlossnings program och jag  själv har fött mina två barn på förlossningen i västerås, kul att se om "mina" barnmorskor är med i programmet =)

Fast jag blev lite förvånad att dom får va där å filma för när jag va gravid fick man inte ens komma dit å kolla hur allt såg ut å sådär, lite konstigt att dom släpper in massa filmkameror då, tycker inte ni?

Jaja, roligt ska de bli iaf =) Den 7 mars kl 22 i 4an börjar det så då blir de soffläge för mej =) Nån mer som ska kolla?

♥Emilia 090321 ♥ ♥ Bebis nr 2 påväg, BF 101026♥
  • Svar på tråden En unge i minuten
  • gnuttenn

Tittade på programet igår på play! Älskar förlossningsprogram, och jag längtar tills min förlossning börjar närma sig.. Fast det är LÅNGT kvar... jag tycker det är mysigt med förlossningar.. (förutom när man ska krysta ut ungen)

• mammaNena
    gnuttenn skrev 2011-03-09 20:19:00 följande:
     (förutom när man ska krysta ut ungen)
    tycker att krystningen är den bästa på hela tiden. det är vägen dit som är fruktansvärd
  • gnuttenn
    mammaNena skrev 2011-03-09 21:02:26 följande:
    tycker att krystningen är den bästa på hela tiden. det är vägen dit som är fruktansvärd
    Det är häftigt att det kan vara så olika från person till person.. :) öppningskedet tycker jag inte va alls farligt, använde bara lite lustgas.. Sen efter jag va öppen 10 cm började verkarna avta så de tog hål på hinnan för att förlossningen inte skulle stanna.. någon minut där efter började krystvärkarna, som bara varade i 6 minuter, och de gjorde sjukt ont, tappade lite utav medvetandet till och med.. Fast det va ju tur att de bara varade i 6 minuter.. :)
  • mammaNena
    gnuttenn skrev 2011-03-09 21:05:29 följande:
    Det är häftigt att det kan vara så olika från person till person.. :) öppningskedet tycker jag inte va alls farligt, använde bara lite lustgas.. Sen efter jag va öppen 10 cm började verkarna avta så de tog hål på hinnan för att förlossningen inte skulle stanna.. någon minut där efter började krystvärkarna, som bara varade i 6 minuter, och de gjorde sjukt ont, tappade lite utav medvetandet till och med.. Fast det va ju tur att de bara varade i 6 minuter.. :)
    jag krystade i 45 minuter! Han kom dock "upp å ner" vidöppen hjässbjudning.
    va en igångsättning så från att de tog hål på hinnorna gick det ca 3½ timme innan jag va öppen 10.

Första barnet gick allt på 2 timmar, men tyckte likadant där att öppninsskedet va det värsta
  • LinaTed

Åh vad jag längtar till nästa program =) Både min barnmorska och min undersköterska som jag hade på min dotters förlossning var med =) undersköterskan hade jag på min sons förlossning oxå för 3 månader sen så de va ju roligt att se =)
    Vill redan ha en till, hihi =)

♥Emilia 090321 ♥ ♥ Edwin 101112♥
  • Prodin
    Bonanza skrev 2011-03-09 19:06:07 följande:
    Det var ju samma sak med epiduralen, tjejen bad inte om det utan det var personalens idé. Varför i helskotta då?
    Håller med!
    Att komma in och fråga en förstagångerska (som klarar av att hantera sin smärta och sina värkar skitbra) "vad vill du ha för smärtstillande?" det är verkligen galet.

Den brittiska serien, vad hette den? Vet någon var man kan streama den?
  • LinaTed

Är de nån som vet när de här spelades in? Jag födde ju min son där i november å då fanns de inga kameror där....

♥Emilia 090321 ♥ ♥ Edwin 101112♥
  • Sundri

Det spelades in i januari! Jag tror att tjejen kanske bett om Eda men just när frågan kom kanske inte kom med...vore ju konstigt om någon annan tog det beslutet åt henne! De förespråkar ju inte direkt Eda... Hon kan ju även skrivit det i förlossningsbrevet. Jag tror att det är lätt att det ser ut som de bara ligger eftersom det klippts ihop så, satt inte Sanna på boll också?! Mellan det skulle hon kunna varit uppe och gått utan att det visas, jag vet inte hur länge hon var inne men det är ju ca 20minuter förlossning vi får se i rutan/par och de hade ju intervjun hemma också så var hon uppe på en "odramatisk" promenad i korridoren så tar de nog inte med det

• Sundri

One born every minute heter det brittiska programet, jag skulle tro att man borde kunna hitta det nånstans.. Det visades på TV4 fakta eller TV4+ tror jag

• lier1979

Dom sänder obem på femman nu på onsdsgar kl 20 i repris.

Jag har inte den uppfattningen att personalen inte peppar och tjatar på en att man ska vara uppe. Mig var dom pån hela tiden! :) Fick också EDA efter 8 timmar jobbiga värkar. Man får inte glömma att det kan vara många timmar som inte syns i tv... Vi har ingen aning om varför hon ligger ner eller hur det har diskuterats kring smärtlindring mm

Det är heller absolut inget kamerateam utan fasta små kameror som är uppsatta. Det ät noga uppgjort om man vill vara med eller inte!

Personalen var i alla fall helt underbar och informerade mig massor... Jag frågade rätt mycket också. Tyckte dom var duktiga att se mina behov. Innan edan så duschade jag, provade akupunktur och sedan lustgas. Det var sista utvägen kändes det som!

Svar på tråden En unge i minuten