Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • FrkJenny
    Anonym (***) skrev 2011-02-24 13:57:18 följande:
    Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!
    Kränkande för ett barn att ha på sig klänning? Ja, om barnet inte vill ha klänning så. Men det är ju detsamma vare sig det finns en snopp eller en snippa under klänningen... 
    Nej, lite opraktiskt vid vissa lekar möjligen men knappast kränkande.
  • snorkan

Jag skulle inte sätta på min pojke en klänning om han bad om det då vi skulle ut eller på dagis ex.

Det är verkligen bäddat för att andra barn ska reta honom då, tyvärr så borde man ju få vilka kläder man vill.

Men nu ser ju världen inte ut så, och jag vill inte skapa problem i onödan. 

• Candelavern
    ängelenfrånovan skrev 2011-02-24 22:09:21 följande:
    Jag ser ingenstans där det står att barnet valde klänningen själv?
    Men om det nu är så att pojken ville ha klänning så är det en annan sak för mig ,jag personligen skulle inte låta min son ha klänning.
    Det är såklart provoserande av mamman om hon nu valde det själv med tanke på att pojkar inte har klänning normalt.
    Bara för att det är en pojke eller flicka så tycker jag inte heller att flickan måste kläs i rosa och söta toppar utan kan ha svart och blått tex men just klänning och strumpbyxor på en pojke..kom igen det är provoserande :) 
    Jag tycker man ska låta barnen själva få välja om man vill vara annorlunda eller inte och inte för att föräldrarna vågar sticka ut och göra annorlunda.

Jag ser ingenstans att mamman valt ÅT barnet? Varför anta det värsta liksom...
  • Yildirim
    Tittij skrev 2011-02-24 14:11:45 följande:
    Det är ju just såna här dumma frågor som gör att barnen allt för tidigt trycks in i könsroller!
    Varför skulle inte en pojke kunna ha en klänning till fsk om han nu tycker den är fin och vill ha det?
    och vad hade du med det att göra? Skulle oxå bli sur om nån tittade konstigt på min son och ställde en sån korkade fråga...
    WHAT!? Varför ska man INTE tillhöra det kön man gör?

Skrämmande hur många här på FL som faktiskt tycker det är OK att sonen hade klänning....
  • Kimona

Jag tycker att det är mer kränkande mot barnet att inte låta honom ha klänning OM han nu självmant valt att ha på sig det.

• Helene OSV

Valter har klänning ibland.
    Inga volangkreationer (det brukar inte tjejerna ha heller) utan i en modell som är bara som en lite längre tröja.

• Veladis
    snorkan skrev 2011-02-24 22:30:48 följande:
    Jag skulle inte sätta på min pojke en klänning om han bad om det då vi skulle ut eller på dagis ex.

Det är verkligen bäddat för att andra barn ska reta honom då, tyvärr så borde man ju få vilka kläder man vill.

Men nu ser ju världen inte ut så, och jag vill inte skapa problem i onödan. 
    Varför skulle andra barn retas?
    Enligt min erfarenhet skulle barn under 3 inte bry sig alls. Äldre barn skulle i vissa fall komam med frågor, men kommer man sedan upp i skolåldern så är oftast de barn som väljer att "sticka ut" väldigt säkra i sig själva och dem retar man inte.
    Mobbning handlar om hierakier, maktspel, gruppdynamik och självkänsla hos individer. Inte om kläder.
  • LadyLi

Folk som klär sina söner i klänning och låter dem gå så till dagis måste ha något alvarligt fel! Stackars stackars barn .. undrar hur glad han kommer vara över sin mamma sen när han blir stor som ej satte stop för det.

• KinkyE

Jag hade inte brytt mig om ett annat barn hade klänning men jag skulle inte medvetet låta mina framtida söner klä sig i klänning på förskolan. Jag tycker inte det är fint. Däremot hade jag nog inte heller svart trevligt om någon random person helt appropå frågade VARFÖR mitt barn hade ett visst plagg på sig.

Svar på tråden Pojke i klänning?!