• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Veladis
    Sandra Michelle skrev 2011-02-24 21:42:28 följande:
    Jag hade förresten gärna sett min karl i kaftan eller kilt
    Kilt används ibland här vid högtidliga tillfällen.
    Queenie70 skrev 2011-02-24 21:41:28 följande:
    Men pojken hörde det och framförallt såg han sin mors reaktion....Lite onödigt kan tyckas. Man behöver inte hålla med mig, men detta är min ståndpunkt efter att ha vänt och vridigt på problemet ett tag. Jag anser att det är de vuxna som ska gå i striden, och fram tills det är socialt accepterat styr vi barnen. Jag resonerar på samma sätt som när vuxna envisas med att lära sin barn säga "fitta" för att det minsann betyder fuktig ängsmark och att de vill reclaima ordet. Fine, gör det, men gör det själva...
    Men det är redan socialt accepterat. På vissa sociala arenor. T ex på de flesta bra förskolor, eftersom det står i förskolans läroplan sedan 1998 att vi som arbetar i förskolan ska motverka traditionella könsroller.
    Att sedan vissa konservativa individer motsätter sig det eller har "missat" det, är deras problem.
    Det är fortfarande inte accepterat på alla sociala arenor ens att flickor får bära byxor, betänk det.
  • Anonym
    Queenie70 skrev 2011-02-24 21:38:45 följande:
    t ALLT var ok 1976...
    Jag håller inte med.
  • oOMayaOo
    Anonym (***) skrev 2011-02-24 13:57:18 följande:
    Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 
    Varför frågade du det? Det angår väl knappast dig vad ett annat barn har för kläder på kroppen?
  • Veladis
    Queenie70 skrev 2011-02-24 21:45:14 följande:
    Enligt min erfarenhet gör barn som vuxna gör, och om pappa går till kontoret i klänning och det normaliseras och ingen höjer ett ögonbryn åt detta så kommer det att bli naturligt även för barnen.

Oavsett hur mycket man vill så kan vi inte styra andra människors reaktioner, och en pojke som går ut i spetsklännig idagens samhälle, KOMMER att mötas av en massa människor som i antingen ren okunninghet, välmening eller elakhet uttrycker förvåning över detta....
    Barn lär sig främst av handling, inte ord, det är sant. Men betänk då, att om du säger till din son att det är OK att
    pojkar har klänning, att pappa kan ha det om han vill, men samtidigt förvägrar sonen detta, är det ju den handlingen han lär sig av. Dvs din vägran att låta honom ha klänning (om han nu vill det).

Ett barn som går till förskolan komemr förhoppningsvis att mötas av goda, professionela pedagoger som kan hantera ev frågor hos andra barn. Om sedan nyfikna föräldrar kunde lära sig att tänka ett steg längre och hålla tand för tunga, så är det lugnt. I ännu mer offentliga sammanhang, t ex på stan, tror jag inte barnet skulle väcka så stor uppmärksamhet. Går du fram och pratar med främmande på gatan? Kommenterar deras kläder, frisyrer eller val av barnvagn bara sådär apropå?
  • millipore
    ängelenfrånovan skrev 2011-02-24 21:47:03 följande:
    Visst att om man som vuxen vill gå emot strömmen och ha klänning på sig fast man är kille tycker jag är helt okej men att provosera med sitt barn tycker jag är fel.
    Men...är det verkligen att "provosera med sitt barn" om jag låter mitt barn klä sig i de kläder barnet vill ha/tycker är fint? Jag har inga problem med det , barnet har uppenbarligen inga problem eftersom det är självvalt.
    Vari ligger provokationen?
  • PennyD

Först var det det här med färger, som vi insåg att faktiskt alla kunde bära, och som egentligen alltid har burits i alla kulturer och av samtliga kön.

Nu står vi och funderar över mönster och sedan, desto känsligare, modeller. Klänningar och kjolar är ju också könlöst, men så finns det modeller som faktiskt gjorts just för ett specifikt kön. (Färger däremot är natur och inte kultur, även om den tar anspråk på dem).

Då tänker jag att dessa plagg skurna för att bäras av en kvinno- eller manskropp, inte alls är designat för ett barn. För barn är varken män eller kvinnor. En vuxen päronformad kvinna kan smickras av en särskild modell, men ett barn kvittar det, oavsett kön.

Alltså kan man se det som att barn som bär klänningar (modell kvinna), klär ut sig till kvinnor. Precis som att barn ofta(st) leker vuxna.

Och alla, oavsett kön, har ju rätt till, och gynnas sannolikt av, att få klä ut sig till vad de vill.

• ängelenfrånovan
    millipore skrev 2011-02-24 21:56:02 följande:
    Men...är det verkligen att "provosera med sitt barn" om jag låter mitt barn klä sig i de kläder barnet vill ha/tycker är fint? Jag har inga problem med det , barnet har uppenbarligen inga problem eftersom det är självvalt.
    Vari ligger provokationen?
    Jag ser ingenstans där det står att barnet valde klänningen själv?
    Men om det nu är så att pojken ville ha klänning så är det en annan sak för mig ,jag personligen skulle inte låta min son ha klänning.
    Det är såklart provoserande av mamman om hon nu valde det själv med tanke på att pojkar inte har klänning normalt.
    Bara för att det är en pojke eller flicka så tycker jag inte heller att flickan måste kläs i rosa och söta toppar utan kan ha svart och blått tex men just klänning och strumpbyxor på en pojke..kom igen det är provoserande :) 
    Jag tycker man ska låta barnen själva få välja om man vill vara annorlunda eller inte och inte för att föräldrarna vågar sticka ut och göra annorlunda.

• Nynne

Kors i taket! Vi har börjat på familjegympa och varje gång är det minst ett gossebarn som har en hel mundering med tights, ballerinakjol och rosa tossor. Många av flickorna har det dessutom också. Pojken Linus kommer troligtvis också hitta sin stil, kanske fortsätter det att vara klänningar, kjolar eller så byter han till jeans. När det handlar om förskolemiljö så är pedagogerna troligtvis vana.

Min fyraåring hade fyra stycken t-shirtar samtidigt på sig i går. Hade TS kommenterat det också? Själv viskade jag det bara till pedagogerna, för att de kunde fråga vid ett senare tillfälle ifall hon blir varm av inomhuslek.

• lunkentuss
    lagamba skrev 2011-02-24 21:20:45 följande:

Ja listan blir lång om jag ska ta upp alla olikheter...frågan är hur många likheter det finns och inte hur många olikheter!

Hade jag haft orken hade jag hållt en kvällskurs men efter kvällens simtur finns varken lusten eller orken så jag hänvisar dig till www.justfuckinggoogleit.com/ :)

Ja så kan man ju också avsluta sin argument
Svar på tråden Pojke i klänning?!