• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Yildirim
    trollbottom skrev 2011-03-05 23:09:49 följande:
    Det enda som hade med tomte där att göra var hans tomteluva. Klänningen är orange (skar sig rätt bra) lite 60-tals stuk på. Under hade han en byx och tröjdress med massa färger. Lila, rosa, vitt, brunt etc. Inga strumpbyxor, sådant vill han inte ha på sig
    Som sagt, som utklädningkläder OK :) men skulle inte låta mitt barn gå ut så....
  • trollbottom
    Yildirim skrev 2011-03-05 23:24:04 följande:
    Som sagt, som utklädningkläder OK :) men skulle inte låta mitt barn gå ut så....
    Varför skulle det vara okej som utklädningskläder men inte annars? Varför skulle han inte få klä upp sig och vara fin som han tycker är fint när han verkligen själv vill?

Menar du att det är okej att tabulägga användandet av klänning eftersom det är okej om man klär ut sig men inte när man klär upp sig?

I det här hemmet finns inga tabuämnen
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • TheCoopers
    Dorian Ertymexx skrev 2011-03-05 00:54:32 följande:
    Dios mio, om man ska vara korrekt. ;)
    hahha jag körde en direkt översättning från Mon Dieu !
    I'm the me I choose to be ...
  • TheCoopers
    trollbottom skrev 2011-03-05 22:19:29 följande:

Såhär fin var min son (ni får gissa vem det är) på julafton när jultomten kom. Klänningen hade han inte på sig innan men precis innan tomten kom skulle han ha den på sig för att han ville vara fin när tomten kom
    Jättesöt !
    I'm the me I choose to be ...
  • Lingonflickan
    Dorian Ertymexx skrev 2011-03-05 13:54:50 följande:
    Är de traditionella romer, menar du???
    Och exakt vad vill du säga med det? För jag tolkar det som ett påhopp.
    Bara döda fiskar flyter medströms
  • Dorian Ertymexx
    TheCoopers skrev 2011-03-06 09:31:50 följande:
    hahha jag körde en direkt översättning från Mon Dieu !
    Ah! ;)
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Lingonflickan skrev 2011-03-06 10:08:50 följande:
    Och exakt vad vill du säga med det? För jag tolkar det som ett påhopp.
    Romer som är heta på traditioner får inte röra kvinnokläder. Manliga romer, alltså. Jag har aldrig hört att andra svenska folkgrupper har den sortens tabun.
  • Lingonflickan

Då förstod du inte vad jag menade. De skulle alltså bara röra plaggen på en kvinna men aldrig aldrig ta på sig det själva.
    Inget ålagt tabu utan att de bara inte skulle göra det.

Bara döda fiskar flyter medströms
  • Dorian Ertymexx
    Lingonflickan skrev 2011-03-06 13:58:15 följande:
    Då förstod du inte vad jag menade. De skulle alltså bara röra plaggen på en kvinna men aldrig aldrig ta på sig det själva.
    Inget ålagt tabu utan att de bara inte skulle göra det.
    Du skrev att de inte skulle röra ett kvinnoplagg, annat än för att ta av det. Litet mer extremt än vad du uttrycker nu, tycks det mig.
  • MammaG
    trollbottom skrev 2011-03-05 22:19:29 följande:

Såhär fin var min son (ni får gissa vem det är) på julafton när jultomten kom. Klänningen hade han inte på sig innan men precis innan tomten kom skulle han ha den på sig för att han ville vara fin när tomten kom
    Barnet i blå klänning är otroligt lik min son. Inklusive frisyr (han har dock aldrig efterfrågat klänning. Förmodligen för påverkad av ett väldigt stereotypt dagis)
Svar på tråden Pojke i klänning?!