Lilith Dark skrev 2011-02-24 21:46:53 följande:
Här har det ju dock aldrig varit tal om att att alla ska vara lika, utan att alla ska ha samma möjligheter och inte begränsas av kön, lika lite som man begränsas av sin hårfärg. De skillnader som finns från början hos barn är fysiska. Allt det andra är sånt som vi lär barnen. Tjejer ska vara ompysslande, killar ska vara högljudda, tjejer ska tycka om att städa och laga mat och killar ska mecka med bilar.
Hemma hos mig så har vi leksakskök, dockor, bilar, spiderman i olika format. Båda mina barn, en av varje sort, leker med både det som är "tjejigt" och det som är "killigt". De får de saker de vill ha, och inte utifrån vilket kön de är. Och senast idag konstaterade min fyraåring att de på tv var "fjantiga som sa att rosa är för tjejer för rosa är för alla". Skrämmande att en fyraåring har en mer vettig syn på världen än många här som håller fast vid att killar ska vara riktiga män och tjejer riktiga kvinnor.
Nå, jag svarade nu mest på TS. Visst, i denhär tråden har det ju inte varit tal om att alla ska vara precis likadana. Men vad jag förstod på TS så skrev hon liksom om hur folk diskuterar överlag ang, könsneutralitet här på FL. Så mitt inlägg var mer en respons på dessa diskussioner, än just specifkt det som diskuterats i denna tråd.
Och visst är det så att det är vuxna som lär barnen de mesta av olikheterna som förekommer. Men ändå tror jag att det finns flickor som är mer "flickiga" och pojkar som är mer "pojkiga" och ibland får jag en känsla av att man inte skulle vilja tillåta dom att vara det. För vi
ska vara likadana.
Och det tycker jag inte om.
Hur tar då såna barn emot individer som är väldigt extrema åt ett eller annat håll, de som inte passar in i mallen på könsneutralitet, utan som är väldigt mycket åt ena eller andra hållet?
Därför tycker jag, som sagt var, att man ska låta olikheterna synas och ta plats (dock ej vara påtvingade, förstås! Det är väl det som är det största problemet...) och acceptera alla. Oberoende om det är en prinsessflicka, rallypojke, kille som gillar killar eller en tant som kör motorcross.
Så könsneutralitet där man strävar efter att kalla barnen för "hen", inte säga vilket kön barnet har och ge det könsneutrala namn, det tror jag inte på. Men könsneutralitet där man låter alla barn leka med alla leksaker, ha alla färger på kläderna etc. är nog bara bra. Men å andra sidan så är det väl inte neutralt då heller?
Neutral enligt SAOB (utdrag):
-
som icke representerar ngn (ngt) av de olika (motstridande) meningar
- som intar en mellanställning mellan två motsatser
Neutralt för mig är att allt är beige. Det vill jag inte ha. Jag vill ha regnbågens alla färger, åt alla!