• Limani

Varför ska allt vara könsneutralt för?

Varför ska allt vara så himla könsneutralt som möjligt för? 
    Varför får pojkar inte vara pojkar och flickor inte vara flickor..längre..?
    Varför i h*lvete skulle min pojke gå omkring i t.e.x klänning och rosa nagellack för? 
    Jag har inte förstått mig på det..och kommer inte att göra heller?  
    Tror ni att han kommer växa upp till en "oansvarig mansgris" om han inte får växa upp med rosa kläder..lr vad är det frågan om? 
    Jag är en av dom mammorna som kan säga till min son att "ähh, det är ju en tjejgrej".. Vill han ändå väldigt gärna ha den grejjen,så visst fine.. 
    Min son leker gärna med dockor tillsammans med sina tjejkompisar, lika väl som dom leker andra "vildare" lekar tillsammans.. Han växer inte upp med synen av att "kvinnor ska vara underkastade och ta hand om hemmet och män ska dominera och försörja familjen"..
    Tycker folk nästan blivit hysteriska vad det gäller den här biten och jag förstår inte varför? 

• Svar på tråden Varför ska allt vara könsneutralt för?
  • Limani

Ni kan alltså inte få era barn att växa upp till personer med lika värde utan att göra dom könsneutrala? 

Blev lite full i skratt där Bonanza.. Men jag tycker absolut inte det är samma sak,nej..

Det är mer folks trådar här på familjeliv som får mig att reagera.. Jag ser inte heller klädaffärer där det är könsneutrala avdelningar med kläder till barn,mer än få plagg till nyfödda små liv. Men det berör mig inte,för jag tänker och tycker tydligen inte likadant som många andra gör nu för tiden..

• Lilith Dark
    Limani skrev 2011-02-24 15:37:09 följande:
    Ni kan alltså inte få era barn att växa upp till personer med lika värde utan att göra dom könsneutrala? 

Blev lite full i skratt där Bonanza.. Men jag tycker absolut inte det är samma sak,nej..

Det är mer folks trådar här på familjeliv som får mig att reagera.. Jag ser inte heller klädaffärer där det är könsneutrala avdelningar med kläder till barn,mer än få plagg till nyfödda små liv. Men det berör mig inte,för jag tänker och tycker tydligen inte likadant som många andra gör nu för tiden..
    Det är väl ändå precis samma sak. Det är ju bara att byta ut orden "pojke" och "flicka" till "svarta" och "vita". Men eftersom du inte förstår poängen med att man ska uppfostra barn som personer och inte utifrån kön, ja då är jag rädd att ingen förklaring kommer att få dig att förstå.
  • AnkiC
    Limani skrev 2011-02-24 14:51:37 följande:
    Varför ska allt vara så himla könsneutralt som möjligt för? 
    Varför får pojkar inte vara pojkar och flickor inte vara flickor..längre..?
    Varför i h*lvete skulle min pojke gå omkring i t.e.x klänning och rosa nagellack för? 
    Jag har inte förstått mig på det..och kommer inte att göra heller?  
    Tror ni att han kommer växa upp till en "oansvarig mansgris" om han inte får växa upp med rosa kläder..lr vad är det frågan om? 
    Jag är en av dom mammorna som kan säga till min son att "ähh, det är ju en tjejgrej".. Vill han ändå väldigt gärna ha den grejjen,så visst fine.. 
    Min son leker gärna med dockor tillsammans med sina tjejkompisar, lika väl som dom leker andra "vildare" lekar tillsammans.. Han växer inte upp med synen av att "kvinnor ska vara underkastade och ta hand om hemmet och män ska dominera och försörja familjen"..
    Tycker folk nästan blivit hysteriska vad det gäller den här biten och jag förstår inte varför? 

Blir så trött på dessa inlägg av folk som inte fattat nåt! Det handlar om att flickor och pojkar ska få vara de de vill vara utan vår påverkan. Vad menar du med att "pojkar ska vara pojkar och flickor ska vara flickor"?? Vem bestämmer hur de ska vara?? Du? De föds inte med ett sätt att vara bara för att de har ett visst kön. De måste få bestämma själva.

Hur i hela friden tror du att din son kommer att vara bekväm med att leka med sånna saker han gillar om du går och kallar det för tjejgrejer??!! Han komer att rätta sig efter dina kommentarer och kommer inte att bli den han vill vara.

Det handlar inte om att beröva barnen något utan att berika dem. Att bredda deras vyer och tillåta dem upptäcka vad de gillar i livet på alla plan utan påverkan från oss. De behöver inte urfåninga kommentarer som att det är tjejgrejer. Då blir de ju hämmade! Kanske de tror att de är nåt fel på dem om de gillar tjejgrejer fast de är killar. Är det bra?

Att säga att pojkar är pojkar och flickor är flickor är extremt trångsynt och leder barnen in på en väldigt smal och olycklig väg.
  • MalinEddie
    Limani skrev 2011-02-24 14:51:37 följande:

Pratar du om leksaker? Vilka leksaker i så fall? I min värld finns bara leksaker och inte tjej och kill-leksaker. 
  • MalinEddie
    Bonanza skrev 2011-02-24 15:10:11 följande:
    Jag fattar inte heller varför allt ska vara så jävla politiskt korrekt.

Det här är ju samma sak: Om mina blonda, blåögda barn vill leka med något som är till för svarta barn så säger jag ju till dem att det är en blattegrej. Om de ändå envisas så får de väl leka med den. Men jag menar, det ÄR ju skillnad. Det är ju bara att kolla på ungarna! Syns det skillnad så måste det ju betyda att det finns en väsentlig skillnad i hur barnen är, och varför skulle jag uppfostra mina barn till något som de inte ÄR?

Nej, låt svarta vara svarta och vita vara vita. Det är ju faktiskt skillnad och varför ska man inte låtsas om det? Mina barn behöver ju inte växa upp och bli slavhandlare för det!
  • AnkiC

Det här är ju samma sak: Om mina blonda, blåögda barn vill leka med något som är till för svarta barn så säger jag ju till dem att det är en blattegrej. Om de ändå envisas så får de väl leka med den. Men jag menar, det ÄR ju skillnad. Det är ju bara att kolla på ungarna! Syns det skillnad så måste det ju betyda att det finns en väsentlig skillnad i hur barnen är, och varför skulle jag uppfostra mina barn till något som de inte ÄR?

Nej, låt svarta vara svarta och vita vara vita. Det är ju faktiskt skillnad och varför ska man inte låtsas om det? Mina barn behöver ju inte växa upp och bli slavhandlare för det!
    Ha, ha, ha!
  • eeeee

Det handlar ju inte om att killar måste ha prinsessklänningar och tjejer måste ha Star Wars. Här har du fått allt om bakfoten. Meningen är att barnen ska få tillgång till ALLT och inte bara ena sidan för att dom har snopp eller snippa. Kläderna kan vara en bra början till att uppnå det. Människor behandlar oftast barn utifrån vad dom har för kläder. Kommer en tjej i en tyllklänning så är det mycket puttinutt och dom behandlas lite som glas och "som den prinsessa dom är", medans lite !tuffare" kläder inbjuder till mer lek, liter "hårdare" tag.

Huvudet på spiken har du här:
    ">

• AnkiC
    Limani skrev 2011-02-24 15:37:09 följande:

Jag tror att mina pojkar kommer att växa upp i vetskapen om att de är värdefulla då de har fått bli dem de vill bli och att det inte ses ned på på något sätt. Att förkasta deras sätt att vara, som jag tycker du gör när du säger till din som att det han leker med är fel (för det säger du när du kallar vissa saker för tjejgrejer), gör att de känner sig mindre värda för de dem är.

VARFÖR inrikta sig på könet när man istället kan inrikta sig på människan, personen istället?? Varför begränsa barnen så?
  • AnkiC
    Pickeli skrev 2011-02-24 15:06:44 följande:
    Men jag kan hålla med dig om att man inte behöver bli då hysterisk. Vill man inte ha klänning på sin pojke så fårdfolk acceptera det, men man strävar ju efter att det ska vara lika accepterat att vilja det också.
    Fast det handlar ju inte om vad föräldrarna vill utan på vad barnet vill. Ska man inte lyssna på barnets önskan?? Barnen provar ju sig fram för att utveckla sin JAG-identitet. Om inte gossen som vill prova klänning får det så kommer han ju alltid gå och undra hur det skulle kännas, han blir hämmad i sin utveckling. Man måsta låta alla barn få prova sig fram för att reda ut vilka de är och bli harmoniska individer. Nu är det ju kanske inte alla barn som behöver prova klänning för att bli harmoniska individer men kanske en del. Alla är olika och utvecklas på olika sätt.

De som är hysteriska i mina ögon är de som med alla medel, desperat vill hålla sig kvar vid gamla könsmönster som hör till 1800-talet!
  • Kazeer

Suveränt!
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Varför ska allt vara könsneutralt för?