• Limani

Varför ska allt vara könsneutralt för?

Varför ska allt vara så himla könsneutralt som möjligt för? 
    Varför får pojkar inte vara pojkar och flickor inte vara flickor..längre..?
    Varför i h*lvete skulle min pojke gå omkring i t.e.x klänning och rosa nagellack för? 
    Jag har inte förstått mig på det..och kommer inte att göra heller?  
    Tror ni att han kommer växa upp till en "oansvarig mansgris" om han inte får växa upp med rosa kläder..lr vad är det frågan om? 
    Jag är en av dom mammorna som kan säga till min son att "ähh, det är ju en tjejgrej".. Vill han ändå väldigt gärna ha den grejjen,så visst fine.. 
    Min son leker gärna med dockor tillsammans med sina tjejkompisar, lika väl som dom leker andra "vildare" lekar tillsammans.. Han växer inte upp med synen av att "kvinnor ska vara underkastade och ta hand om hemmet och män ska dominera och försörja familjen"..
    Tycker folk nästan blivit hysteriska vad det gäller den här biten och jag förstår inte varför? 

• Svar på tråden Varför ska allt vara könsneutralt för?
  • AnkiC
    eeeee skrev 2011-02-24 16:00:25 följande:

Det handlar ju inte om att killar måste ha prinsessklänningar och tjejer måste ha Star Wars. Här har du fått allt om bakfoten. Meningen är att barnen ska få tillgång till ALLT och inte bara ena sidan för att dom har snopp eller snippa. Kläderna kan vara en bra början till att uppnå det. Människor behandlar oftast barn utifrån vad dom har för kläder. Kommer en tjej i en tyllklänning så är det mycket puttinutt och dom behandlas lite som glas och "som den prinsessa dom är", medans lite !tuffare" kläder inbjuder till mer lek, liter "hårdare" tag.

Huvudet på spiken har du här:
    ">

Ha, ha, ha, ha!!! Tack. Underbart.
  • Kazeer

Läs "Ge ditt barn 100 möjligheter i stället för 2"!

(Tackar Lady Dahmer för boktipset.)

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Limani
    AnkiC skrev 2011-02-24 15:50:11 följande:
    Blir så trött på dessa inlägg av folk som inte fattat nåt! Det handlar om att flickor och pojkar ska få vara de de vill vara utan vår påverkan. Vad menar du med att "pojkar ska vara pojkar och flickor ska vara flickor"?? Vem bestämmer hur de ska vara?? Du? De föds inte med ett sätt att vara bara för att de har ett visst kön. De måste få bestämma själva.

Hur i hela friden tror du att din son kommer att vara bekväm med att leka med sånna saker han gillar om du går och kallar det för tjejgrejer??!! Han komer att rätta sig efter dina kommentarer och kommer inte att bli den han vill vara.

Det handlar inte om att beröva barnen något utan att berika dem. Att bredda deras vyer och tillåta dem upptäcka vad de gillar i livet på alla plan utan påverkan från oss. De behöver inte urfåninga kommentarer som att det är tjejgrejer. Då blir de ju hämmade! Kanske de tror att de är nåt fel på dem om de gillar tjejgrejer fast de är killar. Är det bra?

Att säga att pojkar är pojkar och flickor är flickor är extremt trångsynt och leder barnen in på en väldigt smal och olycklig väg.
    Om min son vill ha t.e.x ett diadem,så skulle jag säga att det är en tjejgrej ja. Jag skulle dessutom fråga honom varför han vill ha ett diadem när han har kortklippt hår..och förklara för honom varför man har ett diadem i håret..

Nä precis,de föds inte med ett sätt att vara bara för att de har varsitt kön.. Så varför denna hysteri om att allt då ska vara könsneutralt!?
    Min son får leka med precis vad han vill. Jag berövar inte honom ett skit. 
    Varför skulle jag inte låta min son hitta sin egna väg här i livet? För att jag antagligen skulle säga nej om han skulle vilja ha klänning på sig när han ska till skolan? Bullshit! Vill han så gärna ha t.e.x klänning på sig så fixar han det själv ändå tillslut och bär den med stolthet utan att bry sig om att jag sa nej till honom när han var 7 år gammal.. Oavsett VÅRAT tyck och tänk,åt vilket håll det ändå skulle vara..så uppfostrar vi alla våra barn till att bli sina egna individer och att dom ska stå för vad dom tycker. Vare sig han får ha klänning på sig til skolan lr inte...

• eeeee

Spinner vidare lite på AnkiC och undrar också vad du egentligen menar med att tjejer ska få vara tjejer och killar ska få vara killar? Vad exakt är det som är tjejigt och vad egentligen är det som är grabbigt? Förklara det för mig, för där är jag inte med.

Menar du att det är tjejigt med tajta kläder som är figursydda, på treåriga små tjejer som inte ens har en figur.. Eller är det kanske dom stillsamma lekarna du menar? Med barbiedockor som borstar håret på varandra? Eller är det pärlplattebyggandet?

Och vad är det som är grabbigt? Är det krigslekarna? Är det brottningsmatcherna?

Vad exakt är det du tycker är tjejigt och killigt och som vore så extremt fruktansvärt om gränsen där emellan suddades ut lite? Vore det inte bara mycket roligare och trevligare för alla om barnen fick vara den dom vill vara istället för att vara som "alla andra pojkar" eller "alla andra tjejer"? Dom är individer barn också, vettu.

• eeeee
    Limani skrev 2011-02-24 16:27:34 följande:
    Om min son vill ha t.e.x ett diadem,så skulle jag säga att det är en tjejgrej ja. Jag skulle dessutom fråga honom varför han vill ha ett diadem när han har kortklippt hår..och förklara för honom varför man har ett diadem i håret..

Nä precis,de föds inte med ett sätt att vara bara för att de har varsitt kön.. Så varför denna hysteri om att allt då ska vara könsneutralt!?
    Varför skulle jag inte låta min son hitta sin egna väg här i livet? För att jag antagligen skulle säga nej om han skulle vilja ha klänning på sig när han ska till skolan? Bullshit! Vill han så gärna ha t.e.x klänning på sig så fixar han det själv ändå tillslut och bär den med stolthet utan att bry sig om att jag sa nej till honom när han var 7 år gammal.. Oavsett VÅRAT tyck och tänk,åt vilket håll det ändå skulle vara..så uppfostrar vi alla våra barn till att bli sina egna individer och att dom ska stå för vad dom tycker. Vare sig han får ha klänning på sig til skolan lr inte...

fast där tror jag faktiskt att du har lite fel. föräldar lär barn vad som är "rätt" och vad som är "fel" och det kommer att sitta i barnet helt omedvetet. det kanske inte handlar om att han mår extremt psykiskt dåligt för att han inte får ha klänning i skolan. det handlar nog lite mer om att bli accepterad för den man är och även att lära sig att acceptera andra folk för vilka dom är.

jag tror heller inte att du inte medvetet skulle hindra honom från att hitta sin egen väg här i livet, men faktiskt - så är det det du gör - helt omedvetet. och som jag sa tidigare, det handlar inte bara om kläder i genusdebatten. det är så mycket mer än så.
  • mallu82

Tycker också att det har blivit så överdrivet och förstorat...Bara föratt vi sjöng han om sockerbagaren och inte hen så har jag inte tagit nån skada av det och vet likväl att både kvinnor och män kan bli sockerbagare....suck.

• Pickeli

AnkiC: nu pratar jag om barn som ännu skiter i vilket. Typ nyfödda och uppåt 1-2 år som man väljer kläderna åt på ett helt annat sätt än större barn..

• AnkiC
    eeeee skrev 2011-02-24 16:33:49 följande:
    fast där tror jag faktiskt att du har lite fel. föräldar lär barn vad som är "rätt" och vad som är "fel" och det kommer att sitta i barnet helt omedvetet. det kanske inte handlar om att han mår extremt psykiskt dåligt för att han inte får ha klänning i skolan. det handlar nog lite mer om att bli accepterad för den man är och även att lära sig att acceptera andra folk för vilka dom är.

jag tror heller inte att du inte medvetet skulle hindra honom från att hitta sin egen väg här i livet, men faktiskt - så är det det du gör - helt omedvetet. och som jag sa tidigare, det handlar inte bara om kläder i genusdebatten. det är så mycket mer än så.
  • AnkiC
    Limani skrev 2011-02-24 16:27:34 följande:

Jag tycker det är du som är hysterisk som vill hindra din son till att prova på saker. Han vill prova diademet för att lära sig vad det är och hur det känns. Tror knappast att han vill ha det för att hålla uppe håret. Du berövar honom visst när du säger till honom att han leker med fel saker. Han lyssnar på dig och lär sig av dig vad som är acceptabelt och inte. Om du visar att du accepterar honom som han är så hittar han sin väg. Barn påverkas som mest under de första uppväxtåren och som mest av sina föräldrar så det du lär honom nu kommer att sitta i när han är vuxen. Genus= socialt konstruerat kön.
  • AnkiC
    Pickeli skrev 2011-02-24 16:39:45 följande:
    AnkiC: nu pratar jag om barn som ännu skiter i vilket. Typ nyfödda och uppåt 1-2 år som man väljer kläderna åt på ett helt annat sätt än större barn..
    Jaha...ja på sånna små är det ju onödigt med klänning vilket kön de än har. Ett otroligt opraktiskt plagg.
Svar på tråden Varför ska allt vara könsneutralt för?