• Sassa A

Fun light till 9 månaders??

Kan man ge det till en niomånaders? Men kanske lite mer utblandad?? Min son vägrar vatten.. det går inte ner alls.. har testat med både pipmugg o flaska.. men inget.. han bara gallskriker så fort vi försöker..
    Men det går med sådan fruktdryck till barn som finns.. sempers eller va det är... men det bli ju dyrt i längden..

Kan man ge vanligt sockerfri saft istället ??

• Svar på tråden Fun light till 9 månaders??
  • sara1981

Jag skulle inte ge sötningsmedel till mina barn. Du kanske kan blanda ut fruktdrycken med vatten istället så att den räcker längre?

Amilia 2006 Max 2008
  • Pickeli

Läs boken den hemlig kocken och en flaska fun light kommer aldrig er besvära dig i ditt hem. Det är en kemisk coktail där den enda naturliga ingridiensen är vatten.

Om du ska ge söta drycker så ge för Guds skull drycker anpassade för små barn, fruktsaft och juicer av naturliga råvaror.

• Sassa A
    La Lola skrev 2011-03-02 12:16:48 följande:
    Ja klart att du kan.

Men får han inte i sig nån vätska alls i övrigt?
    Han äter inte gröt, välling ell ersättning som är gjort på vatten alltså? Ammas inte heller?
    Han äter både gröt o välling.. morgon o kväll.. men under dagen är det svårt att få i honom vätska..
  • lillapuss

Har du provat att ge citronvatten eller gurkvatten? Kanske räker med bara lite smak.

• pluvdo

Fun light är väl inte "sockerfri" på samma sätt som barndrycker är utan innehåller snarare sötningsmedel istället?

Det finns väl sånadär juicepaket i småförpackningar som man blandar ut med vatten som är sockerfria eller har lägre halt socker än vanligt? Se om du hittar sådana. Men var då noggrann med att kolla så det är dryck med lägre sockerhalt och inte "lättdryck" som i sötningsmedlad dryck.

Om du inte hittar något sådant kan du kanske ta vanlig juice och spä ut med vatten så det inte blir så fruktansvärt mycket socker han får i sig.

En bebis i den åldern dricker väl inte så mycket ändå? Det gör i alla fall inte min son som är elva månader. Han leker mest med muggen. Du behöver nog inte vara orolig för att han inte får i sig nog med vätska heller, för det är så mycket vätska i maten plus att jag gissar att han får ersättning, bröstmjölk, välling eller gröt ibland också? Det innehåller ju också vatten.

På en dag dricker min son kanske 20 ml rent vatten som det är nu. Så om det hade varit lite utspädd, sockrad juice i det så hade väl inte det varit någon katastrof, tänker jag?

• La Lola
    Sassa A skrev 2011-03-02 12:20:29 följande:
    Han äter både gröt o välling.. morgon o kväll.. men under dagen är det svårt att få i honom vätska..
    Jamen då så....då måste han väl inte dricka mera helt enkelt?

Hedda började inte dricka vatten till måltider förrän hon var 1 år.
    O hon drack ur vanligt glas då för pipmuggar förstod hon sig inte på.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Pickeli

Kande kolsyrat attentat kan få honom mer intresserad. Nu är ju inte det ett alternativ som håller inlängden men intresset för vatten kanske ökar?

• Mary Jo

Sätt vanliga bär,apelsiner eller liknande i vattnet så får det lite smak. Mycket bättre än Fun light (här hemma dricker bara jag det men jag kan inte dricka vanlig saft och ett glas fun light kan vara bra om jag får sötsug. ;)..)

Svar på tråden Fun light till 9 månaders??