ThildasMamma skrev 2011-03-03 10:43:54 följande:
Emelillen, ja alltså hon får ju ett glas läsk någon gång ibland.. Men det är sällan.. Tyvärr tycker hon om det väldigt mycket

men då föredrar jag att ha festis hemma om det ska drickas, men då är det på helgen typ när vi åker till stallet. Jag är inte emot söta drycker, bara man själv vet var gränsen går liksom. Laktosfri mjölk är ju bra, så det är väl bara att ge barnet det, mjölk behöver de ju så småningom, du får köpa såna där miniförpackningar när hon börjar med den så slipper du slänga gammal mjölk, tvivlar på att barnet dricker en hel liter

Festis är långt ifrån harmlöst ur sockersynpunkt. En festis på 2 dl innehåller ungefär 14-15 sockerbitar. 5 dl cocacola innehåller 18 bitar. Jag utbildar mig till tandhygienist och vi gjorde en sockerutställning i höstas. Ni skulle bara veta hur mycket onyttigt det finns som folk tror är rätt harmlöst, tex en risifrutti (10-12 sockerbitar), jordgubbskräm (77 sockerbitar/paket) eller rysaren russin (118 sockerbitar i ett stort paket).
Ska man ge barn under ett år mjölk är det viktigt att veta om att mjölk hämmar järnupptaget och inte bör intas i samband med måltider.