• Sassa A

Fun light till 9 månaders??

Kan man ge det till en niomånaders? Men kanske lite mer utblandad?? Min son vägrar vatten.. det går inte ner alls.. har testat med både pipmugg o flaska.. men inget.. han bara gallskriker så fort vi försöker..
    Men det går med sådan fruktdryck till barn som finns.. sempers eller va det är... men det bli ju dyrt i längden..

Kan man ge vanligt sockerfri saft istället ??

• Svar på tråden Fun light till 9 månaders??
  • Tjohalia
    ThildasMamma skrev 2011-03-03 10:43:54 följande:
    Emelillen, ja alltså hon får ju ett glas läsk någon gång ibland.. Men det är sällan.. Tyvärr tycker hon om det väldigt mycket men då föredrar jag att ha festis hemma om det ska drickas, men då är det på helgen typ när vi åker till stallet. Jag är inte emot söta drycker, bara man själv vet var gränsen går liksom. Laktosfri mjölk är ju bra, så det är väl bara att ge barnet det, mjölk behöver de ju så småningom, du får köpa såna där miniförpackningar när hon börjar med den så slipper du slänga gammal mjölk, tvivlar på att barnet dricker en hel liter
    Festis är långt ifrån harmlöst ur sockersynpunkt. En festis på 2 dl innehåller ungefär 14-15 sockerbitar. 5 dl cocacola innehåller 18 bitar. Jag utbildar mig till tandhygienist och vi gjorde en sockerutställning i höstas. Ni skulle bara veta hur mycket onyttigt det finns som folk tror är rätt harmlöst, tex en risifrutti (10-12 sockerbitar), jordgubbskräm (77 sockerbitar/paket) eller rysaren russin (118 sockerbitar i ett stort paket).

Ska man ge barn under ett år mjölk är det viktigt att veta om att mjölk hämmar järnupptaget och inte bör intas i samband med måltider.
    Flicka 050414 * Pojke 070309
  • ThildasMamma

Det mesta är harmlöst. Jag vet. Men som sagt så handlar det ju om gränser och livsstil. Sött och socker kommer man inte ifrån, så enkelt är det. Men det handlar ju om intag och hur ofta, enligt mig iaf. Jag kan inte neka mitt barn drycker och sött, jag själv äter och dricker.. Så länge barnen mår bra fysiskt och tänderna inte ramlar ihop

• Ekorrfamiljen
    Zygo skrev 2011-03-03 00:21:31 följande:
    Men gud, Fun Light är INTE cancerframkallande, sluta sprida sådana rykten! Är det aspartam ni tänker på så bryts det dessutom ned i magsäcken.
    Källa på det?
    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Tjohalia
    ThildasMamma skrev 2011-03-03 11:01:03 följande:
    Det mesta är harmlöst. Jag vet. Men som sagt så handlar det ju om gränser och livsstil. Sött och socker kommer man inte ifrån, så enkelt är det. Men det handlar ju om intag och hur ofta, enligt mig iaf. Jag kan inte neka mitt barn drycker och sött, jag själv äter och dricker.. Så länge barnen mår bra fysiskt och tänderna inte ramlar ihop
    Nej självklart! Jag tycker absolut att man kan ge ibland, men ibland och för ofta innebär ofta en tunn tunn linje, särskilt eftersom väldigt många inte är medveten om sockerfällorna.
    Flicka 050414 * Pojke 070309
  • ThildasMamma

Haha på tal om kräm, när jag träffade min sambo åt han o hans dotter ofta det. Och sa att hon inte ville ha nåt annat till frukost. Jag sa att jag skulle inte ens ge det som efterrätt. Och visade diverse sidor om just kräm. Han blev chockad, han gick ju på det här med extra c-vitamin o bla bla... Idag äts det mannagrynsgröt eller mackor till frukost, funkar utmärkt

• FrökenKanSjälv
    ThildasMamma skrev 2011-03-03 08:12:17 följande:
    Triss i tjejer : det kan du ta vilken saft som hellst för.
    Nej, det är aspartamet som dödar myrorna. En vuxen människa behöver dricka 40 liter fun light om dagen för att det ska vara skadligt, men för några myror behövs det inte många droppar outspädd fun light.

Om man inte vill ha skålar med lightdryck framme så kan man strö ut sötningspulver med aspartam (sånt som man har i kaffet eller när man bakar). Myrorna dör så bra så.
  • LillaFlingan

men fun light är såååå äckligt! har ni inte kännt hur äcklig eftersmaken är?!
    och hur sliskig saften är!

då dricker jag hellre vanlig saft sötad med socker!
    helst hemmagjord! när vi ens har saft hemma dvs... är inget vi har vanligtvis.. köper inte ens hem juice.

nyponsoppa och blåbärssoppa har vi däremot..
    men vår äldsta son föredrar dock vatten, o han fick vatten från 2mån ålder..
    vår yngsta son har inte riktigt förstått det där med att vatten är till för att drickas, han är 10mån..
    men det kommer nog :)

• Ekorrfamiljen
    Zygo skrev 2011-03-03 21:17:32 följande:
    Nu är det inte upp till mig att motbevisa något när bevis inte lagts upp, men visst, det här är ju Familjeliv:

www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Tillsats.../

www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Ma.../
    Tack! Jag litar väl inte till fullo på SLV och deras rekommendationer (de går lätt vilse har jag en känsla av) men det var snällt att du letade upp länkarna åt mig iaf.
    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Sarilariz

köp frysta blåbär eller hallon, så lägger du dem i en tillbringare med vatten i kylen. Sedan häller du upp det på flaska till din lilla. vattnet blir sött, men inte onyttigt.

Svar på tråden Fun light till 9 månaders??