• Sassa A

Fun light till 9 månaders??

Kan man ge det till en niomånaders? Men kanske lite mer utblandad?? Min son vägrar vatten.. det går inte ner alls.. har testat med både pipmugg o flaska.. men inget.. han bara gallskriker så fort vi försöker..
    Men det går med sådan fruktdryck till barn som finns.. sempers eller va det är... men det bli ju dyrt i längden..

Kan man ge vanligt sockerfri saft istället ??

• Svar på tråden Fun light till 9 månaders??
  • totteemma

Barn under ett år ska inte äta el dricka light produkter. En kompis heller i lite "vanligt" saft i vattnet så man känner en annan smak.

• pigglet
    totteemma skrev 2011-03-02 21:47:58 följande:
    Barn under ett år ska inte äta el dricka light produkter. En kompis heller i lite "vanligt" saft i vattnet så man känner en annan smak.
    Visst är det barn under 3 år som är rekomendationen?

Sedan skulle jag inte ge sådana produkter till någon alls- själv skulle jag absolut inte dricka det.
  • Norrskenet

Jag ger inte lightprodukter till barnen överhuvudtaget... Du har redan fått mycket bra tips på vad du kan ge i stället! Det kommer sen säkert ta en viss tid innan han vänjer dig vid vatten. Jag är så glad att jag har en tvååring som vägrar dricka annat än vatten! Om man nu kan kalla det ett problem... Men mjölk tycker jag ju han kunde dricka, men han äter yoghurt iaf... Lycka till!

• HannaS83

Jag vet inte om någon har tipsat om det tidigare men Ramlösa! Min son har aldrig varit bra på vanligt vatten men han älskar bubbelvatten, annars dricker han mest äppeljuice 50/50 vatten eller nån annan fruktjuice, även vanlig saft då odå men inget light.

• PruttPottan

Inte läst tråden men har du testat Bambinos mellanmålsmugg? Den är med sugrör och toppenbra. Kanske går det att locka till att dricka på det viset?

• Mizzz

HannaS83: du har läst på baksidan av flaskan va? "Ska ej ges regelbundet till barn under 7 år" har jag för mig att det står.

• ThildasMamma

Varför är sött så farligt? Det handlar väl mer om livsstil? Jag har aldrig nekat min dotter saft, godis etc.. Och till skillnad från andra barn som inte fått äta godis, äter hon 5 godisbitar på lördagar och sen är det bra. Medans barn som inte fått äta godis nu kastar i sig... Vi äter nyttig och näringsrik mat varje dag och ibland lyxar jag till det med en godisbit. Och saft? Så farligt är det inte.....

• Candra

ThildasMamma:
    För mig handlar det inte om att neka min dotter sött, jag ser bara inte poängen i att vänja henne vid det tills hon själv efterfrågar det. Äter vi sött när hon är med så får hon också om hon på eget bevåg visar att hon vill, men jag skulle inte drömma om att köpa sockriga saker till just henne.

• ThildasMamma

Candra: självklart inte! Jag gick inte en lördag och köpte en godispåse till henne. Hon har en storasyster som är 5 år äldre... Så hon har ju fått pga visat intresse och ville ju också ha. Det jag reagerar på är att folk blir som en femåring som inte får som hon vill för att någon sa och tycker tvärtemot.

Jag förstår resonemanget om fetma mm, men d är lite upp till en själv... Är det ett friskt och aktivt barn är det ju ingen fara, lat morsa-lat unge sitter framför tvn och äter godis.. Där är det farligt. Som sagt livsstilen avgör! Inte sockerinnehållet.

• Zygo

Men gud, Fun Light är INTE cancerframkallande, sluta sprida sådana rykten! Är det aspartam ni tänker på så bryts det dessutom ned i magsäcken.

Svar på tråden Fun light till 9 månaders??