• Sassa A

Fun light till 9 månaders??

Kan man ge det till en niomånaders? Men kanske lite mer utblandad?? Min son vägrar vatten.. det går inte ner alls.. har testat med både pipmugg o flaska.. men inget.. han bara gallskriker så fort vi försöker..
    Men det går med sådan fruktdryck till barn som finns.. sempers eller va det är... men det bli ju dyrt i längden..

Kan man ge vanligt sockerfri saft istället ??

• Svar på tråden Fun light till 9 månaders??
  • Ellenö

det fins ju äpel/päron dryck från fyra månader på barnmatshyllorna:) jag brukar blanda den 50/50 med vatten men skulle inte ge min nio månaders bejbis saft.

• Stampan

köpte kiviks äppelmust till min dotter och blandade ut med vatten, det enda hon har druckit ett tag. Det är bara pressade ekologiska äpplen i den så det är väl en massa fruktsocker i den men ändå naturligt socker. Hon drack mjölk förut men (15-månader) drack så mycket på en gång så hon spydde och vill inte ha det nu så ta det lugnt med mjölken när du börjar med den om några månader.

• Alexi
    Pickeli skrev 2011-03-02 12:23:52 följande:
    Kande kolsyrat attentat kan få honom mer intresserad. Nu är ju inte det ett alternativ som håller inlängden men intresset för vatten kanske ökar?
    Tror inte kolsyrat heller ska ges till små barn, kommer inte ihåg varför men det är något med salter eller så?

För övrigt skulle jag aldrig ge någon sötad dryck till små barn, det gäller ju att lära dem från början att man behöver dricka vatten. Men, i lägen där man verkligen vill få i dem lite mer dryck är ju sånt i barnmatshyllan bättre än saft och liknande, det är ju i alla fall inget tillsatt socker. Vår tvååring får smoothies ibland när vi tycker hon dricker för lite.
  • Pickeli

Nej jag tror heller inte det är bra med kolsyrat men det är ju som sagt bara för att få upp intresset för vatten, det dricks ju inga mängder direkt. Men det kittlar mysigt på tungan och smakar inte SÖTT.

• Noiis

vår dietist säger jämt att det är bättre med riktig saft och spä den mycket istället. så om du vill testa just saft så köp riktiga grejer och inte sånt med sötningsmedel

• Mille87

Saft med vanligt socker är ingen fara, eftersom kroppen kan bryta ner sockret. Däremot kan kroppen inte bryta ner sötningsmedel. Det stannar kvar i kroppen för alltid. Spä ut saften mer istället. Den kan bli stark för små barn om man blandar den som vi är vana vid.

• Laguna

Det finns lättdryck som det är vanligt socker i, men bara lite. Spä ut sån kanske?

• yes79

Jag testade "Fun Light" för att utrota myror i somras, det fungerade, de försvann! Kanske flyttade de snarare än dog, men jag vet ju inte säkert. Jag tänker i alla fall inte ge sådan saft till min dotter.

• Suneboll

Absolut inte drycker emd sötningsmedel till barn.
    Späd ut vanlig juice istället så får du samma dryck som barndryckerna som tex Semper har....för det är utspädd juice.
    Dricker hon inte bröstmjölk/ersättning???? Det räcker ju som vätska

• Suneboll
    Alexi skrev 2011-03-02 12:32:45 följande:
    Tror inte kolsyrat heller ska ges till små barn, kommer inte ihåg varför men det är något med salter eller så?

För övrigt skulle jag aldrig ge någon sötad dryck till små barn, det gäller ju att lära dem från början att man behöver dricka vatten. Men, i lägen där man verkligen vill få i dem lite mer dryck är ju sånt i barnmatshyllan bättre än saft och liknande, det är ju i alla fall inget tillsatt socker. Vår tvååring får smoothies ibland när vi tycker hon dricker för lite.
    Vi har en soda stream så då slipper man salterna
Svar på tråden Fun light till 9 månaders??