• Sassa A

Fun light till 9 månaders??

Kan man ge det till en niomånaders? Men kanske lite mer utblandad?? Min son vägrar vatten.. det går inte ner alls.. har testat med både pipmugg o flaska.. men inget.. han bara gallskriker så fort vi försöker..
    Men det går med sådan fruktdryck till barn som finns.. sempers eller va det är... men det bli ju dyrt i längden..

Kan man ge vanligt sockerfri saft istället ??

• Svar på tråden Fun light till 9 månaders??
  • Ekorrfamiljen
    Pickeli skrev 2011-03-02 16:02:11 följande:
    Trodde alla visste att ingen människa oavsett ålder ska äta konstsötat/konstgjord mat. Och allra minst barn som du belyser här!
    *gillar*
    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Pickeli

Här är en innehållsförteckning från en fun saft.

Vatten, surhetsreglerande medel (E296 äppelsyra, E330 citronsyra), stabiliseringsmedel (E414 gummi arabicum, E415 xantangummi, E445 glycerolestrar av trähartser), sötningsmedel (E955 sukralos, E950 acesulfam-K), aromer, konserveringsmedel E202 kaliumsorbat, antioxidationsmedel E300 askorbinsyra och färgämne E150d sockerkulör via ammoniaksulfitprocessen.

Låter smaskens va?

hela 11 ingridienser PLUS aromer som kan vara ytterligare 3-4st grejer. I SAFT? Hallå? Saft? 11 ingridienser?? Något är inte riktigt rätt här!

Google it!
  • Ekorrfamiljen

Iuuuh, sukralos är väl en klorförening som även ingår i Cola Light och som blev hårt ifrågasatt när det började forskas på effekterna av det.

• pluvdo
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-02 16:20:01 följande:
    Iuuuh, sukralos är väl en klorförening som även ingår i Cola Light och som blev hårt ifrågasatt när det började forskas på effekterna av det.
    Jag tror de återinfört aspartam i coca cola light nu och tagit bort sukraloset igen.
  • Ekorrfamiljen
    pluvdo skrev 2011-03-02 16:26:09 följande:
    Jag tror de återinfört aspartam i coca cola light nu och tagit bort sukraloset igen.
    Okej.. Jag dricker ju inte sk*ten själv heller så jag har ingen koll. Minns bara att det var ett så'nt rabalder om det.
  • Dixie

jag hade hellre gett vanlig saft än fun light - men som andra tipsa om prova att smaksätt vattnet med gurka apelsin mm

• luspudel
    pluvdo skrev 2011-03-02 16:26:09 följande:
    Nej, det är sukralose i Light och aspartam i Zero om jag har fattat det rätt
  • Cocco

Komjölk/ersättning/bröstmjölk? Bättre än funlight iaf.

• Annaa1988

Jag skulle inte ge det till mitt barn, men å andra sidan så får hon ingen "vanlig" saft heller, eller någon fruktdryck eller dylikt. Hon dricker vatten och mjölk.
    Min dotter är 17 månader och har aldrig smakat på någon söt dryck och har heller aldrig vägrat vatten.

• ElizaDay

Hade inte gett min 9 månaders saft öht, men hellre vanlig saft än light som innehållet aspartam..

Svar på tråden Fun light till 9 månaders??