• Sassa A

Fun light till 9 månaders??

Kan man ge det till en niomånaders? Men kanske lite mer utblandad?? Min son vägrar vatten.. det går inte ner alls.. har testat med både pipmugg o flaska.. men inget.. han bara gallskriker så fort vi försöker..
    Men det går med sådan fruktdryck till barn som finns.. sempers eller va det är... men det bli ju dyrt i längden..

Kan man ge vanligt sockerfri saft istället ??

• Svar på tråden Fun light till 9 månaders??
  • Bambusa

jag skulle aldrig ge sötningsmedel till barn.. min dotter är 2år och dricker sempers drycker, hon gillar inte vanlig saft ens..   hellre dyrt och bra, än billigt skit..  hon dricker vatten mellan måltiderna, fast när hon drack extremdåligtförsta sommarn (6mån) fick hon äppeldryck (50/50 med vatten) då med som sista alternativ.. hon va för varm å ville inte amma så ofta och länge som hon brukade.. dom är berikade med cvitamin och järn med..  hon fick i samma veva lära sig sugrör, då gick de undan med drickandet,för de va ju superkul..

• pluppfamiljen

nej vatten är bäst

Blivande 6 barns mamma
  • Alexi
    Suneboll skrev 2011-03-02 13:37:15 följande:
    Vi har en soda stream så då slipper man salterna
    Är det alltså bara i köpt kolsyrat vatten det är sådana salter?
  • Boza

Pressa apelsin och blanda ut med vatten, 1/4 apelsin och 3/4 vatten räcker gott för att det ska bli sött. Ge saft till små barn på daglig basis är ju inte klokt. Speciellt med sötningsmedel! Saft är något man kan ge ibland, typ kalas eller dylikt enligt min åsikt.

• Rubia
    Alexi skrev 2011-03-02 14:41:51 följande:
    Är det alltså bara i köpt kolsyrat vatten det är sådana salter?
    Köpt vatten är ju i många fall kolsyrat mineralvatten från någon särskild källa. Så vitt jag vet är det bara Ramlösa man inte ska ge till barn under 7 år p g a hög halt av fluor tror jag eller om det var ngt annat. Det står på flaskan i alla fall och jag har inte sett det på något annat vatten, typ Loka eller så.
  • elink

asså varför krångla till det? lägg en bit gurka i vattnet. osötat å bra men tillför lite smak. vissa orter i vårt land har faktiskt rätt äckligt vatten. andra tips är, citron, apelsin, en jordgubbe, en äpplebit, hallon fantasin å vad du har i kylen/frysen är väl det som sätter stopp?

jag skulle skippa konstgjorda sötningsmedel så mycket det går. jämt. å till mig själv oxå. bättre dricka riktig saft sällan än kemikalieblask ofta.

• Galliani

trodde alla visste att man ej ska ge konstsötat till barn. fun light innehåller ju aspartam: cancerframkallande!
    varför sockerfritt öht?? det är bara för vuxna som bantar eller har problem med blodsockret. barn ska ha naturligt socker som finns i saft, jos, mjölk bl a.

• Ekorrfamiljen

Jag skulle aldrig i livet ge Fun Light (eller annat med artificiella sötningsmedel) till något av mina barn, oavsett ålder.

Det finns ju "barnjuice" från exv. Semper om man nu nödvändigtvis måste ge annat än bröstmjölk/ersättning eller vatten och välling.

Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Ekorrfamiljen
    Rubia skrev 2011-03-02 15:36:59 följande:
    Köpt vatten är ju i många fall kolsyrat mineralvatten från någon särskild källa. Så vitt jag vet är det bara Ramlösa man inte ska ge till barn under 7 år p g a hög halt av fluor tror jag eller om det var ngt annat. Det står på flaskan i alla fall och jag har inte sett det på något annat vatten, typ Loka eller så.
    I de flesta mineralvatten (kolsyrat vatten) man kan köpa i affären är det för höga salthalter (natrium, men även kalium) också.
    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Pickeli
    Galliani skrev 2011-03-02 15:46:14 följande:
    trodde alla visste att man ej ska ge konstsötat till barn. fun light innehåller ju aspartam: cancerframkallande!
    varför sockerfritt öht?? det är bara för vuxna som bantar eller har problem med blodsockret. barn ska ha naturligt socker som finns i saft, jos, mjölk bl a.
    Trodde alla visste att ingen människa oavsett ålder ska äta konstsötat/konstgjord mat. Och allra minst barn som du belyser här!
    Google it!
Svar på tråden Fun light till 9 månaders??