Anonym (Vanligt=normalt?) skrev 2011-03-23 20:43:04 följande:
Nej, jag tycker inte att diskussionen är urvattnad. jag tycker att det är intressant att diskutera med dig. Du har ju genomtänkta argument och funderingar och man måste ju inte vara enig i allt. Ja visst kan man säkert välja porr som troligen inte handlar om människohandel. Men jag tycker det känns onödigt att ta risken. Sen finns det andra aspekter...unga människor som inte är färdiga i sitt konsekvenstänkande som tydligen är färdigt kring 25-årsåldern. Jag tror att många kommer att ångra sig och må dåligt i sitt liv över detta. Jag tycker inte att det kan vara värt det.
Jag tror dessutom att den stora tillgången av porr på nätet ökar risken för att människor blir beroende och flyttar sina gränser. Det tror jag inte att människan generellt mår bra av.
Ser lite på uppdrag granskning nu angående prostitutionen i Sverige. Jag tycker att det är så beklämmande och stötande att jag knappt kan titta på det. En kvinna säger bland annat att hon trivts med sitt jobb och inte mår dåligt av det. I att avlyssnat samtal säger hon dock att hon måste sluta för att kunna må bra...
Jag förstår absolut din sida av saken. Särskilt det med att flytta gränserna. Detta är en av orsakerna till att jag personligen inte tittar på porr längre, eftersom jag blev avtrubbad. Till slut fanns det ingenting som chockerade mig och det spillde över på min sexualitet så till den grad att jag ansåg exakt allt vara vanilj. Vilket är förödande för kreativiteten, inte bara vad gäller det sexuella. Men rent principiellt är jag fortfarande närmast en libertin, om än i ganska kontrollerad form. Detta gör att jag överlåter ansvaret på andras liv till dem själva, om de är tillräckligt vuxna och verkar tillräckligt vakna. En 25-åring som är med i en porrfilm riskerar att ångra sig, precis som jag riskerar att ångra mina tatueringar den dag jag fyller 50. Men denna risk i sig skulle aldrig hindra mig från att se porr (eller tatuera mig) eftersom jag inte anser just porr vara top 10 av det värsta man kan ångra. Jag har fortfarande ganska uppluckrade gränser vad gäller det där och sex i övrigt (vilket ibland är en glädje), så jag känner mig inte hindrad rent moraliskt. Jag får erkänna att det är mycket vad gäller det där som jag inte ser som så hemskt farligt faktiskt.
Men visst finns det mycket som trots allt är ohyggligt med porrindustrin och prostitution, det är väl dina sista rader ett bra exempel på.