• Topdog

Vi som tar Fragmin/Innohep

Jag tänkte att det vore bra med en tråd för oss som tar blodförtunnande sprutor under graviditeten. Här kan vi ställa frågor, vertilera oro och funderingar vi har kring graviditeten, sprutorna och förlossningen.

Vi som tar blodförtunnande spruto under graviditeten:

TOPDOG, BF 31 oktober, tar Fragmin pga upprepade missfall där bebisarna dött i vecka 13+

• Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep
  • Mariposas
    Camo skrev 2014-11-24 18:20:20 följande:

Hej!

Är ny i den här tråden! Fick en propp (7cm djup ventrombos) i vaden förra graviditeten. Jag fick ta de förhatliga sprutorna 2ggr/dag i 6 månader och fick info om att ifall jag blir gravid igen måste jag börja med dem igen...

Nu är jag gravid igen och undra från vilken vecka ni andra har fått börja med Fragminsprutor igen när ni upptäckt att ni är gravida?

Jag började vecka tio efter jag gjort VUL
  • Skumbollen
    Camo skrev 2014-11-24 18:20:20 följande:

Hej!

Är ny i den här tråden! Fick en propp (7cm djup ventrombos) i vaden förra graviditeten. Jag fick ta de förhatliga sprutorna 2ggr/dag i 6 månader och fick info om att ifall jag blir gravid igen måste jag börja med dem igen...

Nu är jag gravid igen och undra från vilken vecka ni andra har fått börja med Fragminsprutor igen när ni upptäckt att ni är gravida?

Hej! Grattis till graviditeten, jag har fått starta båda gångerna direkt efter man sett ett hjärta slå på VUL, i vecka sju typ.

Jag tar också fragmin två gånger om dagen.
  • Lihihi

Sprutorna gör så ont nu.. Kan inte hitta något bra ställe att spruta på.. Tycker även det går trögt när jag ska spruta in själva vätskan.. Detta började då jag bytte från innohep till fragmin.. Någon som varit med om samma? Som tycker ena gör ondare än andra?

• Camo

Tusen tack för era svar!! Är troligtvis bara i v.7 nu och ska göra vul om drygt 1vecka.

Har haft känningar i vaden de sista veckorna så nu sitter jag på akuten för att göra UL i vaden.

Jag hade tänkt vänta med att kolla upp vaden men pratade med min läkare från förra graviditeten i fredags och jag var tydligen tvungen att kolla upp omgående.

Det är bara 7 månader sedan jag fick barn sist och sprutorna slutade jag med i juni..

• Camo

Lihihi-

Jag har iofs bara anv Fragmin men hade samma problem. I mitt fall berodde det på att jag hade ödem (svullnad/vätskeansamling) i både benen och magen vilket gjorde att det var svårt att ta sprutorna.

Jag fick till slut bedövningskräm och tog istället sprutorna på sidan av magen och då gick det bättre.

• Mariposas
    Camo skrev 2014-11-30 10:36:57 följande:

Tusen tack för era svar!! Är troligtvis bara i v.7 nu och ska göra vul om drygt 1vecka.

Har haft känningar i vaden de sista veckorna så nu sitter jag på akuten för att göra UL i vaden.

Jag hade tänkt vänta med att kolla upp vaden men pratade med min läkare från förra graviditeten i fredags och jag var tydligen tvungen att kolla upp omgående.

Det är bara 7 månader sedan jag fick barn sist och sprutorna slutade jag med i juni..

Hur gick det på akuten? Innan jag började med fragmin denna graviditeten fick jag för mig hela tiden att det kändes konstigt i benen o att det kunde va en blodpropp. Va som tur va inget, bara vanliga domningar antagligen. Hoppas att det är samma för dig.
  • Jessbox

Intressant att läsa hur alla andra upplever dessa jäkla sprutorna! Har Bf i morgon & har än så länge tagit lite över 200 stycken. Ska ta 6 veckor efter förlossningen med. Tycker att varje spruta gör ont, hur man än sticker & var. Är makalöst spruträdd så min stackars sambo är den som fått sticka varje dag.

• Lihihi

Har börjat med en ny teknik nu.. Förut så kände jag noga efter var jag tog sprutorna för att hitta ett bra ställe. Men de bra ställena finns liksom inte längre... Nu kör jag bara in den fort och ganska hårt... Går faktiskt mycket bättre nu.. Men gör ondare med fragminet när jag sprutar in det..

I låren kan jag inte ta alls.. Har ont i flera d och får världens knölar...

Är det någon här som tar i rumpan?

• Skumbollen

Intressant att en del av er har ok på att ta fragmin i lår och rumpa utöver magen. Jag fick bara ok på magen.

• Mariposas
    Skumbollen skrev 2014-12-03 18:41:15 följande:

Intressant att en del av er har ok på att ta fragmin i lår och rumpa utöver magen. Jag fick bara ok på magen.

Men... Är det inte svårt att ta i magen sen när du är höggravid?
Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep