• Topdog

Vi som tar Fragmin/Innohep

Jag tänkte att det vore bra med en tråd för oss som tar blodförtunnande sprutor under graviditeten. Här kan vi ställa frågor, vertilera oro och funderingar vi har kring graviditeten, sprutorna och förlossningen.

Vi som tar blodförtunnande spruto under graviditeten:

TOPDOG, BF 31 oktober, tar Fragmin pga upprepade missfall där bebisarna dött i vecka 13+

• Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep
  • Lakritsviol

Lihihi: tack för tipset om sprutorna. Det går mycket bättre nu.

Nea12: jag har fått ihop till frikort så jag vet inte vad dom kostar men det lär jag bli varse när frikortet går ut. Jag tar innohep för att jag inte mådde bra av fragmin, fick det efter proppen.

Ny vecka imorgon. 6 v klara. Det är så tidigt fortfarande. Har redan foglossning men men jag ska vila idag :)

Hoppas ni mår bra.

• Lihihi

Vad skönt att det går bättre lakritsviol, ibland gör det ont ändå men oftast inte tycker jag :D

V6 då börjar det ändå hända något, har du fått VUL? Jag fick ju inte börja med sprutorna innan dom sett ett hjärta slå.

Kostar olika beroende på vilken dos sprutorna ligger på men jag har 4500 och ett 10pack kostade 260 tror jag. Som tur är kommer man upp i fribeloppet fort :) när jag hade mina proppar hade jag starkare dos och fick betala 50 kronor för 1 spruta!!! Sjukt dyrt.

Jag går in i v10 på onsdag. Känns skönt att komma upp i 2 siffrigt :D första veckorna gick så långsamt tyckte jag men nu börjar det gå undan :) vilket är tur det eftersom jag och mitt konstanta illamående firar 1 månad tillsammans nu ;)

• Mariposas

Hej! Hoppar in här. Har börjat ta fragmin idag (v 9+5). Fick en blodpropp i benet i vecka 30 sist jag va gravid. De hittade ingen anledning till varför förutom att det antagligen berodde på att vi flög till New york i v 27. Nu ska jag iaf ta sprutor hela graviditeten + 6 veckor efter. Känns jobbigt men tryggt...

• Skumbollen

Hej!

Jag hoppar också gärna in här :)

Tar 7500 enheter fragmin morgon och kväll samt trombyl. Gjorde detsamma när jag väntade sonen som snart är ett år gammal. Har två sena missfall där man fann trombocyter och infarkter i moderkakan.

Bor i Göteborg och går uppe på specmvc.

Ni som tagit fragmin innan, tycker ni det är skillnad på de gamla och nya sprutorna? Jag tycker de nya med den orangea hylsan är trubbiga och svåra att sticka med jämfört med förra gången. Inbillar jag mig?

Tog totalt 420 sprutor förra graviditeten, är i vecka 16 nu så vi får väl se hur många det blir denna gång. Har tagit från vecka åtta båda gångerna.

• Lihihi

Inte en aning, jag fick inohep nu men även när jag fick mina proppar för ett par år sen..

Nea12 skrev 2014-09-29 18:47:34 följande:

Någon som vet vrf vissa får fragmin o andra innohep?

• ÄlskarMina

Hej alla! 
    Jag har nyss plussat och är i v.5+ ? nu. Är ej riktigt säker på dagen pga oregelbundna menscyklar.
    Hade under första graviditeten (-04) en DVT i ljumsken (grav.vecka 24), propp i lungan och infarkter på moderkakan så flickan blev tillväxthämmad men klarade sig. Fick ta fragmin fram till förlossningen och efteråt började jag med waran som jag åt i 2år.
    (Koagulationsutredningen visar att jag har benägenhet för att utveckla proppar.)

Under andra grav. (-10) fick jag således börja med fragmin och trombyl i v. 9+1 och den grav. gick allt bra. En fullgången och mullig pojk fick jag. Flört

Tänkte ringa MVC på måndag men vill gärna komma igång så snart som möjligt med behandlingen.
    Från vilken vecka fick ni börja och vad har de för argument?

·¨`*·.¸¸.*Nova -04, Arvid -10*.¸¸.·*¨`·
  • Skumbollen
    ÄlskarMina skrev 2014-10-03 15:03:02 följande:

Hej alla! 
    Jag har nyss plussat och är i v.5+ ? nu. Är ej riktigt säker på dagen pga oregelbundna menscyklar.
    Hade under första graviditeten (-04) en DVT i ljumsken (grav.vecka 24), propp i lungan och infarkter på moderkakan så flickan blev tillväxthämmad men klarade sig. Fick ta fragmin fram till förlossningen och efteråt började jag med waran som jag åt i 2år.
    (Koagulationsutredningen visar att jag har benägenhet för att utveckla proppar.)

Under andra grav. (-10) fick jag således börja med fragmin och trombyl i v. 9+1 och den grav. gick allt bra. En fullgången och mullig pojk fick jag. Flört

Tänkte ringa MVC på måndag men vill gärna komma igång så snart som möjligt med behandlingen.

Jag har börjat från vecka sju-åtta båda gångerna. De hade inte så mycket argument, det var mer jag som sa att jag ville se om det fanns ett hjärta som slog innan jag började injicera mig :)
  • Lihihi

Fick börja så fort dom kunde se ett hjärta slå på VUL, innan det ville dom inte påbörja behandling. Var V7 då tror jag.

ÄlskarMina skrev 2014-10-03 15:03:02 följande:

Hej alla! 

Under andra grav. (-10) fick jag således börja med fragmin och trombyl i v. 9+1 och den grav. gick allt bra. En fullgången och mullig pojk fick jag. 

• ÄlskarMina

update: Ringde MVC igår och fick ett samtal tillbaka sen på em att de tagit upp mig på läkarronden. Så idag har jag varit och tagit blodprov och fått fragminsprutor att börja med idag. Tar nya prover om 2v igen och skulle få en remiss på VUL snart. Så kul att få se lilla grynet i magen! 
    Hoppas bara allt är som det ska därinne..

Så det verkar vara samma rutiner nu över landet. Så här var det inte alls för 4år sedan när jag var gravid sist. 

Idag 6+0 kanske, får se på VUL:et sen vad läkaren säger..

Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep