• Topdog

Vi som tar Fragmin/Innohep

Jag tänkte att det vore bra med en tråd för oss som tar blodförtunnande sprutor under graviditeten. Här kan vi ställa frågor, vertilera oro och funderingar vi har kring graviditeten, sprutorna och förlossningen.

Vi som tar blodförtunnande spruto under graviditeten:

TOPDOG, BF 31 oktober, tar Fragmin pga upprepade missfall där bebisarna dött i vecka 13+

• Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep
  • Mariposas
    Lihihi skrev 2014-10-10 22:30:51 följande:

Mariposas: kan vara att du fått med något litet "smuts" under huden eller vad som helst så det blivit irriterad men det ska inte vara någon fara, blir det infekterat så märka det :)

Är ni här noga med att tvätta innan och efter som man "ska"? Jag är värdelös på det, vill bara få det gjort så tar sprutan det första kag gör på morgonen och då prioriterar jag inte det direkt haha

Tror inte på att det är nåt smuts, tänkte att det kunde va så. Men sen blev det likadant med sprutan jag tog igårkväll. Kliar massor nu. Det sen i förrgår har däremot lagt sig lite. Höll på att bli galen av kli i natt...

Fortsätter det till på måndag så tänkte jag ringa till antikougalationsmottagningen...
  • Mariposas
    Mariposas skrev 2014-10-11 18:59:39 följande:
    Tror inte på att det är nåt smuts, tänkte att det kunde va så. Men sen blev det likadant med sprutan jag tog igårkväll. Kliar massor nu. Det sen i förrgår har däremot lagt sig lite. Höll på att bli galen av kli i natt...

Fortsätter det till på måndag så tänkte jag ringa till antikougalationsmottagningen...
    Nu sitter jag iaf på helg/kvällsmottagningen bredvid akuten. Ringde 1177 o de rekommenderade mig att ringa hit.. När jag ringde hit ville de att jag skulle komma in så de fick titta på "rodnaden/svullnaden"

Känns inte alls särskilt bra det här, men hoppas på att jag är i trygga händer..... Hrmm, så småningom när jag kommer in ;)
  • Skumbollen
    Mariposas skrev 2014-10-11 21:01:08 följande:
    Nu sitter jag iaf på helg/kvällsmottagningen bredvid akuten. Ringde 1177 o de rekommenderade mig att ringa hit.. När jag ringde hit ville de att jag skulle komma in så de fick titta på "rodnaden/svullnaden"

Känns inte alls särskilt bra det här, men hoppas på att jag är i trygga händer..... Hrmm, så småningom när jag kommer in ;)
    Oj, men då kan du inte ha så som jag menade, jag får som myggbett ibland, är det stora märken du har?
  • Mariposas
    Skumbollen skrev 2014-10-11 21:30:08 följande:
    Oj, men då kan du inte ha så som jag menade, jag får som myggbett ibland, är det stora märken du har?
    Inte jättestora... Men 4,5cm i diameter... O alldeles hårt. Där jag tog i förrgår har blivit mjukt igen o kliar något mindre. Men det från igår är rött, hårt o kliar massor. Läkaren (vilken tyvärr inte kändes så pålitlig) sa att han inte trodde det va nån fara. Han påpekade att experterna på antikougalationsmottagningen är lediga på helgen (jo tack jag vet... ) Han ringde runt till flera andra som även de inte TRODDE det va nån fara. Tillslut ringde han KK o de sa att det inte va nån fara så länge det va en lokal rodnad.

Känner mig inte alls särskilt säker på att ta kvällens spruta. Känns som reaktionen kanske blir värre ju fler man tar. Skulle helst vilja hoppa över tills jag pratat med min läkare. Men det vågar jag inte heller göra....

Bara att gilla läget antar jag :(
  • Skumbollen
    Mariposas skrev 2014-10-11 21:45:45 följande:
    Inte jättestora... Men 4,5cm i diameter... O alldeles hårt. Där jag tog i förrgår har blivit mjukt igen o kliar något mindre. Men det från igår är rött, hårt o kliar massor. Läkaren (vilken tyvärr inte kändes så pålitlig) sa att han inte trodde det va nån fara. Han påpekade att experterna på antikougalationsmottagningen är lediga på helgen (jo tack jag vet... ) Han ringde runt till flera andra som även de inte TRODDE det va nån fara. Tillslut ringde han KK o de sa att det inte va nån fara så länge det va en lokal rodnad.

Känner mig inte alls särskilt säker på att ta kvällens spruta. Känns som reaktionen kanske blir värre ju fler man tar. Skulle helst vilja hoppa över tills jag pratat med min läkare. Men det vågar jag inte heller göra....

Bara att gilla läget antar jag :(
    Jag tror inte heller det är någon fara även om det skapar obehag för dig. Jag har kvar hårda knutor under huden som är från förra graviditeten. Ta på lite xylocain på området som kliar så ska det nog hjälpa.
  • Mariposas
    Skumbollen skrev 2014-10-12 08:13:03 följande:
    Jag tror inte heller det är någon fara även om det skapar obehag för dig. Jag har kvar hårda knutor under huden som är från förra graviditeten. Ta på lite xylocain på området som kliar så ska det nog hjälpa.
    Tack för svaret "skumbollen". Sprutan jag tog igår har faktiskt inte gett nån reaktion, skönt... Så nu känner jag mig lite lugnare. Blir nog ändå ett samtal till läkaren imonn ;).
  • Lihihi

Oj! Uppfattade det inte som så stora rodnader mariposas.. Vet att sköterskan som lärde mig ta sprutor när jag fick propparna sa att man kunde få svullnad och rodnad om det kom injektionsvätska utanpå huden, kanske det?

• Agge04

Börjar min Innohep behandling idag, v. 22.
    Här i Skåne har de just idag av någon anledning utnämnd måndagen till stora Trombos dagen hmmmm .......
    Nåja, har fortfarande inte fått svar på mina frågor men vill inte råka ut för ngt skit så börjar men mina sprutor. 4500/dag ska väl inte vara så besvärligt.
    Men trots att jag går på en privat klinik så ska de inte kolla mina blodvärde eller hålla mig och bebisen under någon uppsikt - tycker att det är märkligt.
    Läste i bipacksedeln att minst 24h innan förlossning, om jag vill ha epidural så ska jag inte ta Innohep, kan man sluta tidigare? Hur långt tid tar det innan "giftet" är ur kroppen - vet någon av er det?

Läste ngt häftigt idag - min bebis kan nu rynka pannan/ögonbrynen där inne - HÄRLIGT Glad

• Mariposas
    Agge04 skrev 2014-10-13 18:26:35 följande:

Börjar min Innohep behandling idag, v. 22.
    Här i Skåne har de just idag av någon anledning utnämnd måndagen till stora Trombos dagen hmmmm .......
    Nåja, har fortfarande inte fått svar på mina frågor men vill inte råka ut för ngt skit så börjar men mina sprutor. 4500/dag ska väl inte vara så besvärligt.
    Men trots att jag går på en privat klinik så ska de inte kolla mina blodvärde eller hålla mig och bebisen under någon uppsikt - tycker att det är märkligt.
    Läste i bipacksedeln att minst 24h innan förlossning, om jag vill ha epidural så ska jag inte ta Innohep, kan man sluta tidigare? Hur långt tid tar det innan "giftet" är ur kroppen - vet någon av er det?

Läste ngt häftigt idag - min bebis kan nu rynka pannan/ögonbrynen där inne - HÄRLIGT Glad

24h va det med fragmin iaf... Att man inte får epidural förrän minst 24h efter sista sprutan asså. Kommer ihåg att jag tog min spruta 20.00... Sen satte värkarna igång 23.00. 6 på morgonen på förlossningen när det började bli riktigt kämpigt så frågade jag om det fanns nån möjlighet att få epidural fall jag skulle vilja det. Kom ihåg att läkaren då sa till mig att det va 24h efter sprutan o jag räknade att det va 14h kvar... O hoppades verkligen att bebis skulle va ute då. Det va han. Han föddes strax innan 10 på förmiddagen och jag klarade mig bra med endast lustgas :). Men det va ju den gången det...
  • Skumbollen

Beroende på varför man tar fragmin eller annat så kan man sluta tidigare. Jag som tar fragmin för att jag har haft sena missfall fick sluta ca en vecka innan bf och gå över till enbart trombylen. Det är kanske värre för er som haft blodproppar själva?

Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep