• Topdog

Vi som tar Fragmin/Innohep

Jag tänkte att det vore bra med en tråd för oss som tar blodförtunnande sprutor under graviditeten. Här kan vi ställa frågor, vertilera oro och funderingar vi har kring graviditeten, sprutorna och förlossningen.

Vi som tar blodförtunnande spruto under graviditeten:

TOPDOG, BF 31 oktober, tar Fragmin pga upprepade missfall där bebisarna dött i vecka 13+

• Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep
  • Agge04

Hej hoppar in här med.
    V.22 idag - BF beräknad till 18 feb :) - längtar.

Det här är tredje barnet för mig, fick blodpropp i samband med min första grav i v. 30 för hmmm nu 18 år sen :) ..... fick då ta heparin sprutor 2ggr /dag fram till förlossningen och sen Waran tabl i ett år.
    Med waran tabletterna kom även bekymmer med amningen och det slutade med ersättning och ett kolik barn.
    Min andra grav - inga sprutor och inga tabletter, behövdes inte då utredningen visade att jag inte låg inom riskzonen...
    Och nu - helt plötsligt nya rön och råd - Innohep från v.20 och 6 veckor efter förlossningen.
    Är inte riktigt med på det här och känner att jag inte vill ta dem. Jag är inte i riskzonen, och idag känns det som att vården bara vill att vi ska ta de i fall att något händer (menar oss som inte är i riskzonen och som inte har upprepade problem med proppar, självklart) - detta är inte ok. Kanske fel forum att ta upp detta på....
    Har läst en massa om Innohep och man kan inte ta epidural vid förlossningen, vilken vad min tanke den här gången, (ju det går men man måste sluta 24h med medicinen innan - vet man med säkerhet när bf händer?). Man har inga studier gjorda som kan visa om Innohep kan användas i samband med amningen, och det är väl det som skrämmer mig mest, kolikbarn är det sista jag vill få igen.
    Jag önskar att jag kunde träffa en speciallist som kan svara på mina frågor och som inte är "köpt" utav läkemedelsföretaget för att försvara medicinen........ för som det är idag så har jag bara fått recept och ett svar att det är nya råd och rön, inga läkare som har pratat med mig om det......
    Ursäkta gnället, är bara orolig.

• Mariposas
    Agge04 skrev 2014-10-09 15:46:39 följande:

Hej hoppar in här med.
    V.22 idag - BF beräknad till 18 feb :) - längtar.

Det här är tredje barnet för mig, fick blodpropp i samband med min första grav i v. 30 för hmmm nu 18 år sen :) ..... fick då ta heparin sprutor 2ggr /dag fram till förlossningen och sen Waran tabl i ett år.
    Med waran tabletterna kom även bekymmer med amningen och det slutade med ersättning och ett kolik barn.
    Min andra grav - inga sprutor och inga tabletter, behövdes inte då utredningen visade att jag inte låg inom riskzonen...
    Och nu - helt plötsligt nya rön och råd - Innohep från v.20 och 6 veckor efter förlossningen.
    Är inte riktigt med på det här och känner att jag inte vill ta dem. Jag är inte i riskzonen, och idag känns det som att vården bara vill att vi ska ta de i fall att något händer (menar oss som inte är i riskzonen och som inte har upprepade problem med proppar, självklart) - detta är inte ok. Kanske fel forum att ta upp detta på....
    Har läst en massa om Innohep och man kan inte ta epidural vid förlossningen, vilken vad min tanke den här gången, (ju det går men man måste sluta 24h med medicinen innan - vet man med säkerhet när bf händer?). Man har inga studier gjorda som kan visa om Innohep kan användas i samband med amningen, och det är väl det som skrämmer mig mest, kolikbarn är det sista jag vill få igen.
    Jag önskar att jag kunde träffa en speciallist som kan svara på mina frågor och som inte är "köpt" utav läkemedelsföretaget för att försvara medicinen........ för som det är idag så har jag bara fått recept och ett svar att det är nya råd och rön, inga läkare som har pratat med mig om det......
    Ursäkta gnället, är bara orolig.

Har inte heller benägenhet för att få blodproppar. Fick även en i v 30 när jag va gravid sist, antagligen pga en lång flygresa 2 veckor innan. Tar nu fragminsprutor, började v 10, efter att jag varit på vul. De ville egentligen att jag skulle börja ännu tidigare men jag ville inte förrän jag visste att det verkligen fanns en bebis där inne (fick missfall i våras nämligen) vet inget pm innohep men fragmin kan man ta när man ammar. Ska ta det 6 veckor efter förlossning oxå.
  • Lakritsviol

Hej!

Vad många nya som kommit till. Kul :)

Jag började med innohep 4+0 och tar 4500 en gång på kvällen.

Har haft en liten propp i lungan 2011, har två barn som är födda innan dess, dvs utan behandling.

Lihihi: idag är jag 7+3, 227 dagar kvar till bf :)

Förra veckan var jag på konferensresa, var så trött när jag kom hem i söndags. Trots flera samtal till spec.mvc så tyckte dom inte att jag behövde kolla dosen inför flygresan.

Imorgon är det dags för ultraljud. Äntligen får vi se om det tickar där inne. Sen blir vi remitterade till spec.mvc och inskrivning på vanliga mvc är om två veckor.

Hur mår du? Jag mår illa o är super trött. Har ett stort fult blåmärke på magen. Annars är det super :)

• Skumbollen

Hej på er!

Jag har en fundering kring doseringen på fragmin. Det har varit svårt att ställa in dosen denna graviditeten och jag är nu i vecka 18. Ännu har inte rätt nivåer uppnåtts och de sista dagarna har jag ny dosering igen. Tar 7500 enheter på morgonen och 10000 enheter på kvällen, alltså totalt 17500 enheter per dygn.

Är inte detta väldigt mycket? Det känns mycket. Hur mycket fragmin står ni andra på?

• Lihihi

Lakritsviol: har ni fått se lilla livet nu?? Om du är i V8 borde ju ett litet hjärta picka :)

Jag har ju lyxen att få se hen 2 gånger hittills och 24/10 blir det riktigt UL, då ska sambon få se pyret för första gången :)

Vad skönt att du mår bra, går det fortfarande bra med sprutorna nu? Jag har inte fått ont när jag stuckit på länge vilket är skönt, inte sen jag höll på att svimma med nålen inne i mig, men dä gjorde det ont för att jag sprutade in allt på en gång fort som bara den haha

Jag har mått illa i en månad men igår kändes det bättre och idag har jag inte varit illamående alls vilket är en sån befrielse :D men var på tiden.. Är i v11 nu :)

• Mariposas
    Skumbollen skrev 2014-10-10 20:03:06 följande:

Hej på er!

Jag har en fundering kring doseringen på fragmin. Det har varit svårt att ställa in dosen denna graviditeten och jag är nu i vecka 18. Ännu har inte rätt nivåer uppnåtts och de sista dagarna har jag ny dosering igen. Tar 7500 enheter på morgonen och 10000 enheter på kvällen, alltså totalt 17500 enheter per dygn.

Är inte detta väldigt mycket? Det känns mycket. Hur mycket fragmin står ni andra på?

Jag tar 12500 1 ggr/dag. Vägde 61kg vid inskrivning o ska kontakta dem när jag passerar 65kg då skulle de kanske höja dosen. Sist tog jag 12500 hela tiden (från proppen v 30 o framåt) så fattar inte varför de skulle byta nu. Va inte ens på tal sist.

Lite orolig idag då jag har fått en röd svullnad runt gårdagens "stick". Har kliat hela dagen :(. Brukar annars få blåmärke men har aldrig varit såhär förut. Nån som varit med om det?
  • Skumbollen
    Mariposas skrev 2014-10-10 20:45:04 följande:
    Jag tar 12500 1 ggr/dag. Vägde 61kg vid inskrivning o ska kontakta dem när jag passerar 65kg då skulle de kanske höja dosen. Sist tog jag 12500 hela tiden (från proppen v 30 o framåt) så fattar inte varför de skulle byta nu. Va inte ens på tal sist.

Lite orolig idag då jag har fått en röd svullnad runt gårdagens "stick". Har kliat hela dagen :(. Brukar annars få blåmärke men har aldrig varit såhär förut. Nån som varit med om det?
    Märkligt, jag väger i princip samma som när jag väntade sonen, han fyllde precis ett så det är ju inte jättelängesen ;) då hade jag 5000 på morgonen och 7500 på kvällen så det är ju en ganska stor ökning tycker jag.

Jag kan få sådana röda irriterade märken ibland, ibland asstora blåmärken och ibland bara små prickar. Så jag tror inte det är någon fara.
  • Mariposas
    Skumbollen skrev 2014-10-10 21:19:22 följande:
    Märkligt, jag väger i princip samma som när jag väntade sonen, han fyllde precis ett så det är ju inte jättelängesen ;) då hade jag 5000 på morgonen och 7500 på kvällen så det är ju en ganska stor ökning tycker jag.

Jag kan få sådana röda irriterade märken ibland, ibland asstora blåmärken och ibland bara små prickar. Så jag tror inte det är någon fara.
    Tack för svaret :). Va lite orolig att det blivit infekterat... Typiskt mig att oroa sig för allt :/
  • Lihihi

Mariposas: kan vara att du fått med något litet "smuts" under huden eller vad som helst så det blivit irriterad men det ska inte vara någon fara, blir det infekterat så märka det :)

Är ni här noga med att tvätta innan och efter som man "ska"? Jag är värdelös på det, vill bara få det gjort så tar sprutan det första kag gör på morgonen och då prioriterar jag inte det direkt haha

• Lakritsviol
    Lihihi skrev 2014-10-10 20:25:13 följande:

Lakritsviol: har ni fått se lilla livet nu?? Om du är i V8 borde ju ett litet hjärta picka :)

Jag har ju lyxen att få se hen 2 gånger hittills och 24/10 blir det riktigt UL, då ska sambon få se pyret för första gången :)

Vad skönt att du mår bra, går det fortfarande bra med sprutorna nu? Jag har inte fått ont när jag stuckit på länge vilket är skönt, inte sen jag höll på att svimma med nålen inne i mig, men dä gjorde det ont för att jag sprutade in allt på en gång fort som bara den haha

Jag har mått illa i en månad men igår kändes det bättre och idag har jag inte varit illamående alls vilket är en sån befrielse :D men var på tiden.. Är i v11 nu :)

Oj svimma är ju inget man vill.

Det gäller att ta sprutorna långsamt.

Vi var på ultraljud igår. Det tickar där inne men läkaren tyckte att den var för liten, 9 mm. Vi ska tillbaka om en vecka och kolla om den växer eller vad som händer.

Jag sa till läkaren att jag är den enda i forumet som börjat med sprutor efter positivt grav.test. Hon berättade att det finns dom som får börja med blodförtunnande innan man påbörjar behandling inför insemination eftersom man behandlas med östrogen för att få ägg att mogna.

Vi har försökt länge så jag hoppas verkligen att allt fortsätter utvecklas som det ska.

Den här veckan har jag mått mest illa och är super trött.

Skönt att du börjar må bättre.
Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep