• Topdog

Vi som tar Fragmin/Innohep

Jag tänkte att det vore bra med en tråd för oss som tar blodförtunnande sprutor under graviditeten. Här kan vi ställa frågor, vertilera oro och funderingar vi har kring graviditeten, sprutorna och förlossningen.

Vi som tar blodförtunnande spruto under graviditeten:

TOPDOG, BF 31 oktober, tar Fragmin pga upprepade missfall där bebisarna dött i vecka 13+

• Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep
  • Mariposas
    Skumbollen skrev 2014-10-29 09:55:10 följande:

Börjar bli galet trött på dessa för och efterprov för att mäta koncentrationen. Hur ofta kontrollerar ni er dos? Gör alla före och efter prov?

Hrmm... Känner inte igen det där. Tog blodprov direkt efter första sprutan.. sen 2 veckor efter jag börjat m fragmin, då va jah typ i v 12. Nästa blodprov ska jag inte förrän i v 33. Vet inte varför just då... Kanske olika med fragmin o innohep...
  • Lebocarma

Går på innohep med fjärde barnet men trodde jag skulle slippa ta nåt under denna graviditeten har ej varit gravid på 5 år och ej haft propp i benen sen 2007 i februari. Och det va på grund av att jag låg stilla i 6 veckor innan våran bebis kom ut sa inte till mig att röra på mig, sen har jag kollat om det är ärftligt och det va det ej då sa hon till mig att bli du gravid om ett par år behöver du ej ta nåt. Så sa det när jag blev gravid igen men dom vågade ej chansa hur hade ni gjort? 

• Lihihi

1 gång i månaden ungefär får jag se så dosen ligger rätt :) ett par blodprov blir det ;))

Skumbollen skrev 2014-10-29 09:55:10 följande:

Börjar bli galet trött på dessa för och efterprov för att mäta koncentrationen. Hur ofta kontrollerar ni er dos? Gör alla före och efter prov?

• Skumbollen
    Lihihi skrev 2014-10-29 21:21:40 följande:

1 gång i månaden ungefär får jag se så dosen ligger rätt :) ett par blodprov blir det ;))

Så hade jag det förra graviditeten, men denna gång har det varit varje eller varannan vecka. Att åka upp en gång hade väl varit okej, men att åka tillbaka tre timmar senare börjar bli tröttsamt.
  • Lihihi

Men oj.. Är det något som inte står rätt till då? Låter konstigt att du ska åka upp så ofta om dosen ligger rätt?

g

Skumbollen skrev 2014-10-29 21:29:01 följande:

Så hade jag det förra graviditeten, men denna gång har det varit varje eller varannan vecka. Att åka upp en gång hade väl varit okej, men att åka tillbaka tre timmar senare börjar bli tröttsamt.

• hmcjl

Är det någon som börjar närma sig förlossningen eller som har fött? Hur gick diskussionen innan med läkare och bm? Fick ni reda på hur det skulle gå till med medicineringen, om det skulle uppstå komplikationer mm?

Är bara i vecka 29 men börjar ju fundera.

Går på fragmin sen v.9 då man upptäckte proppar i lungorna. Två sprutor, 7500 morgon och 10000 kväll. Fick också gå på täta kontroller avblodet första fem veckorna. Sen blev det en gång i månaden, nu dröjer det en och en halv månad till nästa gång.

• ÄlskarMina
    hmcjl skrev 2014-11-01 10:06:56 följande:

Är det någon som börjar närma sig förlossningen eller som har fött? Hur gick diskussionen innan med läkare och bm? Fick ni reda på hur det skulle gå till med medicineringen, om det skulle uppstå komplikationer mm?

Går på fragmin sen v.9 då man upptäckte proppar i lungorna. Två sprutor, 7500 morgon och 10000 kväll. Fick också gå på täta kontroller avblodet första fem veckorna. Sen blev det en gång i månaden, nu dröjer det en och en halv månad till nästa gång.

Då börjar det dra ihop sig. Spännande!!

Jag är nygravid nu (v.8) men har genomgått 2grav.med fragminbehandling (+trombyl). På läkarbesöken några veckor innan BF har vi alltid gått igenom den kommande fl. Dr berättar hur man ska hantera sprutorna inför fl och trombylen har jag slutat med ca.3v innan BF.

Med första blev jag igångsatt på övertid och kunde därmed kontrollera sprutan när den kunde tas.

Med andra gick vattnet men förlossningen drog ut på tiden.. Tog halva doser vid 2tillfällen/dag istället innan fl och fick veta när en ev. Eda var tillgänglig. Gick bra! Inga problem!! tog lustgasen först och gick precis att uthärda tills edan kom. Himmel! Sen gick det till 9cm och han kom ej ner. Så ett akutsnitt blev det och de bara fyllde på edan då under snittet.
    ·¨`*·.¸¸.*Nova -04, Arvid -10*.¸¸.·*¨`·
  • Skumbollen
    hmcjl skrev 2014-11-01 10:06:56 följande:

Jag födde i oktober förra året, jag kunde sluta med fragmin 10 dagar innan bf. Men jag tror att det inte går för er som haft proppar själva tyvärr utan då är det bara att köra på, förutom att man inte tar sprutor när man känner att det drar igång.
  • hmcjl
    Skumbollen skrev 2014-11-01 10:20:04 följande:

Jag födde i oktober förra året, jag kunde sluta med fragmin 10 dagar innan bf. Men jag tror att det inte går för er som haft proppar själva tyvärr utan då är det bara att köra på, förutom att man inte tar sprutor när man känner att det drar igång.

Aha! Jag kommer få mer information i v.36, då ska vi även göra ul så man vet ro om läge och vikt. Allt känns lite läskigt. Min pojke föddes med kejsarsnitt då han låg i säte. Nu verkar det som att en normal förlossning är att föredra. Det är bara ställa in sig på ren smärta ;)
  • Skumbollen
    hmcjl skrev 2014-11-02 20:51:03 följande:
    Aha! Jag kommer få mer information i v.36, då ska vi även göra ul så man vet ro om läge och vikt. Allt känns lite läskigt. Min pojke föddes med kejsarsnitt då han låg i säte. Nu verkar det som att en normal förlossning är att föredra. Det är bara ställa in sig på ren smärta ;)
    Fast kejsarsnitt verkar inte vara nån lätt resa heller, föda barn är det coolaste jag gjort trots smärta. Kände mig som en urkvinna när jag var klar :D det trodde jag inte innan:)

Antar att de berättat för dig om att epidural inte alltid är möjligt när man står på fragmin.
Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep