• Topdog

Vi som tar Fragmin/Innohep

Jag tänkte att det vore bra med en tråd för oss som tar blodförtunnande sprutor under graviditeten. Här kan vi ställa frågor, vertilera oro och funderingar vi har kring graviditeten, sprutorna och förlossningen.

Vi som tar blodförtunnande spruto under graviditeten:

TOPDOG, BF 31 oktober, tar Fragmin pga upprepade missfall där bebisarna dött i vecka 13+

• Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep
  • Sunseed
    MissMaran skrev 2013-03-31 21:26:04 följande:
    Sunseed: Ska det vara svårinställt menar du? Får man fråga vad du hört? Jag gick på waran ett halvår innan jag blev gravid förra gången så de visste ju på ett ungefär hur jag låg i dos. Är högdosare så jag ligger på 3-4 tabletter om dagen med waran. Jag tycker det jobbigaste var alla pk-prover man fick lov ta medans man ställde in dosen. Men det måste ju göras  så det blir riktigt =)

Nyggen: Grattis till graviditeten =) Vicken vecka är du i nu? Gravidtrött som jag är orkar jag inte räkna ;) Hur har din graviditet varit hittills? Fick du trombosen bara sådär?
    En person som jag är bekant med har ätit det i flera år och får ingen ordning på PK:t utan åker in och ut på sjukhuset med blåa armar och ben. Annars har jag mer hört kommentarer som "var glad att du slipper Waran" och "usch, det där råttgiftet" från flera håll utan att jag vet varför. Glad Man ska nog inte lyssna så mycket på andra utan ta det som det kommer själv. Att ta prover känns som helt okej för mig. Jag har nära till sjukhuset. Däremot skulle det kanske inte kännas så jätteroligt att vara helt blå över kroppen.  
  • nyggen

Jag går in i vecka 25 imorgon :) hittills har allt varit ganska lugnt, förutom lite blödningar i början. Nu börjar det kännas i höfterna faktiskt, men jag här en väldigt förstående blivande pappa :) jag var med om en fotbollsskada som troligen bildade proppen men så åt jag p-piller å då small det till, tur i oturen ! Inte kul å va 14 år och få höra allt skit som såkallade vänner sa om varför man fått proppen , men det som inte dödar det härdar... Bokstavligt :P

• Sunseed
    nyggen skrev 2013-04-01 08:16:14 följande:
    Jag går in i vecka 25 imorgon :) hittills har allt varit ganska lugnt, förutom lite blödningar i början. Nu börjar det kännas i höfterna faktiskt, men jag här en väldigt förstående blivande pappa :) jag var med om en fotbollsskada som troligen bildade proppen men så åt jag p-piller å då small det till, tur i oturen ! Inte kul å va 14 år och få höra allt skit som såkallade vänner sa om varför man fått proppen , men det som inte dödar det härdar... Bokstavligt :P
    Vad skönt! Stöttande partner betyder allt!
    En fördel med Fragminet är ju också att man minskar risken för proppar i moderkakan. Jag känner ett par stycken som tyvärr råkat ut för det, så man får se det positivt med dom här sprutorna.

Hoppas att du får må fortsatt bra (så bra det går). 
  • MissMaran

Sunseed: Nå sånt har jag då aldrig hört, tycker det är bra att det finns mediciner som hjälper, nackdelar har ju allt. 

Nyggen: Det är när man blir sjuk och när man får barn som man verkligen får reda på vilka som är ens riktiga vänner.
    Det sägs också att förlossningen kan gå fortare när man går på fragmin =) men hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte, hoppas kan man ju alltid göra =)

Nu kan man äntligen börja räkna ner, 28 dagar kvar till bf =) Börjar längta lite till förlossningen nu, börjar bli tungt och jobbigt här hemma nu. Speciellt de veckor som gubben är borta på jobbar (varannan vecka). Tur han är hemma den här veckan så det blir lite lättare =) 

• Sunseed
    MissMaran skrev 2013-04-01 17:30:08 följande:
    Sunseed: Nå sånt har jag då aldrig hört, tycker det är bra att det finns mediciner som hjälper, nackdelar har ju allt. 

Nyggen: Det är när man blir sjuk och när man får barn som man verkligen får reda på vilka som är ens riktiga vänner.
    Det sägs också att förlossningen kan gå fortare när man går på fragmin =) men hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte, hoppas kan man ju alltid göra =)

Nu kan man äntligen börja räkna ner, 28 dagar kvar till bf =) Börjar längta lite till förlossningen nu, börjar bli tungt och jobbigt här hemma nu. Speciellt de veckor som gubben är borta på jobbar (varannan vecka). Tur han är hemma den här veckan så det blir lite lättare =) 
    Vi bestämmer att vi får kortare förlossning av vårt blodförtunnande tycker jag. Glad

Jag förstår att du längtar. Jag kan tänka mig att tiden går långsammare och långsammare ju närmare man kommer. 
  • Lakritsviol

Nu ska jag försöka väcka liv i den här tråden.

Jag tar Inohep för att jag är gravid och tidigare haft en propp i lungan. Blir spec.mvc danderyd för oss så småningom.

BF maj 2015.

Finns det några fler som är gravida och har liknande medicin så kan vi följas åt.

• Lihihi

Jag tar också inohep, började igår och är i v7+2 så har också BF i maj :)

Lakritsviol skrev 2014-09-19 05:21:37 följande:

Nu ska jag försöka väcka liv i den här tråden.

Jag tar Inohep för att jag är gravid och tidigare haft en propp i lungan. Blir spec.mvc danderyd för oss så småningom.

BF maj 2015.

Finns det några fler som är gravida och har liknande medicin så kan vi följas åt.

• Lakritsviol
    Lihihi skrev 2014-09-19 12:30:27 följande:

Jag tar också inohep, började igår och är i v7+2 så har också BF i maj :)

Ok va kul :)

Då ligger du några veckor före mig, är v4+4.

Jag började med sprutorna i måndags.

Har du tagit inohep i samband med graviditet förut? Det är min första gång, har två barn som jag fick innan proppen.

Jag vet inget om hur det går till på spec.mödravården.
  • Lihihi

Vad skönt att få börja med sprutorna så tidigt! Jag fick inte börja fören dom sett ett hjärta slå på VUL.

Detta är mitt första barn så är helt ny på det här. Fick proppar i ben och båda lungor för 2 år sen, har inte saknat sprutorna!

Jag har inte fått så mycket info mer än att jag ska ta sprutorna och ska kolla så jag har rätt dos på måndag. Vet inte ens om jag ska till spec.mvc?

Jag har inskrivning 5/11 så jag ska skriva ner en massa frågor till min BM då :)

Lakritsviol skrev 2014-09-19 22:56:18 följande:

Ok va kul :)

Då ligger du några veckor före mig, är v4+4.

Jag började med sprutorna i måndags.

Har du tagit inohep i samband med graviditet förut? Det är min första gång, har två barn som jag fick innan proppen.

Jag vet inget om hur det går till på spec.mödravården.

• Lakritsviol

Ok. Lyckos dig att ha sett ett litet hjärtslag, magiskt :)

Ingen har sagt nåt till mig om att kolla dosen.

Intressant. Är det mvc som hjälper dig med medicin o provtagning?

Jag tar 4500, dom sa att det är en vanlig dos.

Jag hade en liten propp i lungan för tre år sen. Behövde bara medicinera i 3 månader.

Här hemma räknar vi ner varje dag, det är skönt.

Vi har försökt i 2 år och har gjort insemination för att lyckas. Ska på första ultraljud v9 +4. Känns lite sent med tanke på medicinering o allt.

Lycka till imorgon!

Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep